Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Port w Gdańsku zwiększa wolumen przeładunków w kontenerach i jest w czołówce europejskich portów kontenerowych

Jacek Klein
Jacek Klein
Gdański port po III kwartałach tego roku zanotowal wzrost liczby przeładowanych kontenerów o 5,5 proc. w porównaniu z takim samych okresem roku 2020. W całym ub. roku wypracował awans o jedna lokatę i nalazł się na 13 pozycji wśród największych portów kontenerowych w Europie.

Port w Gdańsku zakończył pierwsze dziewięć miesięcy tego roku wzrostem przeładunków o 5,5 proc. w porównaniu do trzech kwartałów roku 2020. W ub. roku port zanotował awans na 13 miejsce w zestawieniu opracowanym przez Dr. Theo Nottebooma współzałożyciela PortEconomics. Przypomnijmy, że w całym 2020 roku przeładował 1,924 mln TEU.

Praktycznie całość obrotów generuje terminal DCT Gdańsk, który jest obecnie największym terminalem kontenerowym na Bałtyku

Z zestawienia wynika, że pierwsze 9 miesięcy 2021 roku przyniosło silne wzrosty przeładunków w portach z dolnej połowie pierwszej piętnastki. Porty, które odnotowały najwyższe wzrosty to Le Havre (+49%) i Barcelona (+30,5%). kolejne pod względem dynamiki były porty w belgijskim Zeebrugge (+25 proc.) i portugalskim Sines (+ 22,5 proc.).

Port w Gdańsku zwiększa wolumen przeładunków w kontenerach i jest w czołówce europejskich portów kontenerowych
www.porteconomics.eu

Belgijski port (1,8 mln TEU w 2020 r.) uplasował się tuż za Gdańskiem, jednak zanotował aż 25 proc. wzrostu przeładunków. Przed Gdańskiem, na 12 pozycji jest (2,35 mln TEU w 2020 r.) jest włoska Genua.

Gdańsk, Siens oraz Pireus w Grecji są najdynamiczniej rosnącymi portami od 2007 roku. Przeładunki w Gdańsku, od momentu uruchomienia terminalu DCT do 2020 r., wzrosły o 1885 proc., w Sines o 972 proc., w a Pireus przez 14 lat wzrósł o 296 proc. Z tych trzech portów tylko Gdańsk i Sines zanotowały dodatnią dynamikę w tym roku.

Czołówka portów europejskich jest od lat niezmienna. Pierwszy jest Rotterdam z 14,35 mln TEU w 2020r. Druga jest Antwerpia z 12 mln TEU, a trzeci Hamburg z 8,5 mln TEU. Niemiecki port traci jednak, od 2007 roku spadek przeładunków wyniósł 14 proc. Rotterdam i Antwerpia rozwinęły się w tempie dwucyfrowym. Port w Antwerpii i port w Zeebrugge są w trakcie fuzji i po połączeniu będzie im brakować do lidera tylko 800 tys. TEU.

Łącznie w 2020 roku 15 największych portów Europu przeładowało 74 mln TEU. 11 odnotowało wzrost obrotów.

W gdańskim porcie rosną nie tylko przeładunki kontenerów, ale także inne kategorie towarów. Niewykluczone, że w niełatwym 2021 roku, port w Gdańsku pobije rekord przeładunków z 2019 roku. Początek roku był bardzo dobry, równie dobrze zapowiada się koniec roku.

Od początku bieżącego roku do połowy listopada wolumen przeładunków portowych terminali osiągnął poziom 46 mln ton.

- Wciąż najliczniejszą grupą ładunkową jest drobnica, której przeładowaliśmy ponad 20 mln ton. Na drugim miejscu są paliwa - nieco ponad 16 mln ton. Węgiel na portowych nabrzeżach stanowił trzecią pod względem przeładunków grupę ładunkową - przeładunki tego surowca wyniosły 4,1 mln ton. Największe wzrosty w porównaniu do 2020 r. zanotowały właśnie paliwa płynne. Myślę, że mamy dużą szansę powtórzyć rekordowe przeładunki z 2019 roku lub nawet pobić kolejny rekord - mówil nam Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki