Buspas na ul. Spacerowej w Gdańsku. Co na to mieszkańcy Trójmiasta? DRMG poznała oferty w przetargu

Krzysztof Dunaj
Krzysztof Dunaj
9 maja br. "Dziennik Bałtycki" pisał, że wkrótce zostanie ogłoszony przetarg na opracowanie koncepcji dla buspasa na ul. Spacerowej, która będzie zawierała cztery warianty i ma uwzględniać etapowanie inwestycji. Na początku czerwca Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska poznała oferty w przetargu. Co sądzą na temat inwestycji mieszkańcy Trójmiasta?

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska poznała oferty w przetargu - 03.06.2022 r.

Otwarcie ofert w przetargu na koncepcje miało miejsce 3 czerwca. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska zabezpieczyła na ten przetarg 300 tys. złotych. Na opracowanie koncepcji zgłosiły się dwie firmy, ale tylko jedna z nich mieści się w kwocie, jaką zabezpieczono w budżecie. Mianowicie udział w przetargu wzięły firmy Poldukt Projekt Sp. z o.o. (239 850,00 zł) oraz Europrojekt Gdańsk S.A. (725 700,00 zł). Obecnie oferty są analizowane.

- Efektem zmian ma być przekształcenie ulicy poprzez utworzenie buspasa oraz ścieżki rowerowej na odcinku od ul. Opackiej do Węzła Wysoka (ok. 5,8 km), co zapewni bezpieczną i sprawniejszą komunikację oraz spełni potrzeby mieszkańców - mówi Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

ZOBACZ TAKŻE: Buspas na ul. Spacerowej w Gdańsku. DRMG ogłasza przetarg na opracowanie koncepcji

Czy takie rozwiązanie faktycznie zapewni sprawniejszą komunikację i spełni potrzeby mieszkańców, jak twierdzi DRMG?

- Myślę, że to niestety za mało. Dla realnej poprawy bezpieczeństwa na tej drodze potrzeba oddzielenia od siebie przeciwnych kierunków ruchu i barierek - skomentował w mediach społecznościowych nasz wcześniejszy artykuł o ogłoszeniu przetargu Paweł Zarzycki, Radny Dzielnicy Osowa. - Ciężko też mówić o poprawie komunikacji, kiedy myślimy tylko o jednej grupie (autobusach), które i tak utkną w korku, zanim dojadą do tej drogi. Spacerowa potrzebuje po dwa pasy ruchu w każdym kierunku i przebudowy wąskich gardeł. W ten sposób odkorkujemy dużą część Trójmiasta, bo będzie można zacząć korzystać z Obwodnicy, zamiast jeździć przez miasto. Więcej informacji do końca tygodnia na profilu "Trójmiejska Inicjatywa Kierowców".

"Trójmiejska Inicjatywa Kierowców" jest to profil w mediach społecznościowych, który ma na celu eliminacje korków i poprawę komfortu korzystania z dróg.

- Jesteśmy oddolną inicjatywą mieszkańców Trójmiasta działających na rzecz poprawy komunikacji w mieście. Sprzeciwiamy się nieracjonalnym rozwiązaniom w ruchu ulicznym - napisała Trójmiejska Inicjatywa Kierowców na Facebooku.

TIK w sprawie Spacerowej zwraca uwagę na to, że możliwość szybkiego dojazdu do Obwodnicy jest kluczowa.

- Możliwość szybkiego dojazdu do Obwodnicy (w przyszłości także Obwodnicy Metropolitalnej i Trasy Lęborskiej) jest kluczowa z perspektywy układu drogowego całego Trójmiasta. Mówi się, że jedynym rozwiązaniem jest tunel pod Pachołkiem, a przez „wąskie gardło” w Oliwie budowa dwupasmowej Spacerowej mija się z celem... - czytamy na ich profilu społecznościowym.

Dodatkowo TIK zaproponował zmianę w organizacji ruchu w Oliwie.

- Póki tunel jest odległym tematem, proponujemy zmianę organizacji ruchu w Oliwie, tak żeby niskim kosztem i w krótkim czasie wykorzystać potencjał istniejącej infrastruktury oraz ewentualnej rozbudowy Spacerowej - napisali twórcy TIK. - W ten sposób nie tylko odkorkujemy Oliwę (w efekcie także ul. Spacerową, Słowackiego i wiele innych), ale zmniejszymy też ruch na lokalnych, nieprzystosowanych do obecnego ruchu ulicach (Czyżewskiego, Piastowska). Długo by opowiadać o szczegółach i korzyściach wynikających z tego rozwiązania, ale chcemy usłyszeć Państwa zdanie na ten temat i sugestie zmian. Zapraszamy do dyskusji w komentarzach.

Buspas na ul. Spacerowej w Gdańsku. Co na to mieszkańcy Trójmiasta? DRMG poznała oferty w przetargu
Trójmiejska Inicjatywa Kierowców/FB

Cztery warianty budowy buspasa na Spacerowej, które przedstawiła Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska:

  • Pierwszy wariant zakłada przekrój 1x3, w tym środkowy pas ruchu będzie buspasem o zmiennym kierunku ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia,
  • drugi wariant wprowadzi przekrój 1x3, zewnętrzny pas ruchu w zależności od natężenia ruchu o danej porze dnia/nocy będzie buspasem,
  • trzeci wariant będzie dotyczył wprowadzenia buspasów w obu kierunkach,
  • czwarty wariant nie uwzględnia budowy wydzielonej drogi rowerowej. Rowerzyści mieliby poruszać się po buspasie. Trasa rowerowa wskazana w wariantach I i II ma mieć postać wydzielonej drogi rowerowej lub pasów rowerowych.

Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie