Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. Polska podpisze w tym roku bardzo ważną konwencję

Kazimierz Netka
Konwencja AGN jest bardzo ważna, jeśli chodzi o pozyskiwanie środków unijnych
Konwencja AGN jest bardzo ważna, jeśli chodzi o pozyskiwanie środków unijnych Karolina Misztal
Jeszcze w tym roku Polska przystąpi do AGN - Europejskiego Porozumienia w sprawie Głównych Śródlądowych Dróg Wodnych o Międzynarodowym Znaczeniu. To będzie epokowe wydarzenie, bo umożliwi nam korzystanie z olbrzymich zasobów finansowych Unii Europejskiej przeznaczanych na rozwój korytarzy transportowych, głównie z programu CEF.

O szansach, jakie może nam dać wykorzystywanie rzek i kanałów, mówiono na Uniwersytecie Gdańskim podczas zakończonej wczoraj szóstej edycji międzynarodowej konferencji „Transport Week”. Poświęcono tej problematyce debaty i seminaria: „Rozwój żeglugi śródlądowej w Polsce” - zorganizowane przez Regionalną Izbę Gospodarczą Pomorza oraz „Europejskie korytarze transportowe szansą na rozwój polskiej gospodarki i większą integrację z rynkami wschodniej i zachodniej Europy - wyzwania i potrzeby” - przygotowane przez Global Contact Poland - Inicjatywę Sekretarza Generalnego ONZ.

To podczas tego drugiego seminarium wiadomość o tym, że Polska zgłosiła akces do AGN, podali Łukasz Kolano - dyrektor Global Compact w Polsce - Inicjatywy Sekretarza Generalnego ONZ oraz Anna Lewandowska - koordynatorka programu Global Compact w Polsce. O zaawansowaniu działań w tym zakresie mówił Krzysztof Błaszkiewicz z Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

- Ministerstwo przygotowuje dokumentację niezbędną do wszczęcia procedury ratyfikacyjnej - poinformował Krzysztof Błaszkiewicz. - Obecnie trwają konsultacje z Ministerstwem Spraw Zagranicznych, właściwym do wszystkich spraw związanych z podpisywaniem umów międzynarodowych. Chęć przystąpienia Polski do porozumienia AGN została już zgłoszona Europejskiemu Komitetowi Gospodarczemu przy Organizacji Narodów Zjednoczonych w Genewie. Oficjalnie więc zadeklarowaliśmy chęć przystąpienia do AGN. Termin zależy od przebiegu procedury ratyfikacyjnej.

Wiadomość o tej decyzji wywołała zadowolenie wśród zebranych na sali. Przystąpienie do AGN wiąże się z obowiązkiem doprowadzenia szlaków wodnych co najmniej do IV klasy żeglowności, bo na niższe klasy pieniędzy nie dostaniemy - zwracali uwagę uczestnicy debaty, którą moderowała Urszula Kowalczyk, kierownik Zakładu Ekonomiki i Prawa Instytutu Morskiego w Gdańsku.

Dr Jan Pyś, dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu, ocenił, że przystąpienie Polski do konwencji AGN to jak przystąpienie Polski do Unii Europejskiej.

Swą dużą aprobatę dla decyzji rządu dotyczącej zaakceptowania przez Polskę reguł i zobowiązań AGN wyrażali też prof. Marek Grzybowski - prezes zarządu Polskiego Klastra Morskiego oraz Ryszard Toczek - wiceprezes tego klastra. Chodzi między innymi o to, by w rozbudowywanym europejskim lądowym korytarzu transportowym Bałtyk - Adriatyk uwzględnić też szlaki wodne. Bez nich, bez Wisły, ten korytarz jest ułomny - mówił Ryszard Toczek.

Prof. Marek Grzybowski stwierdził, że korytarz Bałtyk - Adriatyk został utworzony po to, by przejmować ładunki z polskich południowych regionów gospodarczych do portów Adriatyku, więc świadomie nie ujęto w nim polskich szlaków wodnych śródlądowych. Profesor mówił też o konieczności ściślejszego powiązania polskich portów z Europą Środkową i Wschodnią poprzez utworzenie korytarza BALT-ORIENT, łączącego Bałtyk z portami Morza Egejskiego i Czarnego.

Istnieją ciągle pytania o opłacalność zagospodarowania dróg wodnych. Odpowiedzi udzieliła prof. Krystyna Wojewódzka-Król, podkreślając, że przy wydatkach w kwocie 16,4 miliarda złotych na zagospodarowanie Dolnej Wisły korzyści z przystosowania jej do klasy międzynarodowego transportu, w ciągu 30 lat mogą wynieść razem nawet 100 mld złotych.

W środę, na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego w Sopocie odbyły się również debata i seminarium pt. „Rozwój żeglugi śródlądowej w Polsce”. Przedstawiono rolę i znaczenie żeglugi śródlądowej w Europie; koncepcję rewitalizacji drogi wodnej E40; uwarunkowania hydrotechniczne żeglugi śródlądowej. Innowacje w żegludze, w tym budowę statków elektrycznych, wodnych pojazdów bezzałogowych omówił Marek Świeczkowski, przewodniczący Klastra Logistyczno-Transportowego Północ-Południe.

Ewolucję użeglowienia rzeki przez III i IV do V klasy, studium aspektów ekonomicznych tego procesu w świetle polityki krajowej, międzynarodowej i unijnej przedstawił Zbigniew Antonowicz, prezes zarządu stowarzyszenia Odrą w Świat.

Rozwój turystyki wodnej na przykładzie Pętli Żuławskiej zaprezentował Michał Górski - prezes zarządu spółki Pętla Żuławska. Projekt ten, pod nazwą: Pętla Żuławska II, będzie kontynuowany, a jego planowany zasięg to od rejonu Kwidzyna nad Wisłą po Władysławowo na Zatoce Gdańskiej. Seminarium zostało zorganizowane przez Regionalną Izbę Gospodarczą Pomorza.

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Polak

jesli to sie zisci, to bedzie najgorsza wiadomosc od lat dla polskiej najwiekszej rzeki jaka jest wisla...zrobienie z niej zabetonowanego kanału byloby dewastacja naszego skarbu narodowego!

Mam nadziej, ze nigdy do tego nie dojdzie. Na całym swiecie dereguluje sie za grube pieniadze rzeki. Transport srodladowy to propaganada...zupelnie nierynkowa w Polsce i nieoplacalna galaz gospodarki.....

s
słoneczko

Pkt "O" - napełnic widerkami Wisłe, aby stan wody był zawsz powyzej 2m

Dodaj ogłoszenie