UOKiK nałożył ponad 44 miliony złotych kary na Santander Consumer Bank

Kamil Kusier
Kamil Kusier
Grzegorz Jakubowski
Udostępnij:
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Tomasz Chróstny zakwestionował praktyki banku Santander Consumer Bank związane z udzielaniem kredytów konsumenckich tj. wliczanie kosztów związanych z ubezpieczeniem do całkowitej kwoty kredytu oraz przysyłanie klientom propozycji zawarcia umowy, z których wielu nie otrzymało w ogóle kredytu lub miał on inne warunki i nałożył ponad 44 miliony złotych kary. Zdaniem prezesa UOKiK bank narusza zbiorowe interesy konsumentów.

W działaniu Santander Consumer Bank UOKiK wątpliwości wzbudziły dwie praktyki. Pierwsza dotycząca wliczania składki z tytułu dodatkowej usługi ubezpieczenia do całkowitej kwoty kredytu, dzięki czemu oferta banku zdawała się dla klienta atrakcyjniejsza.

- Bank, prezentując informacje na temat całkowitej kwoty kredytu, wprowadzał konsumentów w błąd co do proporcji między całkowitą kwotą kredytu, a jego kosztem - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. - W ten sposób jego oferta wydaje się konsumentowi korzystniejsza niż jest w rzeczywistości, a także lepsza od ofert innych kredytodawców, którzy podają rzetelne informacje o koszcie kredytu. Klient Santander Consumer Banku na podstawie wprowadzających w błąd informacji może – porównując ofertę tego banku z ofertami innych instytucji finansowych - zdecydować się na pozornie tylko korzystny dla niego kredyt, czego nie zrobiłby, gdyby miał prawidłowe informacje o proporcji między kosztem a całkowitą kwotą kredytu udzielanego w Santander Consumer Banku.

Kwestionowana praktyka nadal trwa mimo wydawanych decyzji prezesa UOKiK wobec innych podmiotów czy wyroków sądów.

Drugim działaniem stosowanym przez bank było wprowadzanie klientów w błąd poprzez wysyłanie informacji o możliwości zaciągnięcia kredytu konsumenckiego na atrakcyjnych warunkach. Propozycja banku zawierała sformułowania, która sugerowała gwarancję, że dana oferta będzie dostępna. Prezes UOKiK uznał, że bank poprzez zawarte sformułowania wprowadzał konsumentów w błąd. Praktyka ta została przez bank zaniechana.

Ponad 44 miliony złotych kary dla Santander Consumer Bank

W związku z powyższym Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Santander Consumer Bank karę w wysokości 44 212 688 złotych.

Na karę składa się ponad 38 milionów złotych za wliczanie składki z tytułu dodatkowej usługi ubezpieczenia do całkowitej kwoty kredytu i blisko 6 milionów złotych za wprowadzanie konsumentów w błąd.

Jak tłumaczy UOKiK na wysokość kary wpływ miała długość stosowanych praktyk przez bank tj. informowanie o warunkach kredytu, na jakich wielu konsumentów ostatecznie go nie otrzymało, bank stosował tę praktykę od stycznia 2015 roku do września 2018 roku, a wliczanie ubezpieczenia do całkowitej kwoty kredytu – mimo że stosowane co najmniej od 2016 roku, nie zostało przez bank dotychczas zaniechane.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polacy posiadają coraz droższe smartfony

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie