Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. Ożywają gdańskie szlaki wiślane

Jacek Sieński
Tramwaj wodny Sonica na Martwej Wiśle
Tramwaj wodny Sonica na Martwej Wiśle Jacek Sieński

Ujściowe odcinki Dolnej Wisły - Martwa Wisła i Wisła Śmiała, stały się już uczęszczanymi wodnymi szlakami turystycznymi. W sezonie żeglugowym pływają nimi liczne jachty i łodzie żaglowe oraz motorowe, skutery wodne czy kajaki. Od maja do września wiślane trasy, zlokalizowane w granicach Gdańska, przemierzają również tramwaje wodne i statki wycieczkowe.

Od 2012 roku władze grodu nad Motławą realizują program ożywienia gdańskich dróg wodnych, uruchomiając co roku w sezonie letnim linie tramwaju wodnego F5 i F6. Na drodze przetargów, przeprowadzonych przez Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, obsługę obu linii powierzono spółce Żegluga Gdańska. Pływają na nich nieduże, 20-metrowe statki Sonica 1 i Sonica 2, mieszczące po 40 pasażerów i po 5 rowerów. Zaletą tych małych wycieczkowców jest wysokość boczna, liczona od linii wodnej, wynosząca zaledwie 1,5 m, co pozwala im n swobodne przepływanie pod niskimi mostami nad Starą Motławą. Trasa linii F5 prowadzi z przystanku Żabi Kruk nad Starą Motławę, poprzez Martwą Wisłę, na Westerplatte i do przystanku Nowy Port Latarnia Morska. Linia F6 zaczyna się na przystanku przy Targu Rybny nad Motławą i prowadzi Martwą Wisłą oraz Wisłą Śmiałą do przystanków Narodowe Centrum Żeglarstwa AWFiS w Gdańsku Górkach Zachodnich i w Sobieszewie nad Martwą Wisłą.

- Nasza ubiegłoroczna umowa z ZTM, dotycząca obsługiwania tramwajów wodnych w okresach od 1 maja do 30 września, jest ważna do przyszłego roku - zaznacza Jerzy Latała, prezes spółki ŻG. - Liczymy na jej przedłużenie na kolejne lata. Zwłaszcza, że w ramach Programu Ożywienia Dróg Wodnych w Gdańsku, zrealizowane ze wsparciem z funduszy Unii Europejskiej, nad Motławą i Wisłą zbudowano sieć przystani. Są one przystankami tramwaju wodnego. Część z przystani jest także marinami, wykorzystywanymi przez wodniaków. Takie obiekty zbudowano na Żabim Kruku, przed Zielonym Mostem, przy nabrzeżach Targu Rybnego i ulicy Wiosny Ludów, na Stogach czy w Górkach Zachodnich.

Prezes Latała przypomina, że poza inwestycjami wodnymi miasta, Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku gruntownie wyremontował i przebudował nabrzeże w Sobieszewie. W odróżnieniu od większości przystanków z pływającymi pomostami, mogą przy nim cumować bezpiecznie duże statki wycieczkowe. Dzięki temu, w lipcu i sierpniu, gdy w okresie Jarmarku Dominikańskiego znacznie wzrosło zapotrzebowanie turystów na przewozy wodne, można było włączyć dodatkowo do linii tramwajowej centrum Gdańska-Sobieszewo statek Elżbieta, zabierający na pokład 250 pasażerów. Skorzystali również mieszkańcy Sobieszewa.

Oprócz tramwajów wodnych, na Motławie i Martwej Wiśle kursowały regularnie w tym roku, w okresie sezonu żeglugowego, dwa wycieczkowce Żeglugi Gdańskiej. Odbywały one komercyjne rejsy na trasie centrum Gdańska-Westerplatte. Rejsy te umożliwiały pasażerom obejrzenie z wody portu gdańskiego i zwiedzenie historycznego terenu Westerplatte.

Według prezesa Latały żegluga turystyczna i komunikacyjna na Martwej Wiśle mają perspektywy stałego rozwoj. Szczególnie, że coraz większym zainteresowaniem wczasowiczów i turystów odwiedzających zarówno Trójmiasto, jak i miejscowości na Mierzei Wiślanej, cieszy się Sobieszewo. Z sobieszewskiej przystani można dopłynąć bezpośrednio, bez stania w drogowych korkach, do centrum Gdańska. Po uruchomieniu budowanego już zwodzonego mostu w Sobieszewie otwarty zostanie szlak wiodący Martwą Wisłą na Przekop Wisły, przez śluzę Przegalina z niedawno zbudowanym mostem zwodzonym i na dolny odcinek Wisły, prowadzący do Tczewa i Gniewa. Stworzone zostaną więc warunki sprzyjające przedłużeniu wodnych tras wycieczkowych, zaczynających się w Gdańsku.

ZTM w Gdańsku poinformował, że systematycznie wzrasta zainteresowanie turystów wodnymi połączeniami tramwajowymi. W roku 2012, od czerwca, tramwaje przewiozły prawie 12 tys. pasażerów i 270 rowerów, w całym sezonie żeglugowym w 2013 roku liczba ta zwiększyła się do 25 794, a rowerów - do 488. W sezonie w roku 2014 z wodnej komunikacji tramwajowej skorzystało 31 801 pasażerów, z których 587 przetransportowało swoje rowery. W tym sezonie tramwaje przewiozły 47 tys. pasażerów i 1225 rowerów.

Kliknij i sprawdź szczegóły akcji!

[email protected]

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie