Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

SWPS w Sopocie zbadała nasze przyzwyczajenia. Dlaczego nie lubisz szpinaku?

Ewelina Oleksy
Za pomocą odpowiednio przygotowanego przekazu reklamowego można wykreować fałszywe wspomnienia/Wyobraźmy sobie, że np. oglądamy przerobione bez naszej wiedzy zdjęcie, na którym na naszej twarzy maluje się wyraz wściekłości na widok naszego przyjaciela. Zapewne wspomnienia dotyczące tej przyjaźni ulegną znacznej zmianie.
Za pomocą odpowiednio przygotowanego przekazu reklamowego można wykreować fałszywe wspomnienia/Wyobraźmy sobie, że np. oglądamy przerobione bez naszej wiedzy zdjęcie, na którym na naszej twarzy maluje się wyraz wściekłości na widok naszego przyjaciela. Zapewne wspomnienia dotyczące tej przyjaźni ulegną znacznej zmianie. www.sxc.hu
Nie lubisz szpinaku? Nie bądź taki pewien, być może zmanipulowano Twoją pamięć! Sopoccy naukowcy ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej przeprowadzili badania, z których wynika, że można zmieniać ludzkie przyzwyczajenia. Dowodzą też, że za pomocą sugestii werbalnej można m.in. zmieniać nasze preferencje kulinarne i wspomnienia z dzieciństwa.

Psycholodzy z SWPS w Sopocie przeprowadzili w tym celu wiele eksperymentów, które miały na celu określenie preferencji kulinarnych badanych, a następnie "sfałszowanie" ich wspomnień z dzieciństwa.

Osoby deklarujące w badaniu, że nie lubiły szpinaku i nadal za nim nie przepadają, celowo wprowadzano w błąd. Informowano je, że analiza testów wykazała, iż w dzieciństwie, gdy pierwszy raz spróbowały szpinaku, bardzo im on smakował. Na potwierdzenie tej tezy pokazywano im zmodyfikowane zdjęcia z dzieciństwa. - Jedno z nich przedstawiało uśmiechniętą osobę badaną z okresu dzieciństwa, a obok danie ze szpinakiem doklejone w programie komputerowym - opisuje Helena Pasińska, autorka badań z SWPS Sopot.

Co się okazało? Osoby, które oglądały zmodyfikowane fotografie ze swojego dzieciństwa, w ostatniej części eksperymentu zdecydowanie częściej deklarowały, że w dzieciństwie lubiły szpinak, choć na początku badania miały zupełnie przeciwne upodobania. Naukowcy stwierdzili też, że modyfikacja naszych zdjęć z okresu wczesnego dzieciństwa może sprawić, że zaczynamy postrzegać siebie jako zupełnie inną osobę.

- Może to dotyczyć nie tylko upodobań kulinarnych, jak w tym badaniu, ale nawet ustosunkowania się do osób bliskich - komentuje prof. Tomasz Maruszewski, opiekun naukowy badania. - Wyobraźmy sobie, że oglądamy przerobione bez naszej wiedzy zdjęcie, na którym na naszej twarzy maluje się wyraz wściekłości na widok naszego przyjaciela. Zapewne wspomnienia dotyczące tej przyjaźni ulegną znacznej zmianie.

Jak podkreśla Helena Pasińska, zdecydowanie częściej ulegamy manipulacji, gdy nasze nastawienie kierowane jest ze strony negatywnej na pozytywną, a nie odwrotnie.

- Skoro nawet znienawidzony w dzieciństwie szpinak możemy identyfikować jako bardzo lubiane przez nas warzywo, to samo może się stać w przypadku reklamowanych produktów. Marny i bezużyteczny przedmiot może zostać obiektem naszego pożądania - wskazuje Pasińska.

Co więcej, badacze dowiedli, że za pomocą odpowiednio przygotowanego przekazu reklamowego można wykreować fałszywe wspomnienia wśród szerokiej liczby odbiorców.

Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki