Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kariera od A do Z - cz V. Pierwsze dni w pracy

Jacek Klein
Nie powinniśmy bać się inicjatywy. Jest dobrze widziana w pracy. Ale też wystrzegajmy się zawłaszczania sukcesów
Nie powinniśmy bać się inicjatywy. Jest dobrze widziana w pracy. Ale też wystrzegajmy się zawłaszczania sukcesów 123rf
Zostaliśmy wybrani. W nowej pracy to jednak dopiero początek. Co zrobić, aby nie zatrzeć dobrego wrażenia z procesu rekrutacji i wnieść wartość dodaną do organizacji?

Pierwsza praca to powód do sukcesu i euforii dla wielu osób. Takie odczucia mogą dotyczyć także osób już mających za sobą debiut na rynku, ale podejmujących decyzje o zmianie miejsca samorealizacji zawodowej. Potem przychodzi otrzeźwienie i niepokój, czy sobie poradzimy.

Kariera zawodowa nie przebiega bez potknięć i złych decyzji. Jest to nieodzowny element rozwoju zawodowego i w obliczu przeszkód nikt nie powinien traktować ich jako osobistej porażki. Pozwala za to zyskać wiedzę - teoretyczną, praktyczną, ale także życiową - i rozwija swoje kompetencje miękkie. - Młodzi absolwenci bardzo często mają już jasno określone plany zawodowe, które chcą zrealizować jak najszybciej - komentuje Grzegorz Opal, menedżer dywizji Hays Response w Hays Poland.

Czytaj również: Kariera od A do Z. Wspólna akcja Uniwersytetu Gdańskiego, Politechniki Gdańskiej, Grupy GPEC i "Dziennika Bałtyckiego"

Bądź sobą, pytaj, dziel się

Nie warto robić dobrego wrażenia za wszelką cenę i udawać kogoś zgoła innego. Warto być sobą, aby zrozumieć swoje wady, rozpocząć nad nimi pracę i w dalszej perspektywie zwiększyć swoją pewność siebie.

- Pamiętaj, że pracodawca zdecydował się dać ci szansę, ponieważ zauważył w tobie coś wartościowego. Dlatego nie musisz się zmieniać, aby zrobić dobre wrażenie. Zawsze warto pracować nad swoimi wadami, które potencjalnie mogą hamować dalszy rozwój - radzi ekspert.

Nie powinniśmy bać się zadawania pytań. W końcu jesteśmy na etapie poznawania organizacji, swojego stanowiska i obowiązków. Pytania nie są przejawem słabości lub niekompetencji, ale oznaką zaangażowania i chęci pozyskania informacji dla jak najlepszej realizacji obowiązków. Co ważne, informacjami i pomysłami warto się dzielić ze współpracownikami.

- Dzielenie się pomysłami i osobistymi spostrzeżeniami w trakcie spotkań, pracy zespołowej lub szkoleń może doprowadzić do sukcesu całego zespołu lub firmy. Jednak warto pamiętać, że pomysłodawca również zyska na swojej proaktywnej postawie, nawet jeśli zaproponowane przez niego rozwiązanie nie zostanie ostatecznie wprowadzone w życie - twierdzi ekspert Hays.

Praca na Pomorzu. Sprawdź aktualne oferty zatrudnienia >>>

Ryzykuj umiejętnie

Zabłysnąć w oczach szefa i zespołu. Wielu myśli, że to najlepsza droga do sukcesu. Ale kiedy nie mamy dużego doświadczenia, może się to obrócić przeciwko nam. Najpierw lepiej skonsultować swój pomysł czy zamiar z przełożonym.

- Wiemy, że coś nie działa i znamy sposób, jak to naprawić, więc teoretycznie nie ma powodu, by siedzieć cicho. Czy na pewno? No właśnie, może się przecież zdarzyć, że autorem programu lub procedury, którą chcemy usprawnić, jest nasz szef. Wiele zależy od tego, jak przedstawimy sprawę - mówi Joanna Żukowska, ekspert serwisu MonsterPolska.pl.

Najważniejsze to być dobrze przygotowanym do rozmowy. Proponowane rozwiązanie musi być przemyślane, poparte argumentami. Jeśli zostanie wdrożone dzięki pracy całego zespołu, nie warto brać całego sukcesu na siebie. To może zemścić się w późniejszym etapie kariery.

Kilka kwestii ważnych i pomocnych na początku pracy

  • Punktualność i prezencja
    Według ekspertów Hays, istnieje jedna złota zasada dotycząca pierwszego dnia w nowej pracy: jesteś za wcześnie, to jesteś punktualnie, a jeśli jesteś na czas, to tak naprawdę jesteś spóźniony. Warto pojawić się w biurze 15-20 minut wcześniej. Równie istotny jest odpowiedni dobór stroju. Jeszcze przed pierwszym dniem pracy warto ustalić standardowy dress code.
  • Zapamiętywanie imion
    Poznając nową osobę, warto używać jej imienia jak najczęściej w trakcie rozmowy, aby szybciej utrwalić je sobie w pamięci.
  • Odpowiednie pytania
    Warto wykorzystać pierwsze dni i tygodnie pracy na zadawanie niezbędnych pytań i wyjaśnianie wszelkich nieścisłości. Wiele istotnych kwestii mogło być poruszonych jeszcze w trakcie procesu rekrutacyjnego, jednak doprecyzowanie takich rzeczy jak priorytety zespołu lub strategia rozwoju nie powinny być pominięte.
  • Uważne słuchanie
    Początek kariery w firmie to idealny czas na słuchanie przełożonego i współpracowników - warto wsłuchiwać się w to, co mają do powiedzenia i postarać się zapamiętać jak najwięcej. Kilka pierwszych tygodni w nowej pracy to przede wszystkim natłok informacji do przyswojenia oraz wiele umiejętności do nabycia, co czyni uważne słuchanie elementem kluczowym w procesie wdrażania nowo zatrudnionego pracownika w obowiązki.

Wypełnij ankietę


KLIKNIJ i wskaż swoje mocne strony >>>

  • Zespół pod kierunkiem prof. dr hab. Anny Zawadzkiej z Instytutu Psychologii Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego opracował specjalną ankietę, która pozwoli odpowiedzieć sobie na pytanie, co motywuje nas w pracy, jakie mamy umiejętności, jak oceniany naszą karierę.
  • Odpowiedzi pozwolą uzyskać obraz możliwości i oczekiwań, jakie wiążemy ze sobą na rynku prac

Partnerem głównym akcji „Kariera od A do Z” jest Grupa GPEC. Patronami są Uniwersytet Gdański i Politechnika Gdańska.

Czytaj więcej:


Kariera od A do Z - cz IV. Aplikujemy o pracę. CV i rozmowa kwalifikacyjna

**

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki