Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. Dolna Wisła musi zostać szybko zagospodarowana

Jarosław Popek
Pomorscy przedsiębiorcy mocno lobbują na rzecz użeglugowienia Wisły, podobnie jak wielu naukowców z Politechniki Gdańskiej
Pomorscy przedsiębiorcy mocno lobbują na rzecz użeglugowienia Wisły, podobnie jak wielu naukowców z Politechniki Gdańskiej Karolina Misztal
Pracodawcy Pomorza, przyłączywszy się z poparciem do naszej akcji społecznej dbają o to, podobnie jak redakcja „Dziennika Bałtyckiego”, by temat użeglugowienia Wisły doprowadzić do szczęśliwego końca.

Dlatego też w najbliższą środę (18 lipca 2018) organizują sympozjum, poświęcone rozwojowi i zagospodarowaniu Dolnej Wisły. Wśród poruszonych tematów znajdą się m.in. działania inwestycyjne i rozwojowe Portu Gdańsk i podpisanie deklaracji instytutów naukowych o przystąpieniu do porozumienia o współpracy na rzecz programu zagospodarowania Dolnej Wisły.

Gościem specjalnym będzie Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

- Rejestr korzyści płynących z zagospodarowania naszej największej rzeki jest ogromny. To pobudzenie gospodarcze, program włączający naukowców, przedsiębiorców. Słowem: nie ma żadnych mankamentów. Już teraz wiele podmiotów działa na rzecz uregulowania tej sprawy, a będzie jeszcze więcej - mówił Zbigniew Canowiecki, prezes zarządu Pracodawców Pomorza, podczas niedawnego posiedzenia Konwentu Politechniki Gdańskiej.

Najistotniejszym punktem środowego sympozjum będzie chyba dyskusja na temat stopnia wodnego w Siarzewie, bez którego nie ma szans na żeglowną Wisłę. I choć powstał już komitet sterujący, zajmujący się tą budową, co bardzo przybliża perspektywę realizacji tej inwestycji, wzbudza ona sporo wątpliwości.

Zdaniem prof. dra hab. Zygmunta Babińskiego z Katedry Rewitalizacji Dróg Wodnych UKW inwestycja jest zasadna przede wszystkim ze względu na braki wody na Kujawach oraz kwestie ekonomiczne, związane ze stratami ponoszonymi podczas powodzi i podczas przeciwdziałania erozji brzegów. Według jego opinii regulacja Wisły zapewni rozwój turystyce i rekreacji, czystą energię i 20 tysięcy miejsc pracy.

Dr inż. Janusz Granatowicz przekonuje, że budowa zapory w Siarzewie gwarantuje sporo korzyści. Jest zwolennikiem koncepcji kaskady, zakładającej budowę wielu stopni na Wiśle, inwestycji wartych łącznie około 30 mld zł, możliwych do zrealizowania w ciągu najbliższych 30 lat.

Ocenia, że dzięki stopniowi w Siarzewie wyeliminowane zostanie ryzyko awarii stopnia włocławskiego, a co za tym idzie uwolnienia szkodliwych substancji, które w ciągu ostatnich dziesięcioleci osadziły się w Jeziorze Włocławskim, nie będzie także wymywane dno rzeki poniżej Włocławka, wyższy poziom Wisły pozwoli również na sprawne poruszanie się po niej lodołamaczy. Wybudowanie stopnia w Siarzewie ma zapewnić bezpieczeństwo przeciwpowodziowe (poprzez spłaszczanie i opóźnianie fali powodziowej), ma umożliwić nawadnianie na obszarze ubogich w deszcze Kujaw i Wielkopolski, zwiększyć dostawy energii elektrycznej, polepszyć warunki żeglugi, zapewnić nową przeprawę drogową i uatrakcyjnić okolicę poprzez utworzenie Zalewu Ciechocińskiego.

Przeciwpowodziowe zalety zapór kwestionuje natomiast prof. Tomasz Mikołajczyk z katedry ichtiologii i rybactwa Akademii Rolniczej w Krakowie, zwolennik zburzenia zapory włocławskiej oraz utylizacji i stabilizacji milionów ton mułu, który zgromadził się w zbiorniku zaporowym. Kwestionuje też zalety płynące z podnoszenia się poziomu wód gruntowych powyżej zapór, zwracając uwagę na fakt, że w dalszym biegu rzeki ulega on obniżeniu. Dobrze, że na temat budowy trwają dyskusje naukowców, fachowców, którzy znają się na tych problemach. Relacja z sympozjum w najbliższy piątek.

Najważniejsze wydarzenia minionego tygodnia na Pomorzu:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki