Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. Są koncepcje uniwersalnych statków wiślanych

Jacek Sieński
Moduł rzecznego statku członowego, zaprojektowanego na Politechnice Gdańskiej
Moduł rzecznego statku członowego, zaprojektowanego na Politechnice Gdańskiej wizualizacja WOIO
Na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej tworzone są nowatorskie koncepcje statków o różnym przeznaczeniu. Wśród nich są statki rzeczne, będące konstrukcjami innowacyjnymi, jak śródlądowy wycieczkowiec o napędzie motorowo-elektrycznym czy uniwersalne, ekologiczne statki modułowe.

Zbudowanie statków członowych, będących barkami pchanymi, ujęto w opracowanym na gdańskiej uczelni projekcie „Nowa generacja przyjaznych środowiskowo statków śródlądowych i przybrzeżnych dla polskiego systemu dróg wodnych relacji Wschód-Zachód”.

Ten międzyuczelniany projekt, zrealizowany w ramach europejskiego programu Eureka, stanowił element szerszego opracowania. Obejmował on również uwarunkowanie środowiskowe czy lokalizację przystani i portów rzecznych, na odcinku międzynarodowej drogi wodnej E 70 Berlin - Królewiec (Kaliningrad).

- Opracowaliśmy dokumentacje studialne czterech członowych statków rzecznych - powiedział prof. dr hab. inż. Kozak WOiO PG. - Są to kontenerowiec, masowiec, wycieczkowiec i pływające sanatorium. Każdy z tych statków jest przystosowany do pływania po Wiśle i pozostałych drogach wodnych, ale pod warunkiem, że osiągną one przynajmniej parametry żeglowności klasy międzynarodowej. Na razie trudno wymagać od armatorów, aby inwestowali oni w statki, które nie będą mogły swobodnie pływać po Wiśle i innych naszych szlakach wodnych. Zaprojektowane przez nas statki, będące rodzajem barek, mają długość 55 metrów i zanurzenie - do 1,2 metra. Mają być one pchane przez pchacze, co stanowi efektywny napęd hydrodynamiczny, bo śruba napędowa znajduje się z tyłu zestawu.

Barki byłyby sprzężane z pchaczami, a także między sobą, tworząc zestawy. Urządzenia sprzęgające, umieszczone na dziobach pchaczy i rufach barek, stanowią nasz patent.

Umożliwiają one pokonywanie łuków na drogach wodnych, co jest istotne na meandrujących rzekach. Rzeczne zestawy kontenerowe będą mogły pełnić funkcje statków dowozowych, przewożących kontenery z terminali kontenerowych w portach morskich do przystani towarowych leżących w głębi kraju, nad Wisłą. Zwłaszcza że rozpatruje się możliwość zbudowania intermodalnych, kolejowo-drogowo-rzecznych centrów logistycznych połączonych z portami rzecznymi w Tczewie, Solcu Kujawskim i w Warszawie Żeraniu. Również rzeczne zestawy barek masowych będą mogły utrzymywać połączenie towarowe na trasach porty morskie - nad-wiślańskie terminale śródlądowe. Natomiast zestawy złożone z barek sanatoryjno-rekreacyjnych albo pasażerskich miałyby możliwość odbywania dwutygodniowych, atrakcyjnych rejsów po Wiśle i jej dopływach, m.in. Nogacie i Szkarpawie oraz po Zalewie Wiślanym.

Niezależnie od potrzeb transportowych naszych portów morskich, zwiększających przeładunki towarów ekspediowanych w głąb kraju, Unia Europejska i działające na jej obszarze firmy transportowe zainteresowane są przedłużeniem europejskich śródlądowych dróg wodnych w kierunku wschodnim.

Porty nadbałtyckie mają być lepiej połączone z portami nad Morzem Śródziemnym i Morzem Czarnym. Z kolei zachodnioeuropejskie szlaki śródlądowe mają uzyskać połączenia z rejonem Zatoki Gdańskiej oraz Zalewu Wiślanego i Zalewu Kurońskiego, poprzez rzeki i kanały przepływające przez Białoruś, Ukrainę i Rosję. Aby w przyszłości zrealizować transportowe plany unijne, potrzebne będą nowoczesne statki rzeczne, których koncepcje techniczne już przygotowują nasi okrętowcy.

- W roku 2012 zdobyliśmy środki finansowe na zaprojektowanie ekologicznego statku pasażerskiego, mogącego pływać po wodach Pętli Żuławskiej. Chodzi o trasę na rzekach Wiśle, Szkarpawie i Nogacie. Zaprojektowaliśmy statek o napędzie hybrydowym, czyli elektryczno-motorowym, o ograniczonej emisji spalin. Jest to ważne na obszarach objętych ścisłą ochroną środowiska naturalnego, a takim jest delta Wisły - dodaje prof. Kozak.

[email protected]

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie