Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta wszczął sześć postępowań wobec banków m. in. Alior Bank, PKO BP i Pekao SA

OPRAC.: DA
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta wszczął sześć postępowań wobec banków m. in. Alior Bank, PKO BP i Pekao SA
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta wszczął sześć postępowań wobec banków m. in. Alior Bank, PKO BP i Pekao SA 123rf
Prezes UOKiK wszczął 6 postępowań wobec banków: Alior Bank, Bank Handlowy, Bank Ochrony Środowiska, Pekao SA, PKO BP i Plus Bank. Zarzuty dotyczą reakcji banków w sytuacji zgłoszenia przez konsumentów nieautoryzowanych transakcji. Jak podaje UOKiK najczęściej dochodzi do nich wskutek cyberataków m. in. wyłudzanie haseł do bankowości elektronicznej i mobilnej, kodów do autoryzacji przelewów i danych z karty. W tym celu oszuści podszywają się pod pracowników banków, namawiając do instalowania oprogramowania, które mają uratować środki konsumentów, a w rzeczywistości dane poszkodowanych są do wykonania przelewu.

Do tej pory Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta o postawieniu zarzutów 9 instytucjom finansowym

Zgodnie z prawem banki mają obowiązek zwrotu kwoty nieautoryzowanej transakcji lub przywrócenia rachunku do stanu sprzed wystąpienia takiej transakcji - do końca następnego dnia roboczego lub po zgłoszeniu. Wyjątkiem są dwie sytuacje: zgłoszenie konsumenta nastąpiło później niż 13 miesięcy po transakcji lub istnieje uzasadnione podejrzenie oszustwa ze strony konsumenta - o czym bank zawiadomił policję lub prokuraturę.

- Banki nie zawsze wywiązują się z obowiązku zwrotu pieniędzy poszkodowanym konsumentom. Odmawiają lub oddają je po terminie. Problemem są również wprowadzające w błąd informacje udzielane w odpowiedzi na złożone reklamacje. Postawiliśmy kolejne zarzuty bankom, które nie rozliczają się z konsumentami w sytuacji zgłoszenia nieautoryzowanej transakcji i wprowadzają w błąd. Nasze działania dotyczą już łącznie 15 banków. Przypominam, że za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów możemy nałożyć na przedsiębiorcę karę do 10 proc. obrotu – mówi prezes UOKiK-u Tomasz Chróstny.

W najnowszych sześciu postępowaniach UOKiK kwestionuje:

  • Brak zwrotu pieniędzy w terminie D+1 zgodnie z ustawą o usługach płatniczych.
  • Wprowadzenie tzw. "zwrotu warunkowego" przez niektóre banki, gdzie pieniądze są oddawane na czas rozpatrywania reklamacji, ale mogą być pobrane z powrotem, jeśli bank stwierdzi, że konsument ponosi odpowiedzialność.
  • Brak klarowności w odpowiedziach banków na reklamacje klientów, co może wprowadzać w błąd i zniechęcać do dochodzenia swoich praw.
  • Narzucanie limitów możliwych reklamacji oraz skracanie czasu na ich zgłaszanie przez niektóre banki, co może być niezgodne z obowiązującymi przepisami, które nie ograniczają ilości reklamacji, a czas na zgłaszanie roszczeń wynosi 13 miesięcy.

- Obowiązek banku nie kończy się na wykazaniu prawidłowości uwierzytelnienia przy wykonywaniu transakcji. Istotne jest zapewnienie przez instytucje finansowe takich środków bezpieczeństwa, które ograniczą działania oszustów. Transakcja jest autoryzowana jedynie wtedy, gdy jej uwierzytelnienie nastąpiło za wiedzą i zgodą konsumenta. Liczymy na to, iż sektor dostosuje swoje działania do obowiązującego od lat prawa – z korzyścią dla konsumentów – dodaje pezes UOKiK-u.

CZYTAJ TAKŻE:Prokuratura umorzyła śledztwo dotyczące śmierci motocyklisty w Gdyni. Zadecydowała o tym opinia biegłego z zakresu wypadków

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki