Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co nas motywuje do pracy? Ważne relacje z przełożonym i 10 tysięcy zł pensji

Mateusz Tkarski
W pracy chcemy być traktowani podmiotowo, chcemy mieć czas poza pracą dla rodziny. Na początku kariery nie jesteśmy pewni swoich umiejętności, ale nabieramy doświadczenia. Zdecydowana większość ankietowanych pragnie wzrostu swoich wynagrodzeń do 10 tysięcy złotych, a nawet powyżej.

Motywacja to nieodzowny czynnik w pracy zawodowej. Bez niej nie da się wykonywać jej efektywnie i z zadowoleniem. Odpowiedź na to, co nas motywuje, powinna być cenna dla pracodawców, którzy chcą przecież mieć pracowity, ale i wypoczęty, a także lojalny zespół.

Co nas motywuje?

Co nas motywuje do pracy? Ważne relacje z przełożonym i 10 tysięcy zł pensji

Z badania w ramach akcji „Kariera od A do Z” i podsumowania wyników w raporcie opracowanym przez zespół autorski z Zakładu Psychologii Ekonomicznej i Organizacji wynika, że współczesny pracownik ceni sobie podmiotowość pracy - niezwykle ważne są dla niego dobre relacje z przełożonym i to, aby przełożony widział w nim przede wszystkim człowieka, a nie tylko pracownika. Współczesny pracownik ceni sobie wysoko stabilizację i bezpieczeństwo w pracy. Wymarzony pracodawca to ten, który jasno określa wymagania i zadania oraz daje narzędzia do wykonania pracy. Może być efektywnie motywowany finansowo poprzez wynagrodzenie, tj. dużą wagę przywiązuje do wysokich zarobków i możliwości dodatkowego wynagrodzenia. Jednakże pakiety socjalne, medyczne bądź sportowe oraz własności firmy, z których korzysta pracownik (np. samochód, komputer, telefon), są przez niego mniej cenione i mogą stanowić mniej efektywne środki motywacji do pracy.

Efektywnym sposobem motywowania współczesnego pracownika jest inwestowanie w jego rozwój czy rozwijanie kompetencji. Jednocześnie współczesny pracownik przywiązuje mniejszą wagę do tego, aby jego stanowisko było dopasowanie do jego wykształcenia.

Co nas motywuje do pracy? Ważne relacje z przełożonym i 10 tysięcy zł pensji

Bardzo wysoko ceni sobie rodzinę (w mniejszym nieco stopniu ceni małżeństwo czy rodzicielstwo) i bardzo wysoko ceni sobie czas wolny. Jednocześnie współczesny pracownik nie przywiązuje zbyt dużej wagi do działań obywatelskich czy społecznych oraz do tego, czy firma, w której pracuje, ma renomę czy też misję społeczną. Uwaga: należy dodać, że wnioski opisane tutaj dotyczą zbadanej grupy, która w znaczącej większości ma wykształcenie wyższe.

Załączone pliki:

Raport "Motywacja, kariera, kompetencje pracowników na rynku pracy"
Przygotowany przez pracowników Uniwersytetu Gdańskiego, Instytutu Psychologii, Zakładu PEiPO na zlecenie GPEC i "Dziennika Bałtyckiego"
Badanie online przeprowadzono w serwisie dziennikbaltycki.pl
(Kwiecień - maj 2017)

Jak przebiega kariera

Analizując wyniki dotyczące przebiegu ścieżek karier zawodowych, można zauważyć, że najczęściej wskazywanym motywem wyboru szkoły czy kierunku studiów były zainteresowania, pasje i uzdolnienia, wraz z jednoczesnym uwzględnieniem możliwości znalezienia pracy po ukończeniu szkoły. Jak zatem widać, najczęściej przy wyborze kierunku kształcenia (i tym samym zawodu w przyszłości) osoby badane kierowały się własnymi predyspozycjami i zainteresowaniami, ale także realiami rynku pracy i możliwościami znalezienia pracy.

Aspekty związane z pozycją społeczną czy finansową w tym przypadku schodziły na dalszy plan. Jednocześnie towarzyszył temu stosunkowo wysoki poziom zadowolenia z podjętego kierunku kształcenia. Można zatem przypuszczać, że decyzje podyktowane własnymi zainteresowaniami czy pasjami mogą być dobrym predyktorem stosunkowo wysokiego poziomu zadowolenia z niej. Niestety, inaczej już wygląda to w zakresie subiektywnego poczucia przygotowania do pracy po ukończeniu szkoły czy studiów. W tym przypadku zaobserwowano odwrotną zależność, tzn. wysoki poziom negatywnej oceny subiektywnego poczucia przygotowania do pracy po ukończeniu szkoły czy studiów.

Przeszkody w rozwoju zawodowym

Powstaje zatem pytanie o jakość kształcenia, a szczególnie jego powiązanie z realiami rynku pracy i realiami wykonywania danego zawodu, pracy w praktyce. Działania mające na celu zacieśnianie współpracy pomiędzy obszarem szkolnictwa a przedsiębiorcami czy innymi przedstawicielami rynku pracy wydają się w obliczu takich wyników bardzo zasadne i godne intensyfikacji. Być może zasadnym wydaje się także zwiększenie wymiaru godzin praktyk zawodowych oraz udziału przedstawicieli rynku pracy w procesie kształcenia. Interesujący jest fakt, że jednocześnie stosunkowo wysoki odsetek ankietowanych deklarował zadowolenie z przebiegu swojej kariery zawodowej po zakończeniu procesu edukacji. Być może zatem u części ankietowanych brak odpowiedniego przygotowania do pracy po szkole był niwelowany doświadczeniami związanymi z pierwszymi latami pracy.

W zakresie wskazywanych przeszkód na ścieżce rozwoju zawodowego najczęściej wskazywane były układy w pracy, awans czy zatrudnienie ze względu na znajomości, ale także brak doświadczenia i brak funduszy na dokształcanie się. O ile brak doświadczenia czy funduszy nie wydaje się zaskakujący, o tyle niepokojący jest fakt sygnalizowania wymienionych układów czy znajomości. Wynik ten może być niepokojący z perspektywy funkcjonujących w organizacji praktyk rekrutacyjnych czy strategii personalnych.

Wyznaczanie celów

Zastanawiający ponadto jest wynik prawie jednej czwartej ankietowanych dotyczący braku sprecyzowanych celów zawodowych. W obliczu tego rezultatu zasadnym wydaje się podejmowanie działań mających na celu ćwiczenie umiejętności wyznaczania celów, precyzowania własnych celów oraz zwiększanie stopnia świadomości, które to ćwiczenia powinny być podejmowane na etapie edukacji. Z drugiej strony niepokojący jest fakt, że aż 34 proc. osób deklarowało styczność z działaniami nacechowanymi uprzedzeniami i stereotypami.

W kontekście jednak deklarowanych działań mających na celu poprawę własnej sytuacji zawodowej zdecydowana większość ankietowanych deklaruje możliwość podjęcia dalszego kształcenia celem poprawy własnej sytuacji zawodowej. Wynik ten wskazuje na jednak wysoki poziom motywacji do dalszego rozwoju, podnoszenia kwalifikacji, nawet w kontekście wspomnianych powyżej przeszkód natury zewnętrznej, tj. układów czy przejawów dyskryminacji. Najczęściej jako potencjalne osiągnięcia wskazywano nabycie doświadczenia zawodowego, ale i wzrost zarobków czy zachowanie równowagi pomiędzy obowiązkami domowymi i zawodowymi.

Najmniej ankietowanych deklarowało odłożenie decyzji o założeniu związku czy posiadaniu dzieci. Widać zatem, że w zakresie podejmowanych działań najmniej chętni jesteśmy do wyrzeczeń na płaszczyźnie życia osobistego. W perspektywie coraz silniejszych negatywnych przepływów pomiędzy obszarem zawodowym a życiem osobistym wynik ten jest krzepiący. Świadczyć może bowiem o wzrastającej świadomości społeczeństwa dotyczącej poziomu jakości życia w wymiarach pozamaterialnych. Wynik ten pozostaje w zgodzie z deklarowanymi przez ankietowanych osiągnięciami, do których chcieliby dążyć. Na tle pragnienia wysokich zarobków i zdobycia doświadczenia zawodowego wyłania się potrzeba osiągnięcia równowagi pomiędzy obowiązkami domowymi i zawodowymi.

Jakość życia rodzinnego i osobistego

Widzimy zatem, że oczekiwaniom związanym z finansami i doświadczeniem towarzyszą także kwestie związane z jakością życia zarówno rodzinnego, jak i osobistego. Tak uzyskane wyniki mogą posłużyć jako inspiracja do modyfikacji wykorzystywanych w organizacjach narzędzi motywacyjnych. Widzimy bowiem, że poza pieniędzmi do głosu zaczynają dochodzić kwestie związane z życiem osobistym, stabilizacją i rozwojem. Z drugiej jednak strony nie możemy całkowicie bagatelizować kwestii wynagrodzeń.

Jak bowiem pokazują uzyskane wyniki badania, zdecydowana większość ankietowanych pragnie wzrostu swoich wynagrodzeń do kwoty 10 tysięcy złotych, a nawet powyżej. Jak zatem widać, wspomniane oczekiwania dotyczące życia rodzinnego, stabilizacji czy samorealizacji mogą być tu silnie związane z oczekiwaniami wzrostu wynagrodzeń. Zasadne wydaje się więc przypuszczenie, w kontekście powyżej opisanych wyników, jak i deklarowanych osiągnięć, że zarobki na trójmiejskim rynku pracy jeszcze dla większości ankietowanych nie są satysfakcjonujące.

RAPORT
"Motywacja, kariera, kompetencje pracowników na rynku pracy"
Przygotowany przez pracowników Uniwersytetu Gdańskiego, Instytutu Psychologii, Zakładu PEiPO na zlecenie GPEC i Dziennika Bałtyckiego. Badanie przeprowadzone online w serwisie dziennikbaltycki.pl/strefa-biznesu/

Szukasz pracy? Chcesz się rozwijać? Przeczytaj poradniki przygotowane w ramach akcji "Kariera od A do Z":


Kariera od A do Z - cz IV. Aplikujemy o pracę. CV i rozmowa kwalifikacyjna

**

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki