MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Przybędzie 21 hektarów pod terminal instalacyjny morskich wież wiatrowych w Porcie Gdańsk

Mateusz Tkarski
W wyniku postępowania na zalądowienie obszaru morskiego została wybrana oferta spółki Istrana - poinformował Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. Chodzi o terminal instalacyjny offshore jaki powstanie w Porcie Zewnętrznym.

Od dłuższego czasu wiadomo, że budowa terminalu instalacyjnego T5 dla morskich farm wiatrowych w porcie w Gdańsku zacznie się w tym roku. Teraz znany jest wykonawca zalądowienia obszaru pod kolejny terminal. To spółka celowa powołana przez Baltic Hub do tego zadania.

Terminal zlokalizowany zostanie na przedłużeniu obecnego terminalu T1 w Baltic Hub i budowanego terminalu T3.

- Komisja przetargowa w ramach Postępowania nr 1/NH/2022 wybrała ofertę wiążącą firmy pod nazwą Istrana sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku. Odbyło się to w ramach procedury wyboru dzierżawcy bądź dzierżawców terenu, który powstanie w wyniku zalądowienia obszaru morskiego położonego w obrębie zarządzanym przez Port Gdańsk - poinformował Zarząd Morskiego Portu Gdańsk.

Jak zaznaczono to kolejny krok na drodze do budowy w Porcie Gdańsk terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych.

Ponad 20 dodatkowych hektarów

Terminal będzie służył do przyjmowania elementów wież wiatrowych oraz ekspedycji gotowych siłowni na miejsce instalacji. Jego planowana powierzchnia to 21 hektarów na obecnych wodach zatoki. Długość nabrzeża przeładunkowego wyniesie 800 metrów, a głębokość akwenu przy kei 17,5 metra. Pozwoli to na cumowanie statków instalacyjnych oraz statków zaopatrzeniowych dla terminali offshore o długości całkowitej do 170 metrów.

Przedsięwzięcie nie będzie łatwe ponieważ będzie odbywać się w trakcie normalnego funkcjonowania terminali T1i T2 oraz w trakcie budowy T3. W ramach kontraktu powstaną nie tylko place składowe z zapleczem i infrastrukturą i ale także rampa ro-ro o szerokości ponad 100 metrów oraz droga dostępowa, która będzie mogła w przyszłości posłużyć także do budowy i obsługi kolejnego etapu rozbudowy terminala kontenerowego - T4.

Polski Fundusz Rozwoju ma zainwestować w projekt 500 mln zł. Część finansowania inwestycji pochodzić ma ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Inwestycja zakłada finansowanie z dwóch źródeł. Spółka celowa, powołana do realizacji projektu, zawnioskowała o dotację bezpośrednią, a przedsięwzięcie zostało wskazane do realizacji z unijnego Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Z kolei PFR Fundusz Inwestycyjny FIZAN udzieli uzupełniającego finansowania dłużnego na pokrycie nakładów, finansowanie VAT oraz obejmie udziały w spółce celowej realizującej przedsięwzięcie.
Polski Fundusz Rozwoju, posiadający 30 proc. udziałów w Baltic Hub ma zainwestować w projekt 500 mln zł.

Budowa potrwa 2 lata

Prace budowlane mają ruszyć jeszcze latem. W dokumantacji przetargowej wymienione zostały podstawowe terminy poszczególnych kamieni milowych inwestycji: ukończenie robót palowych ma być zrealizowane do końca II kw. 2025roku, ukończenie zalądowienia do końca III kw. 2025, ukończenie robót betonowych i żelbetonowych, prace instalacyjne i nawierzchniowe do połowy 2026 roku, uzyskanie ostatecznego pozwolenia na użytkowanie dla wszystkich elementów projektu planowane jest do 30 czerwca 2026 roku.

Ma być zatem gotowy w czasie, który pozwoli na udział w pierwszej fazie budowy krajowego sektora energetyki morskiej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Gadżety i ceny oficjalnego sklepu Euro 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki