To największa inwestycja w Porcie Gdynia od kilkudziesięciu lat. Publiczny Terminal Promowy otwarty!

Łukasz Kamasz
Łukasz Kamasz
To największa od prawie 50 lat inwestycja w Porcie Gdynia. Budowa Publicznego Terminalu Promowego pochłonęła blisko 300 mln złotych. Dzięki niej, już niedługo z terminalu korzystać będą promy o długości do 240 metrów. Nowy, zajmujący 7 hektarów, terminal stanął w miejscu wyburzonego magazynu. Port będzie mógł obsłużyć tam nawet do 4 promów dziennie, być może już pod koniec roku.

Do obiektu prowadzą przebudowane drogi i tory kolejowe. To właśnie nimi w Gdynię ruszą turyści, a w Polskę towary. Dzięki inwestycjom towarzyszącym zmniejszy się też czas zawinięcia statku do portu - rozpoczęcie cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut.

- Otwarcie Publicznego Terminalu Promowego zbiega się z 99. urodzinami Portu Gdynia. To wielki i ważny dzień dla portu - mówił podczas uroczystości Jacek Sadaj, prezes Portu Gdynia. - To wspaniały prognostyk dla kolejnych inwestycji, które będziemy realizować. Publiczny Terminal Promowy jest naszą największą inwestycją od blisko pół wieku. Budynek imponuje rozwiązaniami technicznymi, które wpłyną wydatnie na ilości towarów, które będą przeładowywane i transportowane u nas. Warto wspomnieć, że w terminalu, największe jednostki promowe będą mogły swobodnie i bezpiecznie manewrować. Wykorzystaliśmy technologie, które umożliwią duże zmniejszenie śladu węglowego. Ten projekt byłby niemożliwy do realizacji, gdyby nie te wszystkie wspaniałe i zaangażowane w niego osoby. Szczególnie dziękuję całej załodze Morskiego Portu w Gdyni.

Port Gdynia promuje ideę green portu

Jak podkreślali przedstawiciele Portu Gdynia, promy podczas postoju na terminalu będą zasilane prądem, żeby całkowicie wykluczyć emisję spalin podczas postoju. Inną zaletą terminalu jest jego lokalizacja - basen im. Marszałka Piłsudskiego zapewni połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami stanowiącymi istotny element transportowego korytarza międzynarodowej wymiany handlowej. Polepszenie dostępności transportowej ma się również przyczynić do zwiększenia konkurencyjności portu. Zadowoleni powinni być również turyści, ul. Świętojańska, będąca jedną z najbardziej reprezentatywnych ulic w Gdyni, jest dosłownie kawałek drogi stąd.

- Od 50 lat, w gdyńskim porcie, nie poczyniono takich nakładów finansowych na rozwój - podkreślał Marcin Horała, wiceminister infrastruktury. - To inwestycja z prawdziwego zdarzenia. Port Gdynia, dzięki Publicznemu Terminalowi Promowemu, może spokojnie konkurować ze wszystkimi tego rodzaju terminalami na Bałtyku. Wierzę, że ten terminal przyciągnie nowe połączenia, a za nimi pójdą nowi pasażerowie i strumienie towarów. Dzięki zaangażowaniu pracowników Portu Gdynia oraz wykonawców udało się realizować tą ogromną inwestycję, z której już niedługo będą korzystać gdynianie i goście, którzy przypłyną do naszego miasta.

Jednakże budowa Publicznego Terminalu Promowego to nie tylko sam budynek, w ramach inwestycji realizowano również przebudowę nabrzeży o długości ok. 600 metrów oraz zbudowano place i parkingi.

- Cieszę się, że Port Gdynia tak wspaniale się rozwija - mówi Hanna Wenda-Uszyńska, wnuczka Tadeusza Wendy, legendarnego budowniczego Portu Gdynia. - Czuję się częścią portowej rodziny. Zawsze jestem tutaj miło przyjmowana. Powinniśmy pamiętać, że to, co powstaje, budujemy na podwalinach tego, co 99 lat temu zrobili polscy inżynierowie przy budowie Portu Gdynia. Pamiętajmy, że historia nas zobowiązuje.

Inwestycja jest realizowana była na obszarze 6 hektarów. Rozebrane zostało historyczne Nabrzeże Polskie i wykonano na nowo całą linię tego nabrzeża. Z inwestycji będą mogły korzystać nie tylko promy Stena Line, ale także inni operatorzy promowi.

- Ten terminal jest jednym z najlepszych, jakie widziałem - opowiadał Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska. - Bardzo profesjonalny i nowoczesny, myślę, że pasażerowie będą z niego bardzo zadowoleni. Na ten moment utrzymujemy liczbę połączeń, które mamy, jednak będziemy sukcesywnie zwiększać tonaż na nowocześniejszy i dłuższy. Pozwala nam na to nowe nabrzeże, które może obsłużyć dłuższe promy.

Mobilnych ołtarzy jednak nie będzie?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie