Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. Chcą przenieść transport na autostrady wodne

Aleksandra Dylejko
Sebastian Dadaczyński
W Unii Europejskiej uznano, że autostrady i linie kolejowe to nie wszystko. - Ożywienie rzek stanowiących sieć transeuropejską jest dla Komisji Europejskiej priorytetem, dlatego włączyliśmy do niej wszystkie rzeki klasy IV i wyższej - mówi Marc Vanderhaegen z Komisji Europejskiej, odpowiedzialny m.in. za porty i żeglugę śródlądową.

- Ożywienie rzek stanowiących sieć transeuropejską jest dla Komisji Europejskiej priorytetem, dlatego włączyliśmy do niej wszystkie rzeki klasy IV i wyższej - mówi Marc Vanderhaegen z Komisji Europejskiej, odpowiedzialny m.in. za porty i żeglugę śródlądową. - Naszym celem jest zwiększenie liczby towarów przewożonych wodnymi drogami śródlądowymi, oczywiście w sposób nie zagrażający środowisku.

Program NAIADES II, zaprezentowany na początku września, a którego realizację zaplanowano na lata 2014 - 2020, ma w założeniach z jednej strony inwestycje w infrastrukturę (tę już istniejącą i budowę nowej), z drugiej - liberalizację rynku przewozów i zwiększenie zatrudnienia w tym sektorze. Ma to przyciągnąć na rzeki i kanały (ich łączna długość to 37 tys. km) nowych operatorów. - Dziś przewożą 500 mln ton towarów, ale może być dużo więcej - nie ma wątpliwości Vanderhaegen.

Oczywiście, śródlądowe drogi wodne rozwijane będą w ścisłym połączeniu z drogami szybkiego ruchu i autostradami, magistralami kolejowymi oraz portami morskimi. W tej sieci najważniejszą rolę odgrywać będą jednak porty rzeczne.
Realizacja programu wymaga dużych pieniędzy, dlatego jego autorzy - zamiast tworzyć własny budżet - zdecydowali się ubiegać o środki w ramach przedsięwzięć przewidzianych na unijną perspektywę 2014-2020. Tu do podziału jest ponad 31 miliardów euro.

- Oczywiście, na rozwój transportu śródlądowymi drogami wodnymi nie zostanie przekazana cała ta kwota - zastrzega unijny urzędnik. - Ale takie rozwiązanie daje nam większe możliwości. To wyzwanie by - w ramach współpracy także międzynarodowej - stworzyć dobre projekty, które zyskają naprawdę znaczące wsparcie finansowe.

Program NAIADES II, na razie, obejmuje tylko rzeki wchodzące w skład głównego korytarza transportowego sieci transeuropejskiej. Vanderhaegen nie wyklucza jednak, że w przyszłości sieć zostanie rozbudowana.

Pełen zapis rozmowy z Markiem Vanderhaegenem opublikujemy za tydzień.

[email protected]

Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki