Akcja: Autostrada wodna na Wiśle. Z Wisły na Dniepr

Jacek SieńskiZaktualizowano 
Jacek Sieński
W Mińsku zawarto polsko-białoruskie porozumienie o współpracy w dziedzinie transportu, w tym śródlądowego. Przewiduje ono udrożnienie szlaków międzynarodowej drogi wodnej E-40, obejmującej transportowe trasy wodne, łączące Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym. Jeden z jej odcinków ma przebiegać Wisłą i Bugiem, z Warszawy do Brześcia. Porozumienie podpisali Anatol Siwak, minister transportu i komunikacji Białorusi, Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, oraz Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa.

Joanna Lis-Drużyńska z Biura Prasowego MGMiŻŚ poinformowała, że zgodnie z konwencją AGN, czyli Europejskim Porozumieniem w sprawie Głównych Śródlądowych Dróg Wodnych o Znaczeniu Międzynarodowym, szlak E-40 łączy Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym. Prowadzi on Wisłą z Gdańska do Warszawy, a dalej - Narwią i Bugiem do Brześcia oraz przez Polesie do Dniepru. Należy jednak podkreślić, że mapa śródlądowych dróg wodnych, ujęta w konwencji AGN, ma charakter schematyczny. Stąd dla połączenia Warszawy z Brześciem przewidziano różne warianty. W 2015 roku Instytut Morski w Gdańsku, w ramach Programu Współpracy Przygranicznej UE Polska-Białoruś-Ukraina 2007-2013, opracował projekt „Odbudowa drogi wodnej E-40 na odcinku Dniepr-Wisła: od strategii do planowania”.

Akcja Wisła: Autostrada Wodna na Wiśle. Szansa na żeglugę towarową na Wiśle

W opracowywaniu projektu brali udział przedstawiciele administracji regionalnej z trzech krajów zainteresowanych rozbudową drogi wodnej E-40. Wybrano trzy warianty, najbardziej nadające się do zrealizowania i spełniające wymogi drogi o znaczeniu międzynarodowym.

Wariant I przebiegu trasy północnej drogi E-40 obejmuje zbiornik Dębe (Zalew Zegrzyński)-Dolinę Dolnego Bugu-Równinę Wołomińską- Wysoczyznę Siedlecką-Równinę Łukowską-zaklęsłość Łomaską-Równinę Kodeńską-Polesie Brzeskie-Bug (w okolicach Terespola)-ujście rzeki Muchawiec (mającej długość 207,8 km). Profil podłużny tego wariantu jest najmniej korzystny pod względem hydrotechnicznym. Wiele wzniesień i duża liczba stopni wodnych generuje dodatkowe koszty transportu. Do tego na tej drodze wodnej zlokalizowane są 2 stanowiska szczytowe (zbiorniki hydroelektrowni szczytowo-pompowych), co wymuszałoby budowę urządzeń do pompowania wody, aby zasilać stanowiska górne. W rezultacie wariant I były najdroższy, bo wymagający dodatkowych, kosztownych inwestycji związanych z rozbudową Kaskady Środkowej Wisły.

Dr Tomasz Sowiński: Wisła jest dobrem wspólnym [ROZMOWA]

Trasa środkowa wiedzie od ujścia Wilgi do Wisły, Doliną Środkowej Wisły-Równiną Garwolińską-Wysoczyzną Żelechowską i ujściem rzeki Muchawiec. Wariant drugi jest możliwy do zrealizowania dopiero po skadyzowaniu części Środkowej Wisły. Choć przy takim przebiegu szlaku żeglownego wydłuży się jego odcinek o znaczeniu międzynarodowym, a port w Górze Kalwarii należałoby włączyć do drogi E-40.

W wariancie III, południowym, drogi zaproponowano, żeby biegła ona od ujścia Wieprza do Wisły, następnie zaś Doliną Środkowej Wisły-pradoliną Wieprza-Równiną Parczewską-zaklęsłością Łomaską-Równiną Kodeńską- Bugiem w okolicach Terespola i ujściem rzeki Muchawiec. Jest to najkrótszy wariant budowy kanału żeglownego odcinka drogi E-40.

polecane: FLESZ: 10 matek, które zmieniły świat

Wideo

Materiał oryginalny: Akcja: Autostrada wodna na Wiśle. Z Wisły na Dniepr - Dziennik Bałtycki

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
.

youtu.be/kZwAFsFW2IQ

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3