Do tej pory Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta o postawieniu zarzutów 9 instytucjom finansowym
Zgodnie z prawem banki mają obowiązek zwrotu kwoty nieautoryzowanej transakcji lub przywrócenia rachunku do stanu sprzed wystąpienia takiej transakcji - do końca następnego dnia roboczego lub po zgłoszeniu. Wyjątkiem są dwie sytuacje: zgłoszenie konsumenta nastąpiło później niż 13 miesięcy po transakcji lub istnieje uzasadnione podejrzenie oszustwa ze strony konsumenta - o czym bank zawiadomił policję lub prokuraturę.
- Banki nie zawsze wywiązują się z obowiązku zwrotu pieniędzy poszkodowanym konsumentom. Odmawiają lub oddają je po terminie. Problemem są również wprowadzające w błąd informacje udzielane w odpowiedzi na złożone reklamacje. Postawiliśmy kolejne zarzuty bankom, które nie rozliczają się z konsumentami w sytuacji zgłoszenia nieautoryzowanej transakcji i wprowadzają w błąd. Nasze działania dotyczą już łącznie 15 banków. Przypominam, że za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów możemy nałożyć na przedsiębiorcę karę do 10 proc. obrotu – mówi prezes UOKiK-u Tomasz Chróstny.
W najnowszych sześciu postępowaniach UOKiK kwestionuje:
- Brak zwrotu pieniędzy w terminie D+1 zgodnie z ustawą o usługach płatniczych.
- Wprowadzenie tzw. "zwrotu warunkowego" przez niektóre banki, gdzie pieniądze są oddawane na czas rozpatrywania reklamacji, ale mogą być pobrane z powrotem, jeśli bank stwierdzi, że konsument ponosi odpowiedzialność.
- Brak klarowności w odpowiedziach banków na reklamacje klientów, co może wprowadzać w błąd i zniechęcać do dochodzenia swoich praw.
- Narzucanie limitów możliwych reklamacji oraz skracanie czasu na ich zgłaszanie przez niektóre banki, co może być niezgodne z obowiązującymi przepisami, które nie ograniczają ilości reklamacji, a czas na zgłaszanie roszczeń wynosi 13 miesięcy.
- Obowiązek banku nie kończy się na wykazaniu prawidłowości uwierzytelnienia przy wykonywaniu transakcji. Istotne jest zapewnienie przez instytucje finansowe takich środków bezpieczeństwa, które ograniczą działania oszustów. Transakcja jest autoryzowana jedynie wtedy, gdy jej uwierzytelnienie nastąpiło za wiedzą i zgodą konsumenta. Liczymy na to, iż sektor dostosuje swoje działania do obowiązującego od lat prawa – z korzyścią dla konsumentów – dodaje pezes UOKiK-u.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?