Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdańsk: Grupa Lotos ma program inwestycji na dwa następne lata

Mateusz Tkarski
Grzegorz Mehring/Archiwum
Wciągu najbliższych lat Grupa Lotos będzie zyskiwała na wartości. Przewiduje to program "Efektywność i rozwój 2013-15", przyjęty przez Radę Nadzorczą koncernu. Zakłada on przede wszystkim poprawę wskaźników finansowych, dalszy rozwój poprzez realizację inwestycji w core biznes oraz reorganizację grupy kapitałowej.

Plan inwestycji i rozwoju na ten rok obejmuje m.in. prace nad uruchomieniem komercyjnego wydobycia ze złoża B8 na Morzu Bałtyckim. Koncern planuje rozpocząć produkcję komercyjną w 2015 r. Złoże B8 posiada potencjał wydobywczy na poziomie 3,5 mln t ropy naftowej. Średnioroczne wydobycie szacuje się na 250 tys. ton.

Lotos Petrobaltic kontynuuje również wydobycie ze złoża B3. Dzięki naprawie platformy bezzałogowej PG-1 wzrost wydobycia ze złoża ma wynieść 15 tys. ton rocznie do 2026 r. W sumie pozyskiwane z B3 ma być ok. 100 tys. ton surowca rocznie.

Powstaną kolejne inwestycje na terenie gdańskiej rafinerii. Kluczowy dla rozwoju Lotosu jest projekt petrochemiczny realizowany wspólnie z Grupą Azoty. Koncerny pracują aktualnie nad wstępnym studium wykonalności dla dwóch projektów inwestycyjnych: instalacji krakingu parowego i produkcji polietylenu oraz kompleksu instalacji aromatów. Pozytywne wyniki studium wykonalności pozwolą na rozpoczęcie prac projektowych nad wybranym wariantem. Głównym odbiorcą produktów z nowych instalacji będzie Grupa Azoty.

Gdański koncern paliwowy planuje też wybudować na terenie rafinerii gdańskiej tzw. instalację opóźnionego koksowania (DCU), która wpłynie na wzrost efektywności przerobu surowca. Docelowo koncern zaprzestanie produkcji nieopłacalnego ciężkiego oleju opałowego. Instalacja DCU ma zostać oddana do użytku w 2017 r.

Rozbudowywana będzie także sieć dystrybucji paliw oraz realizowane inwestycje logistyczne. Do 2015 r. Lotos Optima ma dysponować ponad 260 stacjami. W ubiegłym miesiącu Air BP (lotnicze ramię koncernu BP) przejęło 50 proc. udziałów w spółce Lotos Tank. W wyniku transakcji powstał nowy dostawca paliw lotniczych - spółka joint-venture Lotos Air BP Polska. Firma będzie prowadzić działalność na lotniskach w Gdańsku, Warszawie i Krakowie.

Planowana jest m.in. budowa terminalu morskiego na Martwej Wiśle, który umożliwi wykonywanie przeładunków komponentów i produktów na własnym nabrzeżu, dywersyfikację kanałów ekspedycji produktów i importu surowców oraz zmniejszenie kosztów.

Treści, za które warto zapłacić! REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI

Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki