Wodór – nośnik czystej energii dla przemysłu i transportu

Jacek Klein
Jacek Klein
mat. prasowe
Przedstawicie Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. wzięli udział w konferencji „PCHET 2020” dotyczącej tematyki wodoru i zielonych technologii energetycznych.

W konferencji uczestniczyli przedstawiciele Polskich Ministerstw, instytucji naukowych, firm zajmujących się wdrażaniem technologii, klastrów energetycznych z kraju i Europy.

Podczas wystąpień przedstawiono możliwości technologiczne zastosowania wodoru w kontekście systemów transportu oraz magazynów energii. Zaprezentowano aspekty kosztowe rozwoju technologii wodorowych oraz wskazano na perspektywę zmniejszenia ceny wodoru w najbliższych latach co jest kluczowe dla upowszechnienia tego paliw. Przedstawiciele Hydrogen Europe wskazali na istotną role offshore w kontekście rozwoju zielonej energetyki, w tym energetyki wodorowej. Uczestnicy konferencji wskazali plany rozwoju i wdrażania wodoru w naszym regionie m.in. w ramach Pomorskiej Doliny Wodorowej której Port Gdynia jest uczestnikiem. Porty morskie mogą odgrywać znaczącą rolę w temacie wdrażania wodoru oraz udziału w projektach Offshore. Prelegenci przedstawili, że Polska jest trzecim producentem wodoru w Europie i powinna ten trend kontynuować oraz nakierować się na produkcję „zielonego wodoru”. Istotną rolę w tematyce wdrażania wodoru będzie pełnić edukacja dotyczącą zastosowania, przetwarzania i bezpieczeństwa nowych rozwiązań paliwowych. Kształcenie przyszłych kadr powinno stanowić jeden z filarów rozwoju.

Wodór jest niezwykle ważny, gdyż jest jednym z niewielu paliw, które mogą spalać się wystarczająco gorąco do produkcji stali i cementu, czyli dwoma najbardziej zanieczyszczającymi gałęziami przemysłu. W tej chwili większość wodoru pochodzi z gazu ziemnego i powoduje emisję gazów cieplarnianych. Pozyskanie pierwiastka z elektrolizy napędzanej przez farmy wiatrowe sprawiłoby, że stałoby się paliwem o zerowej emisji, ponieważ dwutlenek węgla nie jest dostarczany z wodorem w procesie spalania. Tak długo, jak przemysł ciężki polega na zanieczyszczaniu paliw kopalnych, osiągnięcie celów porozumienia paryskiego z 2015 roku w sprawie zmian klimatu może być niemożliwe.

Testy na Covid tańsze za granicą

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie