Gdynia: Strategiczna umowa dla rozwoju gdyńskiego portu oraz przyszłości Stoczni MW podpisana

Szymon Szadurski
Szymon Szadurski
Tomasz Bołt
Udostępnij:
W poniedziałek, po trwających wiele miesięcy negocjacjach, zarządcy gdyńskiego portu podpisali umowę na zakup pirsu od Stoczni Marynarki Wojennej. W uroczystości wzięła udział m.in. Dorota Pyć, wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, ponadto Rafał Baniak, wiceminister Skarbu Państwa.

Dzięki tej umowie, prawdopodobnie już za trzy lata do gdyńskiego portu wpływać będą mogły jedne z największych na świecie kontenerowców, o ładowności 14 tys. TEU i długości niemal 400 m. Pozwoli to Gdyni dużo skuteczniej niż dziś konkurować z innymi portami w basenie Morza Bałtyckiego. Wielkie statki nie są obecnie w stanie manewrować w gdyńskim porcie, jednak to się zmieni po budowie większej obrotnicy. Aby było to realne, wyburzyć trzeba spory fragment nabrzeża Gościnnego.

- Mam nadzieję, że będzie to jedna z najważniejszych dat w historii naszej spółki - cieszył się Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - Rozpoczynamy zupełnie nowe rozdanie w walce z konkurentami na Bałtyku.

Jarosiński podkreślił, iż na planowanej inwestycji skorzysta cała polska gospodarka.
- Potrzebuje ona portów zdolnych obsługiwać największe statki, jakie wpływają na Bałtyk - mówił Jarosiński.

Wyburzenie nabrzeża i budowa nowej obrotnicy o długości 480 m kosztować ma łącznie aż 110 mln zł. Jarosiński mówi, iż jest to kluczowa inwestycja, najważniejsza z realizowanych obecnie w porcie. Prace, podzielone na etapy, połączone mają zostać z kolejnym pogłębieniem kanałów portowych, tym razem do 16 m. Niewykluczone, iż poszerzone zostanie też wejście do portu wewnętrznego. Zastosowane zostaną prawdopodobnie ruchome śluzy, które pozwolą przepłynąć największym statkom, jednocześnie jednak nie powodując zwiększenia falowania przy nabrzeżach, co utrudniłoby lub uniemożliwiło obsługę takich jednostek.

- Zleciliśmy w tej sprawie specjalistyczne analizy - mówi Walery Tankiewicz, wiceprezes ZMPG SA.
[email protected]

Całą treść artykułu można przeczytać we wtorkowym (28.01.2014) wydaniu "Dziennika Bałtyckiego" i na stronie prasa24.pl.

Treści, za które warto zapłacić! REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI

Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Diesel

Diesel Mega Chief DZ4329

1 416,00 zł424,25 zł-70%
miejsce #2

Michael Kors

Michael Kors Slim Runway MK3282

553,88 zł310,06 zł-44%
miejsce #3

Lotus

Festina Trend F16760_1

694,62 zł532,46 zł-23%
miejsce #4

Timex

Timex TW2U22100

348,00 zł289,00 zł-17%
miejsce #5

Seiko

Seiko Srpc87K1

1 339,20 zł1 130,46 zł-16%
miejsce #6

Casio

Casio G-Shock GA-110HC-1AER

223,30 zł
Materiały promocyjne partnera

Studiowanie w Polsce jest coraz droższe. Ekspert wyjaśnia powody

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie