Uniwersytet Gdański ma nowe logo. Ma podkreślać związki uczelni z morzem, poszanowanie tradycji i nowoczesność

Monika Jankowska
Monika Jankowska
fot. materiały prasowe UG
Akademickie oblicze Gdańska oraz silne związki z morzem, poszanowanie tradycji, ale i nowoczesność – to wszystko ma reprezentować nowe logo Uniwersytetu Gdańskiego, które od 1 czerwca 2021 zastąpi dotychczasowe godło uczelni. Prace nad nowym znakiem trwały kilka miesięcy.

Senat Uniwersytetu Gdańskiego zdecydowaną większością głosów przyjął nowe logo uczelni. Wygrał projekt firmy Studio Spectro.

- Nowe logo zostało zaprojektowane tak, aby spełniać liczne założenia, m.in. przedstawia Uniwersytet jako silny i progresywny ośrodek akademicki oraz swoją formą i pomysłem estetycznym umożliwia uporządkowanie języka wizualnego Uczelni. – wyjaśnia Gabriela Kozikowska, project manager ze Studio Spectro.- Głównymi wytycznymi podczas projektowania było wyjście od heraldyki miasta Gdańska (dwa krzyże), czytelnych liter „U” oraz „G” oraz kolorystyki nawiązującej do morskości. Bardzo istotne było także opracowanie znaku w taki sposób, aby dobrze wyglądał w małej skali np. na wizytówce, jak również w postaci dużego szyldu na budynku.

Uniwersytet Gdański ma nowe logo. Ma podkreślać związki uczelni z morzem, poszanowanie tradycji i nowoczesność
fot. materiały prasowe UG

„Użyliśmy nowoczesnej i czytelnej typografii”

O nowym logo UG wypowiada się też Małgorzata Macioch, właścicielka i Art Director ze Studio Spectro:

- Naszym pomysłem na stworzenie koncepcji odpowiadającej na potrzeby Uczelni było użycie nowoczesnej i czytelnej typografii, mocnego, progresywnego koloru (intensywny kolor ultramaryny) oraz estetyczne i funkcjonalne połączenie pierwszych liter z nazwy Uniwersytetu wraz z dwoma pionowymi krzyżami na siatce modularnej. Zastosowaliśmy tutaj także zabieg przestrzeni negatywowej, co powoduje, że znak zyskuje dodatkową głębię oraz daje podstawy na zbudowanie ciekawego i ponadczasowego języka wizualnego – tłumaczy.

Zakończenie jubileuszu inspiracją do zmian

W marcu 2021 dobiegły końca obchody Jubileuszu Uniwersytetu Gdańskiego. Władze uczelni uznały, że jest to dobry moment na tzw. rebranding marki, czyli zmiany sygnetu i typografii logotypu, opracowania nowej księgi identyfikacji wizualnej i innych standardów komunikacji graficznej uczelni.

Cezura pięćdziesięciolecia naszej uczelni to faktycznie znakomity moment do opracowania i wdrożenia nowej identyfikacji wizualnej Uniwersytetu. Dotychczasowy, mocno przestarzały logotyp, niepoddający się regułom funkcjonowania znaku w odwzorowaniach graficznych, cyfrowych i różnoformatowych, brak jasnych wytycznych tzw. księgi znaku, chaos w stosowaniu z innymi elementami graficznymi, zmusza nas do opracowania kompletnie nowej, adekwatnej do współczesnych wyzwań strategii identyfikacji wizualnej znaku UG – mówi rektor UG, prof. Piotr Stepnowski.

Prace trwały kilka miesięcy

W lutym tego roku Senat UG powołał Zespół ds. projektu nowego godła Uniwersytetu Gdańskiego w składzie:

  • prof. Krzysztof Polkowski (Rektor ASP)
  • dr Adam Świerżewski (Prorektor ASP, specjalista ds. identyfikacji graficznej)
  • prof. UG Aneta Oniszczuk - Jastrząbek (Dyrektor Centrum Komunikacji i Promocji UG)

Zespół do swoich prac zaangażował dodatkowo dwóch ekspertów: prof. Jana Buczkowskiego (Kierownika Katedry Sztuk Wizualnych PG) oraz mgr. Patryka Hardzieja (Katedra Projektowania Graficznego ASP).

Eksperci opiniowali nadesłane propozycje i pomagali w wyłonieniu znaku kierunkowego. Proces ten podzielono na dwa etapy – pierwszy polegał na zorganizowanego zamkniętego konkursu, do udziału w którym zaproszono kilka graficznych biur projektowych o uznanej renomie i dorobku w zakresie projektowania znaków. Było to pięć firm:

  • Tatastudio
  • BrandScope
  • TOFU
  • Studio Spectro
  • Wojtek Radtke Studio

Po pierwszych konsultacjach Senatorowie wybrali jeden z zaproponowanych znaków jako propozycję kierunkową docelowego logo UG. Zwycięskie Studio Spectro uwzględniło w dalszej kolejności zgłaszane poprawki i propozycje korekt, po czym na kolejnym posiedzeniu Senatu przedstawiło ostateczną, uzgodnioną z zespołem ekspertów wersję znaku.

iPolitycznie - Czy słowa Stefańczuka o Wołyniu to przełom?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie