Celem tych działań ma być w przyszłości utworzenie organizacji, która będzie m.in. rozwijała potencjał tej niezwykle perspektywicznej branży, wspólnie promowała proekologiczne rozwiązania, jak transport rzeczny i kolejowy oraz pozyskiwała środki unijne na nowe inwestycje.
- Nasz wspólny głos będzie silniejszy - zapowiada Henryk Zielaskiewicz, dyrektor biura analiz nieruchomości i projektów logistycznych Polskich Kolei Państwowych S.A.
Ambicją sygnatariuszy porozumienia jest, aby Polska stała się bramą przeładunkową między wschodem, a Unią Europejską oraz potężnym punktem tranzytowym dla towarów w wymianie między Azją, głównie Chinami, a tą częścią Europy. Jak stwierdził Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP, nasz kraj powinien stać się swoistym hubem dla całego regionu. Aby tak się stało, niezbędne są jednak inwestycje, które jeszcze ułatwią przepływ i składowanie towarów. PKP już wskazały aż 123 lokalizacje na posiadanych przez siebie gruntach, które w przyszłości służyć będą logistyce. Spółka zaangażowana jest w projekty powstania w przyszłości licznych terminali intermodalnych. Wymieniono m.in. takie lokalizacje, jak Konin, Emilianowo, Zduńska Wola, Karsznice, Wrocław, Chełm, Dęblin, Ełk, Leszno, Legnica, Suwałki, Olsztyn, Piła, czy Gliwice.
Czytaj także: Pracodawcy przyłączają się do akcji "Dziennika Bałtyckiego" w sprawie udrożnienia żeglugi na Wiśle
Podkreślano też konieczność udrożnienia żeglugi śródlądowej na Wiśle i Odrze, o czym zresztą w „Dzienniku Bałtyckim” także wielokrotnie przekonywaliśmy. Jeden z sygnatariuszy porozumienia, Śląskie Centrum Logistyki, prowadzi już takie działania. Chodzi konkretnie o transporty węgla na dolnej Odrze. W zeszłym roku sięgnęły one liczby 120 tys. ton. W tym roku ma być to już 250 tys. ton. Do porozumienia, do którego już w maju obok spółek Grupy PKP przystąpiły także porty w Gdyni, Szczecinie-Świnoujściu, Terminale Przeładunkowe Sławków-Medyka, Logit, LHS, czy Wielkopolskie Centrum Logistyczne, akces zgłosił właśnie Bałtycki Terminal Kontenerowy BCT. Filozofia zarządu tej spółki znakomicie współgra z celami stowarzyszenia. Prezes BCT Krzysztof Szymborski od dawna zapowiadał, że jego ambicją jest wysłanie pociągów z towarami z gdyńskiego portu m.in. na Ukrainę, Słowację, na Węgry i do Czech.
Akces do stowarzyszenia zgłosiły w piątek też porty morskie w Kołobrzegu, Policach i Elblągu. Przedstawiciele PKP zapowiedzieli, że do ostatniego z nich chcą doprowadzić kolejowe połączenia towarowe. Arkadiusz Zgliński, dyrektor elbląskiego portu, dodał, że jego aspiracje są bardzo duże. Związane jest to z przekopem przez Mierzeję Wiślaną. Arkadiusz Zgliński podkreślił, że otrzymał deklarację od premiera Mateusza Morawieckiego, że ta strategiczna inwestycja ruszy już jesienią tego roku.
Co ważne do porozumienia zapraszane są kolejne podmioty, w tym port w Gdańsku.
- Naszą siecią chcemy objąć cały kraj - mówi Henryk Zielaskiewicz.
POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:
Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?