Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

UOKiK nałożył ponad 44 miliony złotych kary na Santander Consumer Bank

Kamil Kusier
Kamil Kusier
Grzegorz Jakubowski
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Tomasz Chróstny zakwestionował praktyki banku Santander Consumer Bank związane z udzielaniem kredytów konsumenckich tj. wliczanie kosztów związanych z ubezpieczeniem do całkowitej kwoty kredytu oraz przysyłanie klientom propozycji zawarcia umowy, z których wielu nie otrzymało w ogóle kredytu lub miał on inne warunki i nałożył ponad 44 miliony złotych kary. Zdaniem prezesa UOKiK bank narusza zbiorowe interesy konsumentów.

W działaniu Santander Consumer Bank UOKiK wątpliwości wzbudziły dwie praktyki. Pierwsza dotycząca wliczania składki z tytułu dodatkowej usługi ubezpieczenia do całkowitej kwoty kredytu, dzięki czemu oferta banku zdawała się dla klienta atrakcyjniejsza.

- Bank, prezentując informacje na temat całkowitej kwoty kredytu, wprowadzał konsumentów w błąd co do proporcji między całkowitą kwotą kredytu, a jego kosztem - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. - W ten sposób jego oferta wydaje się konsumentowi korzystniejsza niż jest w rzeczywistości, a także lepsza od ofert innych kredytodawców, którzy podają rzetelne informacje o koszcie kredytu. Klient Santander Consumer Banku na podstawie wprowadzających w błąd informacji może – porównując ofertę tego banku z ofertami innych instytucji finansowych - zdecydować się na pozornie tylko korzystny dla niego kredyt, czego nie zrobiłby, gdyby miał prawidłowe informacje o proporcji między kosztem a całkowitą kwotą kredytu udzielanego w Santander Consumer Banku.

Kwestionowana praktyka nadal trwa mimo wydawanych decyzji prezesa UOKiK wobec innych podmiotów czy wyroków sądów.

Drugim działaniem stosowanym przez bank było wprowadzanie klientów w błąd poprzez wysyłanie informacji o możliwości zaciągnięcia kredytu konsumenckiego na atrakcyjnych warunkach. Propozycja banku zawierała sformułowania, która sugerowała gwarancję, że dana oferta będzie dostępna. Prezes UOKiK uznał, że bank poprzez zawarte sformułowania wprowadzał konsumentów w błąd. Praktyka ta została przez bank zaniechana.

Ponad 44 miliony złotych kary dla Santander Consumer Bank

W związku z powyższym Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Santander Consumer Bank karę w wysokości 44 212 688 złotych.

Na karę składa się ponad 38 milionów złotych za wliczanie składki z tytułu dodatkowej usługi ubezpieczenia do całkowitej kwoty kredytu i blisko 6 milionów złotych za wprowadzanie konsumentów w błąd.

Jak tłumaczy UOKiK na wysokość kary wpływ miała długość stosowanych praktyk przez bank tj. informowanie o warunkach kredytu, na jakich wielu konsumentów ostatecznie go nie otrzymało, bank stosował tę praktykę od stycznia 2015 roku do września 2018 roku, a wliczanie ubezpieczenia do całkowitej kwoty kredytu – mimo że stosowane co najmniej od 2016 roku, nie zostało przez bank dotychczas zaniechane.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki