Przekop Mierzei Wiślanej. Natura się zemści [KOMENTARZ]

Bogdana Wachowska
Udostępnij:
Temat przekopu Mierzei Wiślanej jest już „mielony” od kilku lat, dlatego niczym bumerang wracał przed każdymi wyborami. Niestety, wygląda na to, że tym razem wrócił na poważnie, bo politycy PiS uczynili go jedną z priorytetowych inwestycji.

Jej zwolennicy widzą w niej m.in. rozwój towarowego transportu śródlądowego, rozwój portu w Elblągu, uniezależnienie się od Rosji i sporo nowych miejsc pracy. No cóż, nie jestem ani ekonomistą, ani inżynierem, dlatego nie mam zamiaru dyskutować o gospodarczych argumentach przemawiających za przekopem mierzei, choć mam co do nich sporo wątpliwości. Nie mogę jednak pogodzić się z myślą, że skutkiem tej inwestycji będzie zniszczenie jednego z najpiękniejszych miejsc w Polsce, ba, nawet na świecie.

Przecież dwa lata temu Serwis The World Geography umieścił Mierzeję Wiślaną na liście 15 najbardziej zdumiewających półwyspów na Ziemi (znalazła się na 5 miejscu, a za nią Półwysep Helski). Powinniśmy chronić taki dar natury, a nie mówić o nadrzędności interesu publicznego. Nie wszystko można przeliczać na zyski i pieniądze. Nie ingerujmy tak mocno w naturę, bo zemści się okrutnie. Już się mści. Bogdana Wachowska zastępca redaktora naczelnego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

o
olo
Gość który podpisuje się jako elblążanin niema kompletnie o żegludze ,3metry to jest głębokość dla większego jachtu a nie dla pełnomorskiego statku towarowego.
K
Kazio
Wielu ludzi przestanie odwiedzać mierzeję po przekopaniu tego kanału
E
Elblążanin
Rosja ustala: kto?! Kiedy?! Jak?! I czym!? ma przeplywać przez jej cieśninę!!! Od wielu lat!! Dość!!!!!
Po drugie: uważam, że jeśli cały rejon ma skorzystać (nie tylko Elbląg) to musi niestety iść za tym pełna!! inwestycja... Tzn. Utrzymywanie torów wodnych dla zanurzenia jednostek min. 3 metry!!! Żeby faktycznie mogły tam pływać w miarę znaczące jednostki morskie!!
O ekologię być się nie martwił gdyż i tak zachodzi wymiana wód przez cieśninę Pilawska a zwierzęta na lądzie poradzą sobie same niech tylko człowiek im nie przeszkadza ... Nie takie przekopy na świecie są!!!
A
ATEM
ZAWSZE TRZEBA LICZYĆ CZY SIĘ OPŁACA ,,,EKONOMIA ,,,,O TYM NIE MAMY POJĘCIA ,,, DUŻO ŚRODKÓW Z UNII ZMARNOWANO ,, PRZYKŁADY LOTNISKA ,,,,, I INNE BZDURY ,,,,,,,A PRZEMYSŁU NIE ODBUDOWANO ,,,,NAUKA POWOŁAŁA AGENCJĘ PRZEMYSŁU, ZNAM DYREKTYWY ,,,,SZKODA ŻE POLSKIE UCZELNIE NIE ZAPOZNAŁY SIĘ I URZĘDNICY I POLITYCY ,,,,,,,,,
S
Stary Kryniczanin
Miliard złotych koszt przekopu, 100 mln roczne utrzymanie. Kto za to zapłaci?? Co prawda Kaliningrad ma w 2018 roku MS w Piłce i wzmożony ruch portu elbląskiego jest z tym związany. TA WĄTPLIWA KONIUNKTURA SIĘ SKOŃCZY. Zresztą jest ona sztucznie pompowana. To przez Elbląg idzie do polski rosyjski węgiel. Polskie kopalnie mają problemy z zalegającym węglem, jak go nie sprzedadzą będą musiały być dotowane z Budżetu Państwa.

Ja sądzę, że to jest zwykła zawiść sąsiadów Krynicy Morskiej - bo my mamy jesteśmy najbogatszą miejscowością w Polsce, że się rozwijamy - a z drugiej strony my nic nie mamy. Ta inwestycja może być zagrożeniem dla przyrody, ale próba dokopania Krynicy.

Ta inwestycja to cios w Polską gospodarkę morską - to po prostu zwykłe marnotrawstwo. Przede wszystkim należy wzmocnić podmioty realnie kreujące polską gospodarkę, a nie snuć populistyczne mrzonki.

SKOŃCZMY Z SOCJALIZMEM - DOTACJE NIE BĘDĄ ŹRÓDŁEM BOGACTWA, A TO ILE BĘDZIEMY W STANIE SAMI ZAROBIĆ.

Czy ktoś z tych entuzjastów powie mi jaki to będzie miało wpływ na rozwój Elbląga??? Czy tą korzyścią ma być coroczna dotacja 100 mln złotych na utrzymanie tego bzdetu?? 40 km do trójmiejskich portów, a tu mamy malutki porcik. z diabelnie drogim kanałem żeglugowym.
JEŻELI BĘDZIEMY WYDAWAĆ WIĘCEJ NIŻ WYDAJEMY, PO ZSUMOWANIU WSZYSTKICH KOSZTÓW EKONOMICZNYCH I FINANSOWYCH - TO PO PROSTU PÓJDZIEMY Z TORBAMi. Można znaleźć, opinie, że ta inwestycja nigdy się nie zwróci. 1 miliard trzeba będzie spłacić, a do tego ekstra 100 mln na utrzymanie (nie znalazłem źródła które by mówiło, aby w tych 100 mln byłą zawarta kwota spłaty inwestycji 1 mld złotych)

Autorka chociaż nie jest ekonomistką, podkreśla ważny koszt ekologii patrzy się na dany problem w sposób całościowy.

Dla mnie nie ulega wątpliwości, że wątpliwe przychody z tej inwestycji odnosić będzie tylko i wyłącznie Elbląg - co do tego nie ma wątpliwości. 100 mln rocznie na utrzymanie kanału to niezły kąsek. A wy mieszkańcy nic nie będziecie z tego mieli.

Kompletną tragedią jest postawa okolicznych mieszkańców - oni widzą korzyści, tylko nie mogą ich wskazać tym bardziej policzyć. To nie jest tak jak z postawieniem Dyskontu sieciowego - jest dyskont, są miejsca praca, jest konkurencja dla okolicznych sklepów - ale zarabiają właściciele, korzyści odnoszą pracownicy. SZANOWNI MIESZKAŃCY JAKIE REALNE KORZYŚCI WIDZICIE DLA SIEBIE??Czy w związku z tym że teraz jest port w Elblągu - odnosicie jakieś korzyści???? Ta inwestycja jest korzystna dla Elbląga, a raczej określonych grup interesu.

Nie wiem co na to górnicy przecież przez Elbląg przechodzi rosyjski węgiel, podczas gdy nasze kopalnie nie mogą sprzedać swojego urobku.

A co do Burmistrza - trzeba jasno protestować w Komisji Europejskiej.
A
ATEM
EKOLOGIĘ WNIOSŁEM JA ,, DO NAUKI ŚWIATOWEJ I ZA TO DOSTALIŚMY DODATKOWE ŚRODKI ,,,,,, BEZ TEJ WIEDZY TO UPADEK CYWILIZACJI ,BRAK WODY I GŁÓD ,,,,,, DO EKOLOGI NAPCHAŁO SIĘ DYLETANTÓW I NAUKA DUŻO ŚRODKÓW COFNĘŁA ,,,,,,,,, POROBILI SKANSENY ,,,,,,,, ZADANIEM NAUKI JEST ,, TAK BUDOWAĆ BY ZMINIMALIZOWAĆ SKUTKI BUDOWLI ,,,,, 30 % ODDAĆ TRZEBA NATURZE I ODBUDOWAĆ LASY ,,,,,,, ŻYWNOŚĆ BĘDZIE PRODUKOWANA EKOLOGICZNIE INNEJ MOŻLIWOŚCI NIE MA ,,,,,, KOŃCZĄ SIĘ ZASOBY NATURALNE I CZAS NA ODWRACALNE ,,,,,,,,,,,, STOWARZYSZENIA SA DO MOTYKI ,POWOŁALI ,,,,,,,,,,, RESZTĘ POLIKWIDUJĄ ,,,,,,,,,,,
K
KAPELUSZNKI
Brawo Pani redaktor ! ! !
g
gość2
Cała Europa Zachodnia: Niemcy, Francja, Holandia, Belgia, Hiszpania, Austria, Szwajcaria ... jest poprzecinana kanałami żeglownymi dla barek i statków. Nie rozumiem w czym jest zagrożenie dla przyrody połączenie przez śluzy Zalewu z Bałtykiem.
Gdzie jest drugie dno protestów?
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie