Nasza Loteria

LEX UBER. Jakie zmiany wprowadza nowelizacja ustawy o transporcie drogowym? Czy korzystanie z Ubera będzie nielegalne? Sprawdź!

Sandra Janikowska
LEX UBER. 1 stycznia 2020 roku w życie weszła popularna już od dawna nowelizacja ustawy o transporcie drogowym, potocznie nazywana "Lex Uber". W ten sposób rząd chce zwalczać działalność szarej strefy przewozu osób. W teorii zmiany te spowodowały, że takie aplikacje, jak Bolt czy Uber stały się właśnie nielegalne. Co uległo zmianom? Sprawdź!
LEX UBER. 1 stycznia 2020 roku w życie weszła popularna już od dawna nowelizacja ustawy o transporcie drogowym, potocznie nazywana "Lex Uber". W ten sposób rząd chce zwalczać działalność szarej strefy przewozu osób. W teorii zmiany te spowodowały, że takie aplikacje, jak Bolt czy Uber stały się właśnie nielegalne. Co uległo zmianom? Sprawdź! Pixabay
LEX UBER. 1 stycznia 2020 roku w życie weszła popularna już od dawna nowelizacja ustawy o transporcie drogowym, potocznie nazywana "Lex Uber". W ten sposób rząd chce zwalczać działalność szarej strefy przewozu osób. W teorii zmiany te spowodowały, że takie aplikacje, jak Bolt czy Uber stały się właśnie nielegalne. Co uległo zmianom? Sprawdź!

Ta chwila musiała kiedyś nadejść. Niskie stawki kilometrowe, szybka dostępność i nieznający - a może i nieprzestrzegający - zasad ruchu drogowego cudzoziemcy za kierownicami - wszystko to już od lat się nawarstwiało.

Właśnie dlatego powstały przepisy, które z drobnymi niedociągnięciami pełnią rolę kompromisu pomiędzy taksówkarzami a zainteresowanymi.

Od stycznia 2020 roku nadal będzie obowiązywał przepis nakazujący posiadanie licencji taksówkarskiej, jednakże ich zdobycie będzie znacznie łatwiejsze. Kierowcy będą zobowiązani do przejścia badań, przedstawienia zaświadczeń o niekaralności, kupienia kas fiskalnych czy zarejestrowania swoich pojazdów jako taksówki. Warto wspomnieć, że pojazdy te będą musiały zostać obklejone zgodnie z wymogami narzucanymi przez miasto i założeniu tzw. koguta na dach.

Zmiany i idące za nimi nowe obowiązki nie ominą także platform Uber, Bolt czy Free Now, które wraz z Nowym Rokiem stały się pośrednikami. Firmy te mają 3 miesiące na uzyskanie licencji przewozowej.

ZOBACZ TAKŻE: Lex Uber 2020: Nowe prawo ma uporządkować zasady przewożenia osób. Co się zmieni? Ustawa wchodzi w życie 1 stycznia

LEX UBER. Dłużej poczekamy sobie na taksówkę

Dotychczas większość kierowców w Bolcie i Uberze jeździ bez licencji. Jak wynika z dostępnych informacji, większość kierowców to osoby dorabiające sobie po godzinach. I właśnie w tę grupę nowe regulacje uderzą najbardziej. Podaje się, że cena OC skoczy w górę ponad dwukrotnie. Załatwienie licencji też wiąże się w dodatkowymi kosztami.

Ze względów finansowych wielu kierowców może odejść z Ubera. Przedstawiciele najpopularniejszych platform taksówkarskich uprzedzają, że czas oczekiwania na pojazd może się zwiększyć z kilku do kilkunastu minut. Dłuższy czas oczekiwania to jeszcze nie tragedia, jednakże spadek liczby kierowców przyczyni się do kolejnej zmiany - podwyżki stawek przejazdowych.

LEX UBER. Wyższe opłaty

Ta chwila musiała kiedyś nadejść. Przypadki, kiedy za przejazd płaciliśmy nieco ponad 10 zł za 10 kilometrów, były nie do utrzymania na dłuższą metę.

Problem ten prawdopodobnie rozwiąże się już całkiem niebawem. Jeśli rzeczywiście za sprawą mniejszej liczby kierowców nie pójdzie duży spadek popytu na taksówki - trzeba będzie przyzwyczaić się do wyższych stawek. Pamiętajmy, że maksymalne stawki nabijane w taksometrach są ograniczone przez miejskie przepisy, które nie obowiązują tych firm prosperujących za pośrednictwem aplikacji.

LEX UBER. Koniec z testami z topografii miasta

Kolejną zmianą od stycznia jest zniesienie obowiązku zaliczania testów z topografii miasta. Taksówkarz z licencją nie będzie miał także obowiązku znajomości języka polskiego. Dotychczas sytuacje takie miały miejsce bardzo często, jednakże wyłącznie w Bolcie i Uberze. Do końca 2019 roku było to nielegalne.

Od teraz każda licencjonowana firma będzie mogła legalnie zatrudnić kierowców, których komunikatywność ograniczona będzie do potwierdzenia naszej tożsamości.

ZOBACZ TAKŻE: Napiwki, opłaty za czekanie... Uber wprowadza zmiany

TOP 100 POMORSKICH FIRM - RAPORT:

POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

n
not Adele

Dear Adele, do you mind fucking off from here with your irrelevant post, please? Thank you very much in advance. Kind regards.

A
Adele

Just wanted to call out Paul for his fantastic service through my home buying process - from identifying the best rate through to obtaining approval and settlement. This was my first home purchase and I think it's fair to say that it would have been significantly more challenging without his help. Paul was on top of everything that needed to be done - going the extra bit in dealing with the bank and conveyance to ensure that the whole process was concluded smoothly. The best part was that Paul was always there to answer any questions and provide support, making life much simpler. Highly recommended! Email: [email protected] or WhatsApp: 1 (270) 560-0820

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki