Jedz zdrowo z Olgą Chaińską. Unikaj gotowych przypraw!...

    Jedz zdrowo z Olgą Chaińską. Unikaj gotowych przypraw! Stosuj naturalne zioła

    Izabela Mortas

    Echo Dnia Świętokrzyskie

    Echo Dnia Świętokrzyskie

    Olga Chaińska, dietetyczka i trenerka, zachęca, by korzystać z naturalnych ziół

    Olga Chaińska, dietetyczka i trenerka, zachęca, by korzystać z naturalnych ziół ©Dawid Łukasik

    W dzisiejszych czasach, kiedy jesteśmy zabiegani, coraz mniejszą uwagę przykładamy do tego, co wrzucamy do przygotowywanych potraw. Przeważnie dodajemy kupioną mieszankę przypraw, zapominając o smaku i aromacie ziół naturalnych. Mówi o tym Olga Chaińska, nasz ekspert - dietetyk i trener personalny, właścicielka klubu Expert Fitness w Kielcach.
    Olga Chaińska, dietetyczka i trenerka, zachęca, by korzystać z naturalnych ziół

    Olga Chaińska, dietetyczka i trenerka, zachęca, by korzystać z naturalnych ziół ©Dawid Łukasik

    - Najłatwiej nam zdecydowanie używać gotowych przypraw do potraw, typu vegeta, przyprawy do mięs, do ryb, do sosów czy kostki rosołowe - mówi Olga Chaińska. - Taką mieszankę najłatwiej nam dosypać szczególnie wtedy, gdy nie za bardzo umiemy dobierać poszczególne przyprawy i wahamy się, które będą ze sobą najlepiej współgrać. To błąd, ponieważ w takich gotowych przyprawach oprócz ziół znajdziemy również szkodliwe dla nas dodatki - dodaje dietetyk.


    Dlaczego zioła naturalne są lepszym zamiennikiem od uniwersalnych przypraw? - Zioła to zazwyczaj liście krzewów i roślin, które można suszyć samemu, a następnie do woli łączyć, otrzymując odpowiadające nam aromaty i smaki potraw. Naturalne zioła nie zawierają ulepszaczy smaku oraz dużych ilości soli, które znajdują się w większości gotowych mieszanek przypraw - informuje Olga Chaińska.

    Świeże i suszone zioła mogą dostarczyć jeszcze głębszego smaku niż gotowe przyprawy. Należy jednak pamiętać, by suszone zioła dodawać na początku gotowania w celu uwolnienia smaku, a świeże pod koniec, aby utrzymać ich świeżość. - Zioła są również zdrowsze niż sztuczne dodatki do przypraw. Te ostatnie mają negatywny wpływ na zdrowie i samopoczucie oraz mogą przyczyniać się do rozwoju chorób dietozależnych, a także po prostu uzależniać - zaznacza dietetyk.



    Naturalne przyprawy mają także właściwości przeciwutleniające, chroniące potrawy przed tworzeniem się szkodliwych dla organizmu produktów podczas takich zabiegów technologicznych jak smażenie, pieczenie czy duszenie, a także sprawiają, że potrawa staje się bardziej lekkostrawna.

    - Zioła to bogate źródło witamin, pierwiastków i składników odżywczych. Dla przykładu oregano zawiera witaminy A, C, E, K i witaminy z grupy B, żelazo, selen, magnez, potas czy wapń - podkreśla Olga Chaińska. - Po za tym każde zioło pomaga w innych dolegliwościach. Majeranek zawiera witaminę A, C, P oraz minerały takie jak fosfor czy cynk, a także przeciwzapalne terpeny. Warto zainteresować się i dowiedzieć się, które zioła będą korzystne w przypadku przywrócenia prawidłowej flory bakteryjnej jelit, które będą regulowały poziom cukru we krwi, które uregulują gospodarkę wodną organizmu, a które będą działały przeciwzapalnie - zachęca.

    Wykorzystaj magiczną moc ziół

    Zioła wiosenne - oczyszczają organizm z toksyn i wzmacniają po zimie, chociaż nie zawierają olejków eterycznych. Za to letnie zioła przyprawowe, jak koper, lubczyk, bazylia, rozmaryn, hyzop i wiele, wiele innych - to cała gama aromatów. Zwiększają wartość odżywczą potraw, poprawiają trawienie i zachęcają do jedzenia. Bo smakowity aromat sprawia, że chętnie siadamy do posiłku, a i gotowanie staje się przyjemniejsze.


    ZOBACZ TAKŻE: 7 rzeczy, których natychmiast musisz pozbyć się z domu

    (Źródło:Agencja TVN
    Dostawca: x-news)




    POLECAMY RÓWNIEŻ:

    Poznaj i zastosuj w swojej diecie 25 zasad zdrowego żywienia




    Te domowe aktywności pomogą Ci szybko spalić kalorie!

    Zdrowy kręgosłup - oto ćwiczenia, które pomogą. Wypróbuj!

    Naturalne afrodyzjaki dla kobiet i mężczyzn, które na pewno masz w swojej kuchni [ZDJĘCIA]

    Te witaminy i mikroelementy wzmocnią twój organizm [ZDJĘCIA]

    Nie chcesz zachorować na raka? Oto 6 najważniejszych zasad diety

    Lista domowych czynności, które poprawiają zdrowie i urodę


    Czytaj treści premium w Dzienniku Bałtyckim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Zapytaj lekarza

    1 3 4 5 ... 28 »
    28 stycznia

    Światowy Dzień Trędowatych

    zobacz więcej »