Gdańsk: Prom gazowy ze Stoczni Północnej

Jacek Sieński
Stocznia Północna
Stocznia Północna Adam Warżawa/ archiwum
Do prób morskich przygotowywany jest dwustronny prom pasażersko - samochodowy "Moldefjord", zbudowany przez Stocznię Północną w Gdańsku. Prom został zbudowany dla firmy przewozowej Fjord 1 MRF AS z Norwegii.

Statek ten ma unikatowy napęd hybrydowy, umożliwiających wykorzystywanie zarówno oleju napędowego, jak i skroplonego gazu ziemnego LNG.

"Moldefjord" jest pierwszym z serii czterech bliźniaczych promów, jakie ma dostarczyć Stocznia Północna norweskiemu armatorowi. Ma on długość 122,7 m i szerokość - 16,7 m. Na pokładach zmieści 390 pasażerów i 130 samochodów osobowych. Prom zaprojektowało, we współpracy z norweskim biurem LNG Marine, Biuro Konstrukcyjne Gdańskiej Stoczni Remontowa SA.

Norwegia dysponuje bogatymi, podmorskimi złożami ropy i gazu. Głównym powodem zastosowania do napędu promów "błękitnego paliwa", czyli gazu LNG, stanowi dbałość o środowisko naturalne. Układ napędowy statków złożony jest z dwóch agregatów prądotwórczych zasilanych gazem i jednego agregatu zasilanego olejem napędowym.

Na "Moldefjord" zatankowano już gaz. Taką niezwykłą, skomplikowaną operację techniczną przeprowadzono w Polsce po raz pierwszy. Trwała ona aż 10 godzin. Jacek Połom, kierownik budowy promów, przekazał, że technologię wypełniania zbiorników statku skroplonym gazem LNG opracowała szwedzka firma Cryo, która dostarczyła też instalację gazową. Przed zatankowaniem gazowego paliwa całą instalację schłodzono i zobojętniono, przepompowując do zbiornika 10 ton skroplonego azotu o temperaturze - 190 st. C. Po opróżnieniu zbiornika z azotu, czemu towarzyszyły gęste kłęby jego oparów, możliwe było zatankowanie do niego 49 ton gazu LNG. Operacja ta, z uwagi na mogące wystąpić zagrożenia, odbyła się pod szczególnym nadzorem.

Gotowe są kadłuby kolejnych dwóch promów "gazowych"dla norweskiego kontrahenta. Obecnie w Stoczni Północnej trwają na nich prace wyposażeniowe. W sumie zamówiono cztery promy "gazowe" o wartości kontraktowej około 150 mln euro oraz dwa promy o podobnych wymiarach, ale z napędem dieslowskim.

Grupa Remontowa, do której należy "Północna", już od ponad 10 lat projektuje i buduje promy pasażersko-samochodowe różnych typów. Armatorzy norwescy to kluczowi klienci stoczni tej grupy kapitałowej.

Najnowsze informacje o epidemii koronawirusa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie