Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. Dolna Wisła musi zostać szybko zagospodarowana

Jarosław PopekZaktualizowano 
Pomorscy przedsiębiorcy mocno lobbują na rzecz użeglugowienia Wisły, podobnie jak wielu naukowców z Politechniki Gdańskiej
Pomorscy przedsiębiorcy mocno lobbują na rzecz użeglugowienia Wisły, podobnie jak wielu naukowców z Politechniki Gdańskiej Karolina Misztal
Pracodawcy Pomorza, przyłączywszy się z poparciem do naszej akcji społecznej dbają o to, podobnie jak redakcja „Dziennika Bałtyckiego”, by temat użeglugowienia Wisły doprowadzić do szczęśliwego końca.

Dlatego też w najbliższą środę (18 lipca 2018) organizują sympozjum, poświęcone rozwojowi i zagospodarowaniu Dolnej Wisły. Wśród poruszonych tematów znajdą się m.in. działania inwestycyjne i rozwojowe Portu Gdańsk i podpisanie deklaracji instytutów naukowych o przystąpieniu do porozumienia o współpracy na rzecz programu zagospodarowania Dolnej Wisły.

Gościem specjalnym będzie Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

- Rejestr korzyści płynących z zagospodarowania naszej największej rzeki jest ogromny. To pobudzenie gospodarcze, program włączający naukowców, przedsiębiorców. Słowem: nie ma żadnych mankamentów. Już teraz wiele podmiotów działa na rzecz uregulowania tej sprawy, a będzie jeszcze więcej - mówił Zbigniew Canowiecki, prezes zarządu Pracodawców Pomorza, podczas niedawnego posiedzenia Konwentu Politechniki Gdańskiej.

Najistotniejszym punktem środowego sympozjum będzie chyba dyskusja na temat stopnia wodnego w Siarzewie, bez którego nie ma szans na żeglowną Wisłę. I choć powstał już komitet sterujący, zajmujący się tą budową, co bardzo przybliża perspektywę realizacji tej inwestycji, wzbudza ona sporo wątpliwości.

Zdaniem prof. dra hab. Zygmunta Babińskiego z Katedry Rewitalizacji Dróg Wodnych UKW inwestycja jest zasadna przede wszystkim ze względu na braki wody na Kujawach oraz kwestie ekonomiczne, związane ze stratami ponoszonymi podczas powodzi i podczas przeciwdziałania erozji brzegów. Według jego opinii regulacja Wisły zapewni rozwój turystyce i rekreacji, czystą energię i 20 tysięcy miejsc pracy.

Dr inż. Janusz Granatowicz przekonuje, że budowa zapory w Siarzewie gwarantuje sporo korzyści. Jest zwolennikiem koncepcji kaskady, zakładającej budowę wielu stopni na Wiśle, inwestycji wartych łącznie około 30 mld zł, możliwych do zrealizowania w ciągu najbliższych 30 lat.

Ocenia, że dzięki stopniowi w Siarzewie wyeliminowane zostanie ryzyko awarii stopnia włocławskiego, a co za tym idzie uwolnienia szkodliwych substancji, które w ciągu ostatnich dziesięcioleci osadziły się w Jeziorze Włocławskim, nie będzie także wymywane dno rzeki poniżej Włocławka, wyższy poziom Wisły pozwoli również na sprawne poruszanie się po niej lodołamaczy. Wybudowanie stopnia w Siarzewie ma zapewnić bezpieczeństwo przeciwpowodziowe (poprzez spłaszczanie i opóźnianie fali powodziowej), ma umożliwić nawadnianie na obszarze ubogich w deszcze Kujaw i Wielkopolski, zwiększyć dostawy energii elektrycznej, polepszyć warunki żeglugi, zapewnić nową przeprawę drogową i uatrakcyjnić okolicę poprzez utworzenie Zalewu Ciechocińskiego.

Przeciwpowodziowe zalety zapór kwestionuje natomiast prof. Tomasz Mikołajczyk z katedry ichtiologii i rybactwa Akademii Rolniczej w Krakowie, zwolennik zburzenia zapory włocławskiej oraz utylizacji i stabilizacji milionów ton mułu, który zgromadził się w zbiorniku zaporowym. Kwestionuje też zalety płynące z podnoszenia się poziomu wód gruntowych powyżej zapór, zwracając uwagę na fakt, że w dalszym biegu rzeki ulega on obniżeniu. Dobrze, że na temat budowy trwają dyskusje naukowców, fachowców, którzy znają się na tych problemach. Relacja z sympozjum w najbliższy piątek.

Najważniejsze wydarzenia minionego tygodnia na Pomorzu:

Wideo

Materiał oryginalny: Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. Dolna Wisła musi zostać szybko zagospodarowana - Dziennik Bałtycki

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3