Zaślubiny Polski z morzem dały impuls do budowy portu w Gdyni [archiwalne zdjęcia]

Szymon Szadurski
Szymon Szadurski
Basen IV im. Józefa Piłsudskiego w budowie. Po prawej betonowe skrzynie do budowy nabrzeży
Basen IV im. Józefa Piłsudskiego w budowie. Po prawej betonowe skrzynie do budowy nabrzeży Muzeum Miasta Gdyni
Powrót Rzeczypospolitej nad Bałtyk, czego symbolem są zaślubiny Polski z morzem, dał możliwość wskrzeszenia narodowej gospodarki morskiej i budowy portu w Gdyni.

Dokładnie sto lat temu, 10 lutego 1920 roku, generał Józef Haller przybył do Pucka, aby dokonać tego symbolicznego gestu. Polska po okresie zaborów i długich dziesięcioleciach zniewolenia odzyskała co prawda niepodległość już po zakończeniu I wojny światowej, w 1918 roku, jednak bez dostępu do morza. Nie trzeba chyba nikomu tłumaczyć, że ówcześni politycy i patrioci byli z tego faktu mocno niezadowoleni. Podejmowano działania, aby ten niekorzystny stan rzeczy zmienić. O tym, że polscy politycy już wówczas myśleli o obecności Polski nad morzem, świadczy fakt, że w 1919 roku utworzono sekcję do spraw morskich w Ministerstwie Spraw Wojskowych.

Zielone światło dla wymarzonego planu powrotu Polski nad Bałtyk zapaliło się niedługo później, bowiem na mocy ustaleń Traktatu Wersalskiego w 1920 roku. Rzeczpospolita uzyskała dostęp do 140-kilometrowego odcinka wybrzeża.

Warto dodać, że w tym samym okresie potrzeby polskiego handlu zabezpieczać miało teoretycznie Wolne Miasto Gdańsk, znajdujące się w obszarze celnym Rzeczypospolitej. Polska miała przynajmniej „na papierze” prawa do korzystania z tamtejszego, dużego portu handlowego.

Jak sprawy rzeczywiście się mają i że z korzystania w pełni z praw do gdańskiego portu mogą być poważne kłopoty, ujawniły wydarzenia przy okazji wojny polsko-bolszewickiej w 1920 roku. Zarządcy gdańskiego portu robili problemy m.in. z przeładunkami broni, niezbędnej do prowadzenia przez polskie wojsko działań bojowych, czy zawijaniem statków wojennych.

Mimo tych przeciwności, w efekcie zwycięstwa w słynnej do dziś Bitwie Warszawskiej w dniach 13-25 sierpnia, określanej do dziś mianem „Cudu nad Wisłą”, Polakom udało się odeprzeć rosyjski atak i ocalić niepodległość. Była to jednak nauczka, która ostatecznie przekonała najwybitniejszych wówczas, polskich polityków do budowy w pełni polskiego portu na odzyskanym, 140-kilometrowym odcinku wybrzeża. Dlatego jeszcze w tym samym roku Kazimierz Porębski wysłał nad morze inżyniera Tadeusza Wendę, aby wybrał odpowiednią lokalizację.

Już po kilku tygodniach było wiadomo, że port powstanie w Gdyni. Choć za oficjalną datę jego początków uznaje się ustawę o budowie, podjętą przez Sejm RP 23 września 1922 roku, to faktycznie prace ruszyły już rok wcześniej, w 1921 roku.

Warto docenić niezwykłe tempo, w jakim realizowana była inwestycja. W ciągu kilku zaledwie lat powstał najnowocześniejszy port nad Bałtykiem. Budowę osobiście nadzorował Tadeusz Wenda.

Z kolei Eugeniusz Kwiatkowski, ówczesny minister przemysłu i handlu, w zaledwie pół roku zawarł z konsorcjum polsko-francuskim wszelkie, niezbędne umowy w celu realizacji inwestycji.

Port w Gdyni rozwijał się następnie przez kolejne dziesięciolecia i nadal ma w tym względzie ambitne plany. Symbolem tego jest zamiar budowy Portu Zewnętrznego.

Generał Józef Haller na tczewskim rynku, 4 lutego 1920

Zdjęcia z albumu "Powrót Pomorza w granice Rzeczypospolitej"...

Haller odebrał dwa pierścienie od władz Gdańska

Gdańsk i Pomorze świętują 100. rocznicę powrotu Polski nad B...

Przeczytaj relację ze specjalnej, uroczystej sesji Sejmiku Województwa Pomorskiego

Pucki Bal Zaślubinowy

Obchody 100. rocznicy zaślubin Polski z morzem. Pucki Bal Za...

Zaślubiny Polski z morzem. Galerie archiwalnych zdjęć

Paweł Szrot ostro o "Zielonej Granicy"."To porównanie jest uprawnione"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie