Nowoczesny myśliwsko-uderzeniowy samolot Leonardo M-346: Skuteczne uzupełnienie zdolności Sił Powietrznych

Materiał informacyjny Leonardo
M-346 Bielik - credits 4SLSz
M-346 Bielik - credits 4SLSz
Nowe, zaawansowane możliwości samolotu Leonardo M-346 w wersji myśliwsko-uderzeniowej, (Fighter Attack) osadzonego w środowisku sieciocentrycznym obejmują szeroki zakres zadań, które ten samolot może z powodzeniem wykonać za ułamek kosztów w porównaniu z większymi platformami.

M-346 Fighter Attack posiada najbardziej nowoczesny radar do zadań powietrze-powietrze (A/A) i powietrze-ziemia (A/G) oraz zintegrowany system łączności i taktyczne łącze danych (Tactical DataLink, TDL) w wersji zgodnej z wymogami NATO, które zapewniają najwyższy poziom interoperacyjności, nie tylko z polskimi F-16 czy F-35, które pojawią się wkrótce w Polsce, ale również z europejską flotą Eurofighter Typhoon oraz innymi zasobami wszystkich rodzajów Sił Zbrojnych. TDL pozwala uzyskiwać informacje o zwalczanych celach oraz na wysyłanie danych o celach wykrytych przez sensory M-346FA innym statkom powietrznym lub siłom naziemnym.

M-346 Bielik - credits 4SLSz

W Polsce, wariant Fighter Attack mógłby być skutecznym uzupełnieniem zdolności Sił Powietrznych, zastępując część wysłużonych, starzejących się samolotów. M-346, który jest na wyposażeniu Sił Powietrznych, jako samolot szkolenia zaawansowanego, udowodnił, że jest najlepszym rozwiązaniem do szkolenia nowej generacji pilotów myśliwców, którzy teraz, dzięki wariantowi Fighter Attack (opartemu na tej samej platformie, co Advanced Jet Trainer - AJT), mogliby wykorzystać wiedzę specjalistyczną zdobytą na szkolnym wariancie. Nie tylko wspólna platforma samolotów jest tu ważna, ale także współpraca przemysłowa na terenie kraju. W tym miejscu należy przypomnieć, że Leonardo i Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 (WZL-1) nawiązały wieloletnią współpracę dla wsparcia floty M-346 „Bielik” Sił Powietrznych, stwarzając jednocześnie nowe możliwości przenoszenia innych obszarów działań do Polski, zgodnie ze sprawdzonym i elastycznym modelem wsparcia logistycznego ustanowionym przez Leonardo w kilku krajach, który przewiduje transfer zdolności do lokalnego przemysłu obronnego.

Współpraca trzech stron dla zapewnienia sukcesu szkoleniowego

Obecna współpraca pomiędzy trzema stronami, a więc Leonardo, WZL-1 i samym 4. Skrzydłem Lotnictwa Szkolnego, na wyposażeniu którego znajdują się samoloty M-346 jest niezwykle owocna. Trzy strony odpowiadają za dostępność operacyjną floty, w tym wymianę danych potrzebnych do planowania prac serwisowych i logistyki. Również współpraca Leonardo z technikami 4. Skrzydła Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie przynosi zamierzone efekty - Leonardo ulokował bowiem specjalistów do spraw technicznych i logistycznych, aby gwarantować wysoką dostępność floty, co jest dzisiaj niezaprzeczalnym faktem. Cały system szkoleniowy został więc odpowiednio zabezpieczony pod względem technicznym, a w jego skład, oprócz samolotów szkolenia zaawansowanego (AJT) wchodzą kompleksowe symulatory lotu (FMS i FTD), symulator katapultowania oraz procedur awaryjnych (EPT), komputerowy system wspomagania szkolenia i pakiet szkoleniowy, a także pakiet logistyczny. To wszystko sprawia, że możliwości szkoleniowe wraz z wysoką dostępnością floty, przy jednoczesnym niezależnym zewnętrznym zatwierdzeniu systemu szkoleniowego przez US Air Force czynią dęblińską jednostkę jedną z nowocześniejszych i efektywnych dzisiaj.

M-346 Bielik - credits 4SLSz

Co ważne, propozycja przemysłowa Leonardo zakłada dalsze inwestycje i utworzenie linii montażu końcowego M-346 w Polsce, jeśli znalazłoby to uzasadnienie w rozwoju polskiego rynku i przyszłych wymagań. Firma jest otwarta na wszelką współpracę, aby zapewnić Wojsku Polskiemu najlepsze rozwiązania. Jest to propozycja niemająca precedensu i można ją jedynie porównać do już istniejącej, doskonałej współpracy Leonardo Helicopters z polskim resortem obrony, dzięki której program wielozadaniowych śmigłowców AW149 oparł się na lokalnej produkcji w świdnickich zakładach.

Międzynarodowa obecność i możliwości samolotu

M-346 AJT – obecnie będący w fazie pełnej produkcji we Włoszech – zarejestrował ponad 110 000 godzin nalotu podczas szkolenia pilotów do wykonywania zadań na myśliwcach czwartej i piątej generacji, w tym F-35 Lightning II, F-16 Fighting Falcon i Eurofighter Typhoon.

Wykorzystywany już w Polsce, Włoszech, Izraelu, Singapurze, Grecji i Katarze, M-346 stanowi także podstawę Międzynarodowej Szkoły Lotniczej (International Flight Training School, IFTS) — utworzonej wspólnie przez Leonardo i włoskie Siły Powietrzne — szkolącej pilotów nie tylko z Włoch, ale też z Kataru, Kuwejtu, Niemiec, Japonii, Singapuru, Austrii, Arabii Saudyjskiej, Kanady, Wielkiej Brytanii, a ostatnio decyzję o przystąpieniu do IFTS podjęła Szwecja.

M-346 Bielik - credits 4SLSz

M-346 ugruntował swoją pozycję, jako najlepszy na świecie samolot szkolenia zaawansowanego dla pilotów obecnych i przyszłych myśliwców. Będąc w czołówce technologicznej samolotów szkolnych, M-346 wciąż będzie najlepszym sposobem na rozwijanie umiejętności pilotów myśliwców pierwszej linii w kolejnych dekadach. System szkolenia M-346 „Bielik” został również certyfikowany przez Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych do realizacji szkolenia pilotów myśliwców czwartej i piątej generacji, co jest ważnym kamieniem milowym, który umożliwił Polsce szkolenie wielu kadetów w kraju, a nie za granicą.

M-346 Bielik - credits 4SLSz

Wysoka dostępność floty M-346 “Bielik” jest zgodna ze standardem NATO zapewniając najlepsze możliwości szkoleniowe.

M-346FA, myśliwsko-uderzeniowa wersja samolotu M-346, może realizować zadania bliskiego wsparcia z powietrza (CAS / DACAS Digitally-Aided Close Air Support), także w obszarach miejskich, wsparcia z użyciem wysuniętego nawigatora naprowadzania lotnictwa z powietrza (FAC-A), poszukiwawczo-ratownicze w warunkach bojowych (CSAR), izolacji pola walki, atakowania celów w powietrzu i na ziemi, taktycznego wsparcia lotniczego operacji morskich (TASMO) oraz rozpoznania taktycznego.

Samolot M-346 jest kluczowym elementem sprawdzonego Zintegrowanego Systemu Szkolenia (Integrated Training System, ITS), na który składa się pełne spektrum systemów symulacyjnych, w tym pełny symulator misji (Full Mission Simulator, FMS) naziemny oraz zintegrowany pokładowy system szkolenia taktycznego – Embedded Tactical Training System (ETTS) – który można wykorzystać w szkoleniu zaawansowanym i przedoperacyjnym do symulowanych operacji szkoleniowych w locie pracując z systemem Live, Virtual i Constructive (LVC) - jedynym obecnie takim systemem w tej kategorii.

M-346FA umożliwia odgrywanie różnych ról szkoleniowych przy użyciu jednej platformy. Na przykład, samolot może skutecznie wykonywać misje Aggressor i Companion Trainer. M-346 to bardzo elastyczna platforma, która oferuje użytkownikom duże możliwości w dzisiejszej szybko zmieniającej się rzeczywistości.

M-346 Bielik - credits 4SLSz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Nowoczesny myśliwsko-uderzeniowy samolot Leonardo M-346: Skuteczne uzupełnienie zdolności Sił Powietrznych - Gazeta Pomorska

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki