Falochrony do remontu
Przedmiotem podpisanej umowy jest opracowanie projektu budowlanego wraz z projektem technicznym, projektami branżowymi, zagospodarowania terenu oraz informacją dot. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia. Wykonawca będzie miał 4 miesiące na realizację tego zadania.
Zgodnie z założeniami, projekt ma przewidywać możliwość zwiększenia w przyszłości głębokości technicznej i projektowej przy falochronach do 7 metrów. Wynika to m.in. z faktu, iż Urząd Morski w Gdyni realizuje prace przygotowawcze, możliwe do wykonania na tym etapie, a związanych z budową portu zewnętrznego w Ustce, który mógłby pełnić funkcje instalacyjno-serwisowe dla rozwijającego się przemysłu offshore.
Dotychczas w tym zakresie opracowano Program Funkcjonalno-Użytkowy z częścią kosztową, uzyskano decyzję, zatwierdzającą projekt robót geologicznych i decyzję na wznoszenie konstrukcji w polskich obszarach morskich.
Odebrano również Raport o oddziaływaniu na środowisko, a w ostatnich dniach złożony został także wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, dokumentu niezwykle istotnego przy każdej inwestycji.
- Z uwagi na ramy czasowe KPO i konieczność zrealizowania zaplanowanych w jego ramach inwestycji do końca czerwca 2026 roku, nie jest w tym momencie możliwe zrealizowanie całego zakresu, związanego z budową zewnętrznego portu instalacyjno-serwisowego. W związku z tym, na obecnym etapie zostanie wykonany remont falochronów, będących w bardzo złym stanie technicznym. Najpierw potrzebny jest oczywiście projekt. Zadaniem wykonawcy będzie również zaprojektowanie konstrukcji, zapobiegającej przesypywaniu się piasku przez parapet falochronu zachodniego na nawierzchnię i tor wodny. Zaprojektowana ma być też odbudowa zniszczonej ostrogi oraz remont nabrzeża Pilotowego – powiedziała Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Jak bardzo zły jest stan techniczny falochronów w Ustce, wyraźnie widoczne było w 2022 roku, kiedy podczas sztormu zniszczeniu uległ m.in. kilkumetrowy fragment parapetu falochronu zachodniego. W 2005 roku zmniejszono obciążenie dopuszczalne do wartości 5kN/m2.
Teraz wykonawca ma przywrócić w swoim projekcie pierwotną nośność falochronów, wynoszącą 20 kN/m2. Projektem objęty jest także remont istniejącego oświetlenia nawigacyjnego.
Wartość podpisanej umowy to 277 980,00 zł., a jej wykonawcą jest Pracownia Projektowa Budownictwa Hydrotechnicznego Aquaprojekt Sp.z o.o. Urząd Morski w Gdyni przekaże projektantowi do wykorzystania również archiwalne plany konstrukcyjne, otrzymane dzięki uprzejmości mieszkańca Ustki Aleksandra Michalewskiego, pasjonata historii i fotografii, za które bardzo dziękujemy.
- Dziękujemy również wszystkim członkom grupy USTKA NA PRZESTRZENI WIEKÓW, którzy uczestniczyli w gromadzeniu tych materiałów - podkreślają w UM.
Po zakończeniu prac projektowych następnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu na roboty budowlane. Planowane jest to w III kwartale 2024 roku.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?