MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Budowa S-6. Termin zamknięcia skrzyżowania w Mostach przesunięty o miesiąc. Przedsiębiorca proponuje budowę objazdu

Robert Gębuś
Robert Gębuś
Przedsiębiorca proponuje budowę objazdu przez skład opału "Koszałka". GDDKiA nie widzi tej możliwości
Przedsiębiorca proponuje budowę objazdu przez skład opału "Koszałka". GDDKiA nie widzi tej możliwości J.Częstkowski
Zaplanowane na koniec czerwca zamknięcie skrzyżowania w Mostach, związane z budową trasy S-6 zostało przełożone o miesiąc. To wynik rozmów GDDKiA z władzami Lęborka. Jednocześnie mieszkaniec Mostów podsuwa pomysł wykonania baypassu przez teren należący do składu węgla od ul. Witosa do DK -6, które pozwoliłby utrzymać ruch na Łebę przez Mosty i ul. Gdańską. GDDKiA odpowiada jednak, że takie rozwiązanie nie wchodzi w grę, bo konieczne jest rozebranie DK-6 od stacji paliw Orlen do węzła Lębork-Wschód.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zamknie dla ruchu fragment ulicy Kwiatowej w Mostach od skrzyżowania do przejazdu kolejowego pod koniec lipca a jak niedawno planowano, pod koniec czerwca. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przemeblowała harmonogram na prośbę władz miasta. Przesunięcie terminu rozpoczęcia prac pozwoli "uratować" od komunikacyjnego problemu połowę wakacji. Tylko tyle i aż tyle, bo inwestycją rządzi kalendarz. Żeby zmieścić się w terminach wykonawca musi ruszyć z budową wiaduktu, która potrwa ok. roku.

- W związku z koniecznością wykonania obiektu mostowego nad budowaną drogą ekspresową S6, wykonania lewej jezdni drogi S6 oraz przebudowa drogi DP1329G w zakresie od przejazdu kolejowego do obiektu mostowego, oraz szeregiem prac branżowych, nie można wstrzymywać tych prac ze względu na harmonogram i termin realizacji kontraktu -wyjaśnia Mateusz Brożyna, rzecznik prasowy GDDKiA.

A może bypass z ul. Witosa do DK-6 przez skład opału?

Zamknięcie drogi zaplanowano na sierpień i wówczas w sezonie do Łeby będzie można dostać się głównie przez centrum Lęborka. To dla miasta może oznaczać komunikacyjny paraliż, przesunięty co prawda o miesiąc, ale jednak dotkliwy dla mieszkańców. Bogusław Wrzesień, przedsiębiorca Mostów uważa, że rozwiązaniem problemu byłaby budowa tymczasowej ok. 150-metrowej alternatywnej drogi przez znajdujący się przy ul. Witosa w Mostach skład opału "Koszałka". Omijałaby ona przebudowywany fragment i wpinałaby się w krajową szóstkę na wysokości stacji Orlenu. Tłumaczy też, że rozmawiał z właścicielami terenu o udostępnieniu go w ramach służebności i wstępnie się zgodzili. -

Chodzi o wybudowanie drogi z płyt jumbo po której mogłyby jeździć pojazdy do 3,5 tony - mówi Bogusław Wrzesień, przedsiębiorca z Mostów. - Koszty, które poniosłoby miasto byłby niewielkie w stosunku do korzyści. Miasto ominęłaby komunikacyjna katastrofa. Najprostsze rozwiązania bywają najlepsze-dodaje.

Zamknięcie skrzyżowania w Mostach spowoduje, że w sezonie ruch do Łeby zostanie przekierowany przez centrum Lęborka ulicami Abrahama, Krzywoustego, Zwycięstwa, Aleją Niepodległości i Kossaka. Bypass pozwoliłby tego uniknąć, jednak GDDKiA twierdzi, że takie rozwiązanie nie wchodzi w grę. Na fragmencie starej DK-6 zostanie zerwana nawierzchnia, bo budowlańcy będą przekładali sieci wodociągowe oraz gazociągowe znajdujące się pod drogą.

-Jeżeli chodzi o wykonanie bypassu, nie ma to sensu technicznego z powodu braku włączenia do DK6, bo konieczne jest rozebranie istniejącego odcinka od stacji paliw Orlen do Węzła Lębork-Wschód - wyjaśnia Mateusz Brożyna, rzecznik prasowy GDDKiA. - Na chwilę obecną trwają ustalenia i prace projektowe, związane ze zmianą organizacji ruchu na głównym rondzie na skrzyżowaniu dróg DK6 i DW214 (rondo Jana Pawła II), polegające na separacji ruchu na dojazdach do ronda i na samym rondzie, w celu usprawnia poruszania się po nim.

W opinii Bogusława Września budowa bypassu jest możliwa, jednak wymaga zmiany harmonogramu prac.

- Uważam, że gdyby najpierw wykonano estakadę i pozostawiono asfalt we fragmencie, który pozwoliłby się wpiąć w DK-6, a w całości zerwano go dopiero w późniejszym terminie, po zakończeniu sezonu, można byłoby wybudować ten bardzo potrzebny odcinek drogi tymczasowej- mówi Bogusław Wrzesień. - Jednak to wymaga zmiany harmonogramu prac a chyba brakuje woli, by to wykonać

GDDKiA zaznacza jednak, że wola rozwiązania problemu jest zarówno w inwestorze, jak i wykonawcy.

-Firma Budimex cały czas analizuje inne możliwości i dokłada wszelkich starań w celu usprawnienia ruchu w obrębie Lęborka, w związku z tym możliwe są kolejne koncepcje i zmiany w istniejących organizacjach ruchu - mówi Mateusz Brożyna. - Wszystkie te czynności mają na celu jak najszybsze skomunikowanie przerwanych odcinków ul. Witosa (ul. Kwiatowa) poprzez wybudowanie wspomnianego powyżej obiektu mostowego (nad trasą S6). Należy mieć też na uwadze, że docelowa organizacja ruchu nie przewiduje połączenia ul. Witosa (ul. Kwiatowa) z drogą S6 (obecnie DK6), a dojazd do tej ulicy będzie możliwy jedynie poprzez węzeł Lębork Wschód i dalej drogami lokalnymi np. przez ul. Wileńską.

Dodatkowy miesiąc by uniknąć komunikacyjnego Armagedonu

Docelowe rozwiązania komunikacyjne są w trakcie domawiania. Czasu mało, tym bardziej cieszy nowego burmistrza Lęborka fakt, że udało mu się "kupić" go trochę więcej. Początkowo planowano zamknięcie skrzyżowania w Mostach na połowę czerwca.

-Cieszę się, że udało się przesunąć termin zamknięcia skrzyżowania w Mostach, dzięki czemu zyskujemy półtora miesiąca w sezonie i ruch w tym miejscu utrzymany do połowy wakacji- mówi Jarosław Litwin, burmistrz Lęborka, który zdaje sobie sprawę, że to jeszcze nie jest rozwiązaniem problemu. W samym środku lata auta jadące do Łeby ruszą przez i tak już zakorkowane centrum. - Jesteśmy po rozmowach z Zarządem Dróg Wojewódzkich i Budimexem i GDDKiA - mówi Jarosław Litwin.- Poprosiłem też o rozplanowanie nowej organizacji ruchu na rondzie Jana Pawła II. Myślimy też jak rozwiązać problem komunikacyjny na rondzie Solidarności, bo tam obecnie jest duży natłok aut a będzie dwa razy większy.

Pomysły?

- Można przesunąć przejścia dla pieszych i sygnalizację przy Kupcu, namalować dwa pasy ruchu na rondzie Jana Pawła II. Pomysły są, ale to wszystko jest za późno. To powinno być planowane od przynajmniej pół roku

- uważa Jarosław Litwin.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polacy ocenili rząd Tuska. Zaskakujące wyniki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki