W konferencji wzięły udział osoby, które chcą doprowadzić do tego, aby turystyka wiślana stała się jedną z głównych atrakcji naszego regionu. Do Tczewa przyjechali: parlamentarzyści, radni wojewódzcy, samorządowcy z powiatów nadwiślańskich, przedstawiciele instytucji związanych z gospodarką wodną, kapitanowie, budowniczowie statków, przedsiębiorcy, ludzie sportu i kultury, ekolodzy, obecni i byli pracownicy stoczni, portów.
Redaktor naczelny "Dziennika Bałtyckiego" Mariusz Szmidka opowiedział o naszej społecznej akcji "Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle" i wyjaśnił, jak ona wpływa na opinię publiczną i jakie przynosi efekty.
KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WSZYSTKIEGO O NASZEJ AKCJI!
Referat wprowadzający "Teraz Wisła" wygłosił prezes Towarzystwa Żeglugi Śródlądowej Delta Wisły w Tczewie Tadeusz Wrycza.
Kolejno uczestnicy spotkania wysłuchali referatów:
- "Dokąd zmierza polska gospodarka wodna" autorstwa prof. Wojciecha Majewskiego z Komitetu Gospodarki Wodnej PAN,
- "Wisła zielonym korytarzem transportowym środkowej Europy" przygotowanym przez dr. Tomasza Sowińskiego ze Związku Miast Nadwiślańskich,
- "Możliwości rozwoju transportu kontenerowego na Wiśle Pomorskiej" autorstwa prof. Adama Bolta z Politechniki Gdańskiej,
- "Uwarunkowania realizacyjne z zakresu utrzymania śródlądowych dróg wodnych w regionie", który przedstawił Andrzej Ryński z Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku.
Uczestnicy spotkania przyjęli wspólne stanowisko w sprawie aktualnej sytuacji w krajowej gospodarce wodnej:
"Stanowisko przyjęte na spotkaniu integracyjnym "TERAZ WISŁA", które odbyło się 15 marca 2014 roku z inicjatywy Towarzystwa Żeglugi Śródlądowej DELTA WISŁY, Fabryki Sztuk w Tczewie oraz "Dziennika Bałtyckiego":
Wielkie, historyczne znaczenie Wisły dla Polski jest niepodważalne. Rzeka ta na całym przebiegu była czynnikiem rozwoju gospodarczego ziem leżących w jej dorzeczu i przyczyną powstania wielu ważnych miast polskich, z Gdańskiem na czele.
Zmieniające się uwarunkowania geopolityczne, a także rozwój nowych środków transportu spowodowały, że "odwróciliśmy się do Wisły plecami". Wisła to nie tylko sprawa śródlądowej drogi wodnej - w korytarzu Wisły kumulują się problemy transportu, energetyki, gospodarki wodnej, ochrony środowiska i kultury o kapitalnym znaczeniu nie tylko dla Pomorza, ale też dla całej Polski.
Trzeba zdać sobie sprawę, że:
- Polska ma skromne zasoby wodne i małą pojemność retencyjną
- Brak jest wieloletniej strategii gospodarki wodnej
- Jesteśmy ograniczeni licznymi organizacjami rządowymi i pozarządowymi stojącymi jedynie na straży problemów ekologicznych
- Proponowana reforma gospodarki wodnej nie gwarantuje nowej jakości
- Brak jest woli politycznej rządu, aby rozwijać gospodarkę wodną
- Konieczne jest utworzenie centralnego organu, który będzie reprezentować całość gospodarki wodnej
- Konieczna jest radykalna zmiana podejścia do wszystkich nowych projektów. Musimy brać na równi aspekty społeczne, gospodarcze i ekologiczne (zrównoważony rozwój)
- W każdym projekcie potrzebny jest od początku udział ekologów, którzy będą odpowiedzialni za podjęte rozwiązania.
- Waga problemów Wisły, wymagających wieloletniego działania, powoduje, że musi ona znaleźć odpowiednie miejsce w Strategii Rozwoju Województwa Pomorskiego i w Regionalnych Programach Strategicznych Województwa Pomorskiego. Wisła wymaga niezwłocznego przystąpienia do opracowania kompleksowego programu inwestycyjnego, w tym nadrabiania zaległości, a także stałej weryfikacji programów inwestycyjnych.
- W zakresie inwestycyjnym przyjęcie programu realizacji kaskad na dolnej Wiśle musi być uznane za priorytetowe zamierzenie inwestycyjne dla Pomorza i Polski. Przywrócenie Wiśle rangi śródlądowej drogi wodnej ma żywotne znaczenie dla aktywizacji gospodarczej miast położonych nad nią, ma zatem kapitalne znaczenie społeczne. W tym kontekście znajduje uznanie uczestników debaty społeczna akcja "Dziennika Bałtyckiego" - "Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle". Oddziaływanie tej akcji wzmocniłoby periodyczne informowanie społeczeństwa o podjętych działaniach.
Prof. Adam Bolt - Politechnika Gdańska
Dr inż. Jan Bogusławski - NOT Gdańsk
Prof. Wojciech Majewski - IGW PAN
Dr Tomasz Sowiński - UG
Mariusz Szmidka - "Dziennik Bałtycki"
Mgr inż. Wacław Tyborowski - SITWM"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?