Przekop Mierzei Wiślanej. Kto i za ile zbuduje kanał żeglugowy? Siedem ofert od firm. Najniższa to niecały miliard złotych [22.05.2019]

Tomasz Chudzyński

Wideo

Zobacz galerię (17 zdjęć)
Jak wygląda lista firm gotowych do budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną? Ile będzie kosztował przekop? W środę 22 maja, w Urzędzie Morskim w Gdyni nastąpiło otwarcie ofert w przetargu na realizację I etapu tej inwestycji.

W środę 22 maja, o godz. 11.15 w Urzędzie Morskim w Gdyni odbyło się otwarcie ofert w przetargu na budowę I etapu przekopu Mierzei Wiślanej.

W ciągu całego postępowania wpłynęło 7 ofert.

Budowę kanału na Mierzei Wiślanej zaoferowały następujące firmy:

  • Budimex Sa z kwotą 992 mln 528 tys. zł
  • Polbud-Pomorze (część kapitału chińskiego) z ofertą opiewającą na 1 mld 448 mln 939 tys. zł
  • Sinohydro Corporation Limited (przedsiębiorstwo z Chin) - oferta na 1 mld 105 mln 885 tys. zł
  • Energopol Szczecin SA z kwotą 1 mld 87 mln 912 tys. zł
  • China Harbour Engineering Company z ofertą opiewającą na 1 mld 71 mln 808 tys. zł
  • NV Besix SA (Belgia) - oferta w wysokości 992 mln 270 tys. zł

Jedna z firm (kapitał turecki) złożyła ofertę określoną w dokumentacji jako testowa i nie będzie zapewne brana pod uwagę w dalszym postępowaniu.

Zobacz informację Urzędu Morskiego w Gdyni z otwarcia ofert >>>

Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Ile będzie kosztować?

Rzeczywisty koszt planowanego kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną to jedno z najważniejszych pytań dotyczących tej inwestycji.

Szacunkowe wyliczenia Urzędu Morskiego w Gdyni mówiły, że budowa kanału żeglugowego w tzw. Nowym Świecie na Mierzei Wiślanej będzie kosztować 880 mln zł. Na pierwszy etap planowano wydać 718 mln zł (m.in. budowa głównego kanału).

Czytaj także

Wyliczenia te podważali m.in. przedstawiciele opozycji, w tym senator PO Jerzy Wcisła z Elbląga, zwolennik przekopania mierzei. - Sam słyszałem opinię z Urzędu Morskiego w Gdyni, że 880 mln zł może kosztować tylko pierwszy etap budowy, czyli sam kanał żeglugowy, a przypomnieć należy, że całość została podzielona na trzy etapy - mówił Wcisła. - Zatem co będzie z pogłębieniem rzeki Elbląg, budową torów wodnych na Zalewie Wiślanym, nie mówiąc już o rozbudowie portu w Elblągu? Te wszystkie inwestycje również miały wejść w ramy przekopu. Dawałoby to nam zatem podwojenie kosztów budowy.

Jerzy Wcisła: Co będzie z pogłębieniem rzeki Elbląg, budową torów wodnych na Zalewie Wiślanym, nie mówiąc już o rozbudowie portu w Elblągu? Te wszystkie inwestycje również miały wejść w ramy przekopu. Dawałoby to nam zatem podwojenie kosztów budowy.

Według oceny Anny Stelmaszyk-Świerczyńskiej, wicedyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni ds. technicznych, która projekt przekopu mierzei zna od podszewki, może on wzrosnąć do 1,2 -1,3 mld zł.

- Przy ostatnich dużych przetargach odnotowaliśmy wzrost cen ofert w stosunku do kosztorysów inwestorskich w różnym stopniu - informowała Magdalena Kierzkowska. - Kwota, do jakiej mógłby ewentualnie wzrosnąć koszt budowy kanału, podana przez Annę Stelmaszyk-Świerczyńską, wynikała z wieloletniego doświadczenia przy prowadzeniu postępowań przetargowych w zakresie budowli hydrotechnicznych i była wyłącznie szacunkowa.

WSZYSTKO O PRZEKOPIE MIERZEI WIŚLANEJ

Przekop Mierzei Wiślanej. Kolejne terminy otwarcia ofert

Zaznaczmy, przetarg na budowę kanału został ogłoszony 31 grudnia 2018 r. Termin otwarcia ofert był przekładany czterokrotnie - pierwszy był wyznaczony na 7 marca tego roku, następnie datę przesunięto na kwiecień - najpierw na 15, a następnie na 25. Potem termin ustalono na 8 maja i ostatecznie na 22 maja.

Przekop mierzei Wiślanej. Na razie nie ma ofert w przetargu ...

Rzecznik Urzędu Morskiego w Gdyni podkreślała, że przekładanie terminu związane jest głównie z odwołaniami, jakie wpływały do Krajowej Izby Odwoławczej, instytucji pilnującej procedur przetargowych. Dodajmy, że też specyfikacja zamówienia była w czasie przetargu kilkakrotnie korygowana (m.in. po pytaniach zainteresowanych budową firm).

Jeszcze pod koniec kwietnia Urząd Morski nie miał żadnych ofert.

- Praktyka przetargowa pokazuje, że firmy bardzo często czekają ze złożeniem do ostatniej chwili - mówiła Magdalena Kierzkowska, rzecznik Urzędu Morskiego w Gdyni.

Budowa kanału żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną

Zaznaczmy, kanał żeglugowy przez mierzeję ma stanowić przejście z Zatoki Gdańskiej na polską część Zalewu Wiślanego. Droga ma w założeniu przyczynić się do zwiększenia towarowego przeładunku w porcie w Elblągu i przynieść rozwój turystyki jachtowej na całym akwenie.

Tak ma wyglądać kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną
Tak ma wyglądać kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną

Przekop Mierzei Wiślanej. Zobacz animowaną wizualizację inwestycji:

POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Według oceny Anny Stelmaszyk-Świerczyńskiej, wicedyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni ds. technicznych, która projekt przekopu mierzei zna od podszewki, może on ... zawierać w (ogólnych) kosztach 1(jednego) kilometra bieżącego autostrady (trzy-pasmowej) !

Takie są realia (dnia dzisiejszego).

Dodaj ogłoszenie