Senat Uniwersytetu Gdańskiego zdecydowaną większością głosów przyjął nowe logo uczelni. Wygrał projekt firmy Studio Spectro.
- Nowe logo zostało zaprojektowane tak, aby spełniać liczne założenia, m.in. przedstawia Uniwersytet jako silny i progresywny ośrodek akademicki oraz swoją formą i pomysłem estetycznym umożliwia uporządkowanie języka wizualnego Uczelni. – wyjaśnia Gabriela Kozikowska, project manager ze Studio Spectro.- Głównymi wytycznymi podczas projektowania było wyjście od heraldyki miasta Gdańska (dwa krzyże), czytelnych liter „U” oraz „G” oraz kolorystyki nawiązującej do morskości. Bardzo istotne było także opracowanie znaku w taki sposób, aby dobrze wyglądał w małej skali np. na wizytówce, jak również w postaci dużego szyldu na budynku.

„Użyliśmy nowoczesnej i czytelnej typografii”
O nowym logo UG wypowiada się też Małgorzata Macioch, właścicielka i Art Director ze Studio Spectro:
- Naszym pomysłem na stworzenie koncepcji odpowiadającej na potrzeby Uczelni było użycie nowoczesnej i czytelnej typografii, mocnego, progresywnego koloru (intensywny kolor ultramaryny) oraz estetyczne i funkcjonalne połączenie pierwszych liter z nazwy Uniwersytetu wraz z dwoma pionowymi krzyżami na siatce modularnej. Zastosowaliśmy tutaj także zabieg przestrzeni negatywowej, co powoduje, że znak zyskuje dodatkową głębię oraz daje podstawy na zbudowanie ciekawego i ponadczasowego języka wizualnego – tłumaczy.
Zakończenie jubileuszu inspiracją do zmian
W marcu 2021 dobiegły końca obchody Jubileuszu Uniwersytetu Gdańskiego. Władze uczelni uznały, że jest to dobry moment na tzw. rebranding marki, czyli zmiany sygnetu i typografii logotypu, opracowania nowej księgi identyfikacji wizualnej i innych standardów komunikacji graficznej uczelni.
Cezura pięćdziesięciolecia naszej uczelni to faktycznie znakomity moment do opracowania i wdrożenia nowej identyfikacji wizualnej Uniwersytetu. Dotychczasowy, mocno przestarzały logotyp, niepoddający się regułom funkcjonowania znaku w odwzorowaniach graficznych, cyfrowych i różnoformatowych, brak jasnych wytycznych tzw. księgi znaku, chaos w stosowaniu z innymi elementami graficznymi, zmusza nas do opracowania kompletnie nowej, adekwatnej do współczesnych wyzwań strategii identyfikacji wizualnej znaku UG – mówi rektor UG, prof. Piotr Stepnowski.
Prace trwały kilka miesięcy
W lutym tego roku Senat UG powołał Zespół ds. projektu nowego godła Uniwersytetu Gdańskiego w składzie:
- prof. Krzysztof Polkowski (Rektor ASP)
- dr Adam Świerżewski (Prorektor ASP, specjalista ds. identyfikacji graficznej)
- prof. UG Aneta Oniszczuk - Jastrząbek (Dyrektor Centrum Komunikacji i Promocji UG)
Zespół do swoich prac zaangażował dodatkowo dwóch ekspertów: prof. Jana Buczkowskiego (Kierownika Katedry Sztuk Wizualnych PG) oraz mgr. Patryka Hardzieja (Katedra Projektowania Graficznego ASP).
Eksperci opiniowali nadesłane propozycje i pomagali w wyłonieniu znaku kierunkowego. Proces ten podzielono na dwa etapy – pierwszy polegał na zorganizowanego zamkniętego konkursu, do udziału w którym zaproszono kilka graficznych biur projektowych o uznanej renomie i dorobku w zakresie projektowania znaków. Było to pięć firm:
- Tatastudio
- BrandScope
- TOFU
- Studio Spectro
- Wojtek Radtke Studio
Po pierwszych konsultacjach Senatorowie wybrali jeden z zaproponowanych znaków jako propozycję kierunkową docelowego logo UG. Zwycięskie Studio Spectro uwzględniło w dalszej kolejności zgłaszane poprawki i propozycje korekt, po czym na kolejnym posiedzeniu Senatu przedstawiło ostateczną, uzgodnioną z zespołem ekspertów wersję znaku.
iPolitycznie - Czy słowa Stefańczuka o Wołyniu to przełom?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?