Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Remont sześciu promów w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA

Jacek Sieński
W Gdańskiej Stoczni Remontowa SA pełnia zimowego, remontowego sezonu promowego
W Gdańskiej Stoczni Remontowa SA pełnia zimowego, remontowego sezonu promowego Jerzy Uklejewski
Aż sześć dużych promów pasażersko-samochodowych i promów samochodowo-pasażerskich ro-pax przechodzi remonty na dokach lub przy nabrzeżach Gdańskiej Stoczni Remontowa SA. Przełom roku to dla gdańskiej stoczni środek zimowego, promowego sezonu remontowego.

Pod koniec grudnia ubiegłego roku Remontową SA opuścił wyremontowany prom ro-pax Finnlady, należący do fińskiej firmy żeglugowej Finnlines Plc. Jednocześnie przypłynęły do niej cztery kolejne statki tego armatora - Finneagle, Finnpulp, Finnclipper i Europalink, którego remont przeprowadzany jest w doku gdyńskiego oddziału GSR.

Czytaj także: Gdańska Stocznia Remontowa ma więcej akcji MORS

Pływają one na liniach pomiędzy Helsinkami a Travemunde, Rostockiem i Gdynią, przewożąc pasażerów i ładunki ro-ro, czyli towary na samochodach i platformach kołowych. Zatem jedną najbliższych tym szlakom żeglugowym stoczni, gwarantujących wymaganą przez Finnlines jakość prac stoczniowych, jest Remontowa SA. Poza fińskimi promami odnawiane są w niej także prom pasażersko-samochodowy Baltivia, Polskiej Żeglugi Bałtyckiej SA w Kołobrzegu i prom ro-pax Stena Feronia, którego operatorem jest duńska firma DFDS Seaways.

Czytaj także: Certyfikat PCA dla Gdańskiej Stoczni Remontowej SA

Marcin Mądrala, kierownik Biura Remontów Rynku Skandynawskiego Remontowej SA, zaznacza, że armatorzy promów najczęściej kierują je do stoczni na remonty oraz przebudowy w okresie świątecznym, noworocznym i w styczniu. Skłania ich do tego zmniejszenie przewozów pasażerskich, jakie występują w tym czasie. Stałymi klientami Remontowej SA są armatorzy skandynawscy, tacy jak Finnlines czy Stena Line. Do Gdańska trafiają także promy z innych krajów. Niedługo na remonty przypłyną następne promy. Będą to dwa statki francuskie - Mont St. Michel i Pont - Aven. Zapowiadane jest także przypłynięcie dwóch promów polskich armatorów.

Czytaj także: Promy Stena Line w Gdańskiej Stoczni Remontowej SA

Zakres prac stoczniowych na promach jest różny i zwykle dość szeroki. Na promie ro-pax Finnlady objął m.in. oczyszczenie i konserwację kadłuba na doku pływającym. Szczególnie trudnym zadaniem, wykonanym przez firmę Paint Investrem z Grupy Remontowa, było pokrycie jego podwodnej części powłoką epoksydowej, dwuskładnikowej farby antykorozyjnej Jotun Marathon IG. Ta nowatorska technologia wymagała dokładnego oczyszczenia stalowych powierzchni przed malowaniem, a podczas nakładania powłok malarskich - utrzymania temperatury około 10 st. C i małej wilgotności. W warunkach zimowych nie jest to łatwe. Dlatego też prace malarskie przeprowadzono pod plandekami, rozwieszonymi na rusztowaniach. Natomiast zachowanie odpowiednie temperatury i wilgotności zapewnił zespół nagrzewnic oraz wentylatorów. Tę samą technologię malowania ekipy Paint Investrem stosują w trakcie remontu w Gdyni promu Europalink. Powłoki farby Jotun Marathon IG, zawierającej wzmacniające drobiny włókien szklanych, są niezwykle trwałe i przez dłuższy czas skutecznie chronią burty i dno statku przed korozją.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki