Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Port Gdynia: Nowatorskie, nawigacyjne światła sektorowe wyznaczają oś podejścia do portu

JKL
Port w Gdyni wzbogacił się o nowatorski na skalę europejską system nawigacyjny. Związane jest to z planowanym poszerzeniem wejścia do portu ze 100 metrów do 140 metrów. Poszerzenie wejścia do portu wymaga skrócenia Ostrogi Północnej, co wymusza konieczność likwidacji stawy dolnej oznakowania nawigacyjnego, wyznaczającego oś toru wejścia do Portu.

Nowe oznakowanie nawigacyjne wykorzystuje światło sektorowe VEGA PEL-4 oraz światło pomocnicze VEGA VRL-74 zainstalowane na zmodernizowanym słupie. Światło sektorowe emituje światło w trzech kolorach, co w połączeniu z działaniem funkcji oscylujących granic sektorów pozwoliło na uzyskanie aż siedmiu sektorów, na jakie dla obserwatora jest podzielone podejście do Portu Gdynia.

System działa w ten sposób, że obserwator płynący od strony Gdańska i przecinający tor podejściowy znajdzie się w pierwszej kolejności w sektorze światła czerwonego błyskowego, w którym zaobserwuje krótkie błyski w kolorze czerwonym, wydłużające się wraz ze zbliżaniem się obserwatora do osi toru, aż obserwator znajdzie się w sektorze światła stałego czerwonego. Dalsze podążanie na północ spowoduje przejście obserwatora do sektora światła białego przenikającego światło czerwone, w którym światło czerwone świeci naprzemiennie ze światłem białym, a im bliżej osi toru będzie znajdował się obserwator, tym dłuższe będą błyski białe a krótsze czerwone.

Zobacz nasz serwis o gospodarce morskiej>>>

Wejście w kolejny, czwarty sektor - sektor światła stałego białego będzie jednoznaczne z wejściem w oś toru, a podążanie do portu przy jednoczesnej obserwacji tego koloru zapewni jednostce bezpieczne wejście do Portu Gdynia. Jeżeli jednak obserwator będzie kontynuował ruch ku północy, przetnie jeszcze sektor światła zielonego przenikającego światło białe, sektor światła stałego zielonego i następnie sektor światła zielonego błyskowego.

Czytaj także: Zakończył się Dialog Techniczny w sprawie budowy Portu Zewnętrznego w Gdyni [wizualizacje]

Wizualizacja Portu Zewnętrznego w Gdyni

Zakończył się Dialog Techniczny w sprawie budowy Portu Zewnę...

Nowy system zapewnia nawigatorowi jednostki natychmiastową informację czy znajduje się w osi toru, czy też z tej linii zboczył, pozwalającą na korektę kursu.

Zasięg światła przekraczający 21 mil morskich w nocy i 5 mil morskich w dzień.

Warto zaznaczyć, że Port Gdynia dysponuje najnowocześniejszym mechanizmem naprowadzania statków na świecie. System RTK-GBS wspomaga pilotów i kapitanów statków w realizacji najtrudniejszych operacji manewrowych na największych jednostkach, które aktualnie zawijają do portu. Po dwóch latach od wdrożenia technologii Port Gdynia będzie mógł ubiegać się o certyfikat IMO.

W ostatnich tygodniach 2018 r. podpisano porozumienie pomiędzy ZMPG SA oraz Ministerstwem Obrony Narodowej w sprawie modernizacji ostrogi północnej, stanowiącej element wejścia z awanportu do wewnętrznej części Portu Gdynia.

Przeczytaj więcej na temat gdyńskiego portu>>

Poszerzenie wejścia obok powiększonej obrotnicy jest kluczowym czynnikiem umożliwiającym wykorzystanie pełnych możliwości portu w zakresie obsługi jednostek docelowo do 400 metrów.

Zawarte porozumienie wpisuje się również w niedawno podpisaną umowę o dofinansowanie projektu z CUPT, którego głównym celem jest pogłębienie akwenu portowego, a tym samym rozwinięcie infrastruktury portowej w kontekście możliwości zawijania do portu kontenerowców o parametrach Baltimax.

Najważniejsze inwestycje w 2018 r. na Pomorzu:

POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki