Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. Elektryczna żegluga rozwinie się na Wiśle

Kazimierz NetkaZaktualizowano 
Po Wiśle będą pływały także statki elektryczne. Tak  planują władze Klastra Logistyczno-Transportowego Północ-Południe
Po Wiśle będą pływały także statki elektryczne. Tak planują władze Klastra Logistyczno-Transportowego Północ-Południe archiwum Piotr Manasterski
Pływały po Wiśle tratwy, kursowały po największej naszej rzece różne typy żaglowców, parowców - bocznokołowców. Kilkanaście lat temu z Gdańska do Warszawy woził zagranicznych turystów luksusowy, pływający hotel Frederic Chopin. Teraz pora na coś zupełnie nowego - na żeglugę zelektryfikowaną!

Jednymi z prekursorów tego rodzaju transportu są studenci z Politechniki Gdańskiej, którzy konstruują jednostki pływające napędzane prądem ze Słońca. To są jednostki doświadczalne, niewielkie.

Krystalizują się pomysły wprowadzenia do śródlądowej, polskiej i zagranicznej żeglugi większych statków pasażerskich oraz towarowych z napędem elektrycznym. Ten rodzaj transportu zamierzają rozwijać placówki naukowe, przedsiębiorstwa, instytucje, organizacje należące do Klastra Logistyczno-Transportowego Północ-Południe (KLTPP). Takie zamierzenia ujęto w znowelizowanej strategii tego klastra. Zanim dojdzie do tego, że wiślane statki będą poruszane siłą Słońca, nastanie pora promów, barek, napędzanych silnikami elektrycznymi czerpiącymi prąd z akumulatorów.

- Kilka dni temu, podczas Walnego Zgromadzenia Klastra Logistyczno-Transportowego Północ-Południe, które odbyło się w sali konferencyjnej NOT w Gdańsku podjęto uchwały aktualizacyjne do strategii działania wydłużając okres ważności dokumentu do 2020 roku - informuje Marek Świeczkowski - koordynator Klastra, przewodniczący Rady Klastra Logistyczno-Transportowego Północ-Południe.

Po dyskusji obecni na spotkaniu przedstawiciele firm i uczelni podjęli decyzje wprowadzające szereg uzupełnień i nowych tematów rozwojowych. Jedną z nich jest ujęcie w planie działania klastra budowy nowych energooszczędnych jednostek elektrycznych, z przeznaczeniem na akweny żeglugi śródlądowej.

Choć ujęcie elektrycznej żeglugi w strategii klastra nastąpiło teraz, w czerwcu, to starania o wyspecjalizowanie się KLTPP w tej dyscyplinie trwały od dawna. Za rozpoczęcie tego procesu elektryfikacji żeglugi po polskich rzekach, po Zatoce Gdańskiej i Bałtyku oraz innych morzach i wodnych drogach śródlądowych za granicą można uznać poniedziałek, 8 lutego 2016 roku.

Wtedy doszło do historycznego wydarzenia. Tego dnia, w miejscowości Błotnik (gmina Cedry Wielkie) na samym początku Martwej Wisły, na przystani żeglarskiej, zbudowanej w ramach realizacji unijnego projektu: „Pętla Żuławska - rozwój turystyki wodnej” podpisano porozumienie, inaugurujące tworzenie flotylli statków napędzanych silnikami elektrycznymi. Spotkanie zainteresowanych tym osób zostało zwołane z inicjatywy Klastra Logistyczno-Transportowego Północ-Południe (KLTPP).

Jak napisano w preambule porozumienia spisanego 8 lutego 2016 roku, strony zawarły je, mając na celu: promowanie innowacyjnych technologii w transporcie wodnym;zmniejszenie szkodliwego oddziaływania transportu.

Sygnatariusze, posiadając wiedzę i doświadczenie w zakresie przygotowywania projektów obejmujących wdrażanie do praktyki innowacyjnego transportu wodnego: jednostek z napędem elektrycznym; wyraziły wolę nawiązania ścisłej współpracy, by doprowadzić do zrealizowania wskazanych w Porozumieniu przedsięwzięć - w oparciu o dotacje ze środków krajowych i z Unii Europejskiej.

Porozumienie zainaugurowało współpracę w zakresie tworzenia i późniejszej realizacji projektów badawczych, badawczo - rozwojowych i wdrożeniowych mających zaowocować powstaniem jednostek z napędem elektrycznym.

Wnioski o finansowe wsparcie będą składane wspólnie, między innymi do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR).

- Aplikacje konkursowe złożone będą do programów NCBiR jeszcze w tym roku - mówi Marek Świeczkowski - koordynator Klastra, przewodniczący Rady Klastra Logistyczno Transportowego Północ-Południe. - W porozumieniu z Pętlą Żuławską, która zgłosiła zapotrzebowanie na 5 takich jednostek, opracowane będą projekty badawczo rozwojowe a także wdrożeniowe jednostek pasażersko - rowerowych i samochodowo - pasażerskich.

Chodzi o budowę statków, promów pasażersko - samochodowych oraz innych jednostek. Dotychczas istnieje na świecie tylko jeden duży prom z napędem wyłącznie elektrycznym - powiedział podczas spotkania w Błotniku Zbigniew Deinrych - reprezentant biura projektowego Nelton. Prom ten kursuje w jednym z fiordów w Norwegii. Pozostałe używane na świecie duże jednostki pływające na prąd są hybrydowe, czyli dodatkowo korzystają z napędu silnikami spalinowymi.

Czy Polska jest w stanie zbudować taki statek? Już go zbudowała. Prom, który kursuje w Norwegii, jest dziełem polskich projektantów i budowniczych. Kadłub wykonano w Trójmieście. Silnik elektryczny do takiej jednostki mógłby skonstruować Instytut Elektrotechniki - zapewniał Tomasz Rawiński szef Działu Rozwoju w Instytucie Elektrotechniki Oddział w Gdańsku.

Aktualizacja strategii KLTPP zgodna jest z wypracowywaną właśnie strategią krajową w Grupie Roboczej Krajowej Inteligentnej Specjalizacji „Transport Przyjazny Środowisku”, której nasz Klaster jest aktywnym członkiem oraz zgodny ze Strategią Ministerstwa Rozwoju. Aktualizacja strategii niezbędna jest do ubiegania się o status Krajowego Klastra Kluczowego - mówi Marek Świeczkowski - przewodniczący Klastra.

k.netka@prasa.gda.pl

polecane: Wybory 2019

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

g
gość2

Takim pojazdem można płynąć z prądem Wisły. Wtedy silnik też niepotrzebny, wystarczy wiosło.

Dodaj ogłoszenie