- W porcie gdańskim ubywa zleceń na holowania - twierdzi Marek Pomierski, prezes gdańskiego WUŻ. - Wynika to z dużego spadku przeładunków ropy tranzytowej z kierunku wschodniego w Bazie Paliw Płynnych i polskiego węgla przeznaczonego na eksport w Terminalu Węglowym w Porcie Północnym. Zmalała też liczba samochodowców zawijających do portu wewnętrznego.
Jak zaznacza, mniej jest również zleceń na holowania morskie ładunków wielkogabarytowych na pontonach, jakimi są sekcje i bloki statków, transportowane do stoczni zachodnioeuropejskich, a promy Polskiej Żeglugi Bałtyckiej i wiele mniejszych statków nie musi korzystać z usług holowniczych.
- Pozostają nam wewnątrzportowe holowania statków z ładunkami masowymi, kontenerowców, przypływających do terminalu kontenerowego DCT Gdańsk w Porcie Północnym oraz wprowadzanie i wyprowadzanie z Gdańskiej Stoczni Remontowej S.A. statków i platform - dodaje Pomierski.
Czytaj również: Gdańsk: Port jest już uniwersalny. Prognozy na 2012 rok są optymistyczne
Przychody WUŻ są mniejsze niż jeszcze dwa, trzy lat temu. Do tego rosną ceny paliwa okrętowego, co zwiększa znacząco koszty eksploatacji holowników. Mimo to spółka nie podnosi stawek za usługi, a niedługo może zderzyć się z konkurencją.
Svitzer zapowiada przeniesienie do gdańskiego portu trzech holowników, które obecnie operują w portach szwedzkich i duńskich. Przedstawiciele duńskiej firmy, działającej na rynku globalnym i posiadającej ponad 500 holowników portowych, oceanicznych i statków ratowniczych, już pojawili się w Gdańsku. Ma ona skierować do naszego portu statki holownicze nowej generacji o dużym uciągu na palu, wynoszącym od 53 do 63 ton.
Oznacza to, że Svitzer zainteresowany jest holowaniami m. in. wielkich tankowców i gigantycznych, oceanicznych kontenerowców, wpływających do terminalu DCT Gdańsk SA. Linię kontenerową z portów dalekowschodnich do europejskich, w tym do Gdańska, utrzymuje duńska firma żeglugowa Maersk Line, a Svitzer należy do A.P. Moller - Maersk Group. Jest więc wielce prawdopodobne, iż Maersk zechce korzystać z usług holowników duńskiej firmy.
Czytaj również: Gdańsk: W 2011 roku w porcie przeładowano ponad 25 mln ton towarów
Spółka WUŻ dysponuje w sumie trzynastoma holownikami, w tym trzema nowoczesnymi, mającymi uciąg od 4 do 55 ton. Posiada ona także dwa małe statki pasażerskie, kuter pilotowy, żuraw pływający i motorówkę cumowniczą.
Port gdański pozostał ostatnim z naszych trzech największych portów, w którym usługi holownicze świadczy polska firma. W portach Szczecin - Świnoujście i w Gdyni zajmuje się tym niemiecki operator holowników Fairplay Towage, który przejął lokalne firmy holownicze.
O TYM SIĘ MÓWI NA POMORZU:
* Zabójstwo w zakładzie karnym w Sztumie: Dyrektor Andrzej G. na wolności
* Jasnowidz z Człuchowa, Krzysztof Jackowski prowadzi wykłady z... jasnowidzenia
* Anna Fotyga zatrzymana na lotnisku. Musiała przejść rewizję
* Roman Paszke leci do Argentyny, aby walczyć o jacht
* Zmiana warty w PiS, czyli rządzi Śniadek
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?