W terminalu obsłużono 471 zbiornikowców, a przeładunki ropy naftowej i paliw, w wysokości 36,6 mln ton, były o 49 proc. wyższe niż poprzedni, także rekordowy przeładowany tonaż – 24,5 mln ton z roku 2022.
Stanowisko Przeładunku Paliw Płynnych w Porcie Gdynia, połączone rurociągami z Bazą Paliw w Dębogórzu, przyjęło 93 tankowce, o 1/4 więcej niż rok temu, z 3 mln ton oleju napędowego.
Naftoport pracuje obecnie na maksymalnych obrotach i przygotowuje się do rozbudowy terminalu. W ub. roku podpisano umowę na wykonanie dokumentacji projektowej rozbudowy terminalu Naftoport o nowe głębokowodne stanowisko przeładunków ropy naftowej i produktów naftowych.
Projekt stanowiska zostanie wykonany przez firmę PPBH Aquaprojekt sp. z o.o. z Gdańska. Po rozbudowie, terminal Naftoport uzyska kolejne, szóste już stanowisko, w tym drugie przystosowane do przyjmowania wielkich zbiornikowców oceanicznych klasy VLCC (o długości ponad 300 m i szerokości do 60 m, przy ich zanurzeniu ograniczonym do 15 m), co przekłada się na maksymalną partię ładunkową wielkości ok. 180 tys. ton. Praktyczne możliwości technologiczne nowego stanowiska to około 9 mln t rocznie.
Inwestycje będą realizowane nie tylko w Gdańsku. PERN, właściciel Naftoportu i bazy w Dębogórzu, planuje w tej drugiej budowę kolejnych zbiorników i bocznicy kolejowej. Łącznie z w całym kraju projekty związane z rozbudowę i utrzymaniem mocy przesyłu i magazynowanie ropy i paliw będą kosztować w tym roku ok 500 mln zl.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?