Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rozwój PKM wpływa na poprawę życia mieszkańców i rozwój regionu

Mariusz Szmidka
archiwum DB
Jako wielki zwolennik zrównoważonego rozwoju transportu drogowego, kolejowego i wodnego śródlądowego z wielką radością przyjąłem decyzję samorządu województwa pomorskiego o rozszerzeniu trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej do Kościerzyny. To wydarzenie bez precedensu, bo oto mieszkańcy tego miasta po raz pierwszy w historii zyskują bezpośrednie połączenie z Gdańskiem.

Ponad rok temu bezpośrednie połączenie z centrum regionu uzyskały Kartuzy. Dzisiaj wiemy, że właśnie ta linia PKM cieszy się największym zainteresowaniem mieszkańców i turystów, którzy korzystają z niej coraz częściej.

Mam nadzieję, że w przypadku Kościerzyny frekwencja także okaże się sukcesem tej największej po wojnie inwestycji infrastrukturalnej, która radykalnie zmienia układ komunikacji publicznej na Pomorzu. Wszyscy widzimy, jak bardzo zatłoczone są główne trasy łączące powiaty ze stolicą regionu.

Rozwój PKM nakierowany jest na rozładowanie korków, usprawnienie przemieszczania się i w konsekwencji ułatwienie mieszkańcom szybszego dotarcia do pracy, szkoły, na lotnisko albo do głównych miast w regionie Gdańska i Gdyni. Oczywiście, mieszkańcy Pomorza muszą się do PKM przekonać.

Jak zawsze w przypadku połączeń kolejowych kluczowa jest częstotliwość kursowania pociągów, czas dotarcia z Kartuz, Kościerzyny czy Gdyni do Gdańska i oczywiście cena za przejazd. Od tego mieszkańcy uzależniają stałe korzystanie z PKM zamiast stania w korkach. W przypadku Kartuz się udało, oby Kościerzyna poszła tą samą drogą rozwoju.

Wyzwaniem dla samorządu województwa pomorskiego, SKM i władz samorządowych pozostaje wypromowanie połączenia z Gdańska Wrzeszcza do Gdyni, dobra organizacja skomunikowań pomiędzy pociągami i autobusami miejskimi oraz integracja taryfowa albo nawet wspólny bilet. Jednak przy częstych zmianach rozkładu pociągów, nawet co dwa, trzy miesiące wydaje się to być niezwykle trudnym zadaniem. Ale trzeba próbować, bo inaczej sprawa utknie w martwym punkcie.

Tak samo trzeba rozwijać projekt PKM, np. połączenie kolejowe z Sierakowicami oraz kolejowo-autobusowe z Bytowem. Nie tylko zrewolucjonizuje to transport publiczny w regionie, ale też ożywi tereny położone przy PKM, gdzie z czasem powstaną kolejne osiedla i biurowce. A w miastach powiatowych utworzone zostaną zintegrowane węzły przesiadkowe z odrestaurowanymi dworcami kolejowymi. W ten sposób rozwój PKM przyspieszy rozwój Pomorza.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki