MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraken, Osiłek i Odkurzacz na Martwej Wiśle. Praca na budowie Morskiego Terminala Przeładunkowego wre

OPRAC.:
Piotr Niemkiewicz
Piotr Niemkiewicz
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Kraken, Osiłek i Odkurzacz - to nie bajkowe postacie, a potężne maszyny, dzięki wsparciu których powstaje Morski Terminal Przeładunkowy na Martwej Wiśle. To wysokospecjalistyczny, nowoczesny sprzęt: pogłębiarka Kraken czy koparka gąsienicowa stojąca na pontonie Osiłek pracujące przy tzw. robotach podczyszczeniowych. Jednocześnie budowana jest konstrukcja stalowa i armatura technologiczna przyszłego terminala.

W Gdańsku trwa budowa Morskiego Terminala Przeładunkowego na Martwej Wiśle
Inwestycja Grupy Orlen realizowana jest na Martwej Wiśle, tuż przy Rafinerii Gdańskiej. Jej projekt zakłada budowę 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego, które będzie obsługiwał jednostki morskie o długości do 130 metrów, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 metrów i szerokości do 17,6 metrów. Docelowo powstaną dwa stanowiska przeładunkowe. Każde z nich będzie dysponowało czterema ramionami nalewczymi, służącymi do obsługi zbiornikowców.

Wartość kontraktu to blisko pół miliona złotych netto.

Poza tym powstać mają budynki, w których znajdzie się centrum dowodzenia nabrzeżem oraz zarządzaniem procesem przeładunkowym, a także stalowe estakady, instalacje technologiczne czy infrastruktura podziemna i pomocnicza, która połączy nowy terminal z rafinerią.

Morski Terminal Przeładunkowy na Martwej Wiśle. Co się dzieje w Gdańsku?

- Obecnie budowa wkroczyła w etap wykonywania konstrukcji stalowej i armatury technologicznej na terenie terminala. Dostarczane są sprefabrykowane elementy konstrukcji stalowej oraz rurociągów technologicznych, które poddawane są procesowi spawania – mówi Maciej Klecha, kierownik budowy z Grupy NDI. – Dodatkowo trwają prace wykończeniowe Budynku Zaplecza Technicznego w skrócie BZT.

W tym samym czasie trwają roboty podczyszczeniowe na Martwej Wiśle. W tym celu wykorzystano m.in. pogłębiarkę z koparką hydrauliczną, czyli tzw. Krakena.

- W akcji jest też ustawiona na specjalnym pontonie „Osiłku” koparka gąsienicowa. Z kolei pogłębiarka, niczym odkurzacz, zabiera na swój podkład urobek z pogłębiania dna akwenu - tłumaczą w Grupie NDI.

Oprócz sprzętów dla prac podczyszczeniach wykorzystywany jest również tradycyjny sprzęt, czyli dźwigi kołowe czy podnośniki teleskopowe do montażu elementów technologii czy konstrukcji stalowej.

MTP w Gdańsku powstaje w szybkim tempie

Budowę Morskiego Terminala Przeładunkowego na Martwej Wiśle rozpoczęto się na początku 2023 roku. Całość ma się zakończyć w 2025.

Prace nabrały szybkiego tempa, więc szereg zadań już udało się zrealizować. Gotowe są już między innymi:

  • tzw. żelbety na terenie nabrzeża, pomostach przeładunkowych czy pomostach komunikacyjnych
  • powstał przepust pod ulicą Sztutowską,
  • zbudowano plac manewrowy w obrębie przystani niskiej we wschodniej części nabrzeża (to późniejsze miejsce wodowania łodzi ratunkowej).

Poza tym zakończono montaż całego wyposażenia hydrotechnicznego nabrzeża.

- W najbliższym czasie skupimy się na montażu konstrukcji stalowych oraz ramion nalewczych na pomostach przeładunkowych i konstrukcji rurociągów technologicznych na nabrzeżu oraz na pomostach przeładunkowych. Przed nami także realizacja nawierzchni betonowej, m.in.: na nabrzeżu oraz na ul. Sztutowskiej – wylicza Maciej Klecha kierownik budowy z NDI.

W Gdańsku prowadzone będą też prace z zakresu branży sanitarnej, elektrycznej i automatycznej związanej z szeroko pojętym procesem przeładunkowym.

Po co morska inwestycja w Gdańsku? Chodzi o branżę paliwową

Jak tłumaczą w NDI, Morski Terminal Przeładunkowy Produktów Ropopochodnych poprawi rentowność i bezpieczeństwo dostaw biokomponentów do produkcji paliw (biobenzyny i biodiesela) oraz transportu produktów (olejów bazowych i paliw żeglugowych) powstających w rafinerii.

- Terminal odciąży też funkcjonującą na terenie zakładu bocznicę kolejową, bo to właśnie tą drogą odbywa się obecnie transport produktów między rafinerią a zewnętrznymi punktami przeładunkowymi - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, przedstawicielka spółki NDI. - Inwestycja powstaje na południowym brzegu rzeki Martwej Wisły, w odległości około 140 metrów na zachód od istniejącego nabrzeża.

ZOBACZ TEŻ NA dziennikbaltycki.pl: Orlen buduje Morski Terminal Przeładunkowy na Martwej Wiśle. Rocznie wyekspediuje 2 mln ton produktów

Generalnym wykonawcą tego projektu jest konsorcjum złożone ze spółek sopockiej Grupy NDI, która jest liderem oraz Biproraf, BPBM „PROJMORS” i Dipl. Ing. SCHERZER GmbH.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki