reklama

Przekop mierzei Wiślanej. Na razie nie ma ofert w przetargu na budowę przekopu. Termin został przełożony

Tomasz ChudzyńskiZaktualizowano 
Na 8 maja przełożony został termin otwarcia ofert w przetargu na budowę przekopu mierzei. - To trudna inwestycja i skomplikowany przetarg - mówi rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni. Anna Kazińska-Olejniczak
Na 8 maja przełożony został termin otwarcia ofert w przetargu na budowę przekopu mierzei. - To trudna inwestycja i skomplikowany przetarg - mówi rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni.

Organizujący przetarg na budowę przekopu Mierzei Wiślanej Urząd Morski w Gdyni już trzykrotnie przekładał termin otwarcia ofert. Pierwszy wyznaczony został na 7 marca tego roku. Następnie datę przesunięto na kwiecień - najpierw na 15, a następnie na 25.
Tuż przed świętami termin ustalono na 8 maja. Magdalena Kierzkowska, rzecznik Urzędu Morskiego w Gdyni podkreśla, że przekładanie terminu związane jest głównie z odwołaniami, jakie wpływają do Krajowej Izby Odwoławczej, instytucji pilnującej procedur przetargowych. W połowie stycznia zastrzeżenia do specyfikacji zamówienia zgłosił Związek Pracodawców Budownictwa. ZPB zwracał uwagę m.in. na wymóg zbyt wysokiej, jego zdaniem, polisy OC, brak pozwolenia na budowę (przekop jest budowany na podstawie specustawy) czy też wskazanie „nierealnego terminu wykonania inwestycji - 36 miesięcy czy też 18 miesięcy na budowę wyspy na Zalewie Wiślanym” (sugerowali wydłużenie terminu realizacji inwestycji do 41 miesięcy). Dodajmy, że specyfikacja zamówienia była w czasie przetargu kilkakrotnie korygowana (m.in. po pytaniach zainteresowanych budową firm). Na początku kwietnia odwołanie do KIO złożyła jedna z firm, która skarżyła się na „niejasności i brak spójności zmienionego opisu przedmiotu zamówienia” oraz m.in. na to, że udzielone przez Urząd Morski odpowiedzi są „niewyczerpujące”. W odwołaniu firma podkreśla także, że oferenci powinni mieć czas na dostosowanie swoich ofert do skorygowanej specyfikacji zamówienia do 22 maja.

WSZYSTKO O PRZEKOPIE MIERZEI WIŚLANEJ

- Czekamy na rozstrzygnięcie przed KIO, które wyznaczone jest na dzień 24 kwietnia - podkreśla Magdalena Kierzkowska. - Pamiętajmy, że budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną jest ogromną, skomplikowaną inwestycją, więc zamówienie również ma swoją wagę. Żadne oferty jeszcze nie wpłynęły, ale jest jeszcze trochę czasu do zakończenia postępowania. Zainteresowanie jest spore, zainteresowane firmy składają zapytania dotyczące zamówienia. Zaznaczmy, trwający obecnie przetarg dotyczy pierwszego etapu budowy przekopu, mającego jednak bardzo duży zakres - powstać ma sam kanał żeglugowy ze śluzą, port osłonowy od strony Zatoki Gdańskiej, stanowiska oczekiwania dla statków, oznakowanie nawigacyjne, budynki techniczne oraz sztuczna wyspa z urobku powstałego po przekopaniu mierzei.

Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną jest ogromną, skomplikowaną inwestycją, więc zamówienie również ma swoją wagę. Żadne oferty jeszcze nie wpłynęły, ale jest jeszcze trochę czasu do zakończenia postępowania.

Otwarcie ofert da również odpowiedź na pytanie, ile będzie kosztowała ta inwestycja. Wg szacunków ministerstwa gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej całość powinna się zamknąć w kwocie 880 mln zł. Wartości te podważa natomiast opozycja i przeciwnicy przekopu (zresztą informacje o tym, że należy brać pod uwagę korektę kosztów inwestycji płynęły od przedstawicieli Urzędu Morskiego). Zaznaczmy, kanał żeglugowy przez mierzeję ma stanowić przejście z Zatoki Gdańskiej na polską część Zalewu Wiślanego. Droga ma w założeniu przyczynić się do zwiększenia towarowego przeładunku w porcie w Elblągu i przynieść rozwój turystyki jachtowej na całym akwenie.

Na początku maja rozpocznie się natomiast demontaż ogrodzenia wokół terenu wycinki drzew pod przekop. Dostęp będzie swobodny, m.in. do wydm, z których widać Zalew Wiślany i Zatokę Gdańską (miejsce wycinki cieszy się sporą popularnością, co widać po liczbie aut zatrzymujących się tam w czasie weekendów). - Tam na razie nie będą prowadzone żadne prace i nie chcemy utrudniać w czasie sezonu dostępu do tego miejsca - mówi Magdalena Kierzkowska. - Dodam, że projekt kanału zakłada również budowę punktu widokowego. Będzie można podziwiać całą panoramę mierzei, Zatoki i Zalewu, jeszcze lepiej, niż z poziomu gruntu.

Przekop Mierzei Wiślanej. Zobacz animowaną wizualizację inwestycji:

POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Trzy sposoby na potanienie przyspieszenie przekopu !

-WYSPA DROGA!

Zamiast wyspy wywieść urobek na zatokę , będzie taniej , a nie drożej.

-ŚLUZA ZBYTECZNA !

Wystarczy tylko wykopać trochę szerszy rów przez mierzeję bez śluzy.

Zalew i zatoka to naczynia połączone przez cieśninę w Bałtijsku i słona woda wlewa się do zalewu bez żadnej śluzy .

Wiatry mogą powodować pewne znikome ,

różnice poziomów wody i może powstać mały przepływ w tym przekopie . W tym wypadku trochę wody słonej w zalewie nie zaszkodzi,a wręcz poprawi czystość w tym bajorze zwanym zalewem.

-DWA OBJAZDY I DWA MOSTY ZWODZONE ZBYTECZNE !

Prościej , taniej i wygodniej dla eksploatacji i komunikacji wykonać w pierwszej kolejności TUNEL w otwartym wykopie w ściankach szczelnych o głębokości ok.. 10 mtr.

Dla przykładu przy zjazdach do tunelu pod Martwą Wisłą otwarte wykopy po obu stronach miały ponad 40 mtr. głębokości i były znacznie dłuższe ,niż tu ten cały przekop.

G
Gość

Druga nitke Kanalu Sueskiego przekopano w 9 miesiecy. Ludzie, przestancie p... o trudnosci tej inwestycji. To raptem troche ponad jeden kilometr.

G
Gość

Inwestycja trudna i do tego całkowicie bez sensu. Taki pisiowy Miś.

S
Stan2

Przekop Wisły w Świbnie, był bardziej skomplikowany. Do tego technika 19- wieku.

Dodaj ogłoszenie