Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów po skargach kierowców przyjrzał się operatorowi parkingów z Pomorza. Chodzi o opłaty dodatkowe

Anna Szade
Anna Szade
Do końca grudnia 2022 r. WEIP sp. z o.o. prowadził dwa miejskie parkingi w Malborku: przy ul. Dworcowej i przy ul. Kościuszki.
Do końca grudnia 2022 r. WEIP sp. z o.o. prowadził dwa miejskie parkingi w Malborku: przy ul. Dworcowej i przy ul. Kościuszki. Radosław Konczyński
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował we wtorek (19 marca) o decyzji podjętej po skargach na zasady ustalone przez WEIP sp. z o.o. z Gdyni na parkingach prowadzonych w wielu polskich miastach, także na Pomorzu. Według UOKiK, firma nie uznawała reklamacji, błędnie informowała o sposobach ich składania, straszyła poniesieniem kosztów windykacyjnych i egzekucyjnych. Teraz ma zwrócić za niesłusznie wystawione wezwania do wniesienia opłaty dodatkowej z powodu braku biletu parkingowego.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zareagował na skargi parkujących

WEIP sp. z o.o. jest operatorem parkingów komercyjnych, m.in. przy szpitalach i centrach handlowych. Prowadzi działalność w całym kraju, także na Pomorzu. W Malborku znany był jako operator, któremu miasto powierzyło obsługę miejsc parkingowych przy ul. Dworcowej oraz przy ul. Kościuszki. Ta współpraca zakończyła z końcem 2022 r., gdy te dwie lokalizacje zostały włączone do Strefy Płatnego Parkowania.

W 2023 r. spółka po negocjacjach zawarła umowę z władzami miasta na prowadzenie trzech sezonowych parkingów w Kałdowie.

Jak poinformował we wtorek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, docierały tam liczne skargi na praktyki tego przedsiębiorcy.

Jak wynika z analizy Urzędu i sygnałów od konsumentów, przedsiębiorca nakładał opłaty dodatkowe, nawet jeżeli klient w złożonej reklamacji udowodnił, że dysponował w momencie wystawienia opłaty dodatkowej ważnym biletem parkingowym. Chodzi o sytuacje, gdy bilet nie był umieszczony w widocznym miejscu za szybą pojazdu, tylko np. spadł na wycieraczkę bądź konsument miał go cały czas przy sobie – czytamy w komunikacie prasowym UOKiK.

Według ustaleń Urzędu, spółka stosowała w regulaminach zapisy, które wskazywały, że w przypadku nieuiszczenia opłaty dodatkowej przeciwko konsumentowi prowadzone będzie postępowanie windykacyjne i egzekucyjne, za które zawsze będzie musiał on zapłacić. Zdaniem UOKiK, twierdzenie spółki brzmiało kategorycznie i wskazywało na nieuchronność tych zdarzeń.
- Tak przekazywane, wprowadzało konsumentów w błąd i miało na celu wywołanie nieuzasadnionej obawy, której skutkiem było uiszczenie żądanych przez firmę opłat – podkreślają urzędnicy.

W informacji prasowej czytamy, że do WEIP rocznie trafiało kilka tysięcy reklamacji, a większość z nich była odrzucana, w wielu przypadkach niesłusznie. Co istotne dla UOKiK, spółka wprowadzała konsumentów w błąd także w kwestii sposobów składania reklamacji. Sugerowała, że można jedynie skorzystać z formularza na stronie internetowej lub wysłać list. Tymczasem reklamacja może mieć również inną formę, np. mailową bądź można ją złożyć osobiście.

Liczba skarg na zarządców parkingów z roku na rok wzrasta, dlatego konsekwentnie weryfikujemy rzetelność tych przedsiębiorców. Nieustannie zaskakują nas przypadki obciążenia konsumentów opłatą, mimo że nie upłynął dopuszczalny czas parkowania czy ignorowanie zasadnych reklamacji, gdzie konsument był w stanie udowodnić posiadanie biletu parkingowego. Nie kwestionujemy systemu płatnych miejsc postojowych, ale niesłusznie naliczane opłaty dodatkowe i utrudnianie procesu reklamacji – podkreśla Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Zwrot opłaty dodatkowej. Kto może liczyć na pieniądze?

Prezes Tomasz Chróstny nałożył na firmę obowiązek wykonania zobowiązania. Wszyscy konsumenci, którzy po 1 stycznia 2020 r. otrzymali wezwanie do wniesienia opłaty dodatkowej, mimo posiadania ważnego w czasie wystawienia wezwania biletu parkingowego z wypisanym numerem rejestracyjnym pojazdu, mogą liczyć na zwrot niesłusznie naliczonych opłat. Podobnie ci, którzy otrzymali takie wezwanie na wskazanych w zobowiązaniu parkingach, a jednocześnie ich reklamacja została negatywnie rozpatrzona, pomimo dołączenia dowodu w postaci ważnego biletu parkingowego.

W razie trudności konsumenci mogą dochodzić od WEIP zwrotu pieniędzy, powołując się na decyzję Prezesa UOKiK – podpowiają pracownicy Urzędu.

Przedsiębiorca zamieścił informację o decyzji Prezesa UOKiK na stronie internetowej www.weip.pl oraz na profilu spółki w mediach społecznościowych. Ponadto, przedsiębiorca zmienił procedurę reklamacyjną oraz usunie z regulaminów, strony www i formularza wezwania do wniesienia opłaty dodatkowej, treści wprowadzające w błąd. Decyzja jest prawomocna.

WEIP odniósł się do ustaleń UOKiK.
- WEIP sp. z o. o. (dalej WEIP) oraz wiele innych dużych firm parkingowych jest regularnie kontrolowanych przez różne instytucje państwowe, w tym Inspekcję handlową i UOKiK. Ma to na celu weryfikację prawidłowości ich działań i zgodności nie tylko z prawem, ale również z dobrymi obyczajami – tłumaczy WEIP na swojej stronie internetowej. - Nasza działalność opiera się na uczciwych relacjach z klientami oraz dążeniu do doskonalenia wysokich standardów prowadzonej przez nas działalności.

Spółka potwierdza również, że „starając się zawsze zachowywać i udoskonalać wysokie standardy prowadzonej działalności” wypracowała z prezesem UOKiK ustalenia ujęte w wydanej decyzji.
Jak przyznaje WEIP, dotychczas informował konsumentów o tym, iż mogą złożyć reklamacje mailowo oraz listownie na adres firmy. Spółka tłumaczy, że robiła tak, aby klienci mieli świadomość, jak łatwo mogą to zrobić, bo i tak rozpatrywała wszystkie otrzymane reklamacje.

Dla braku wątpliwości WEIP będzie aktualnie informował, iż konsumenci mają możliwość składania reklamacji poprzez formularz reklamacji na stronie weip.pl, mailowo i listownie oraz w inne wybrane przez konsumentów sposoby. Sposób złożenia reklamacji nie będzie miał wpływu na odpowiedź na reklamację natomiast może mieć wpływ na szybkość jej rozpatrzenia. Reklamacje rozpatrujemy w ciągu kilku dni, maksymalnie do 14 dni – czytamy na stronie internetowej operatora parkingów.

WEIP potwierdza też zapisy w regulaminach, w których informował, że w przypadku nieuiszczenia opłaty dodatkowej konsument zostanie dodatkowo obciążony kosztami pozyskania danych właściciela pojazdu oraz kosztami postępowania egzekucyjnego i windykacji.
- Dla braku wątpliwości WEIP będzie aktualnie informował, iż konsumenci mogą zostać takimi opłatami obciążeni po pobraniu danych właściciela pojazdu lub po zakończeniu postępowania sądowego – zapewnia spółka.

Na stronie internetowej zarządcy parkingów czytamy też, że „WEIP zaproponował dodatkowe przysporzenie dla dwóch grup konsumentów”:

  • Konsumenci, którzy pobrali lub zakupili prawidłowo bilet podając w parkomacie właściwy numer rejestracyjny, ale nie pozostawili biletu na podszybiu pojazdu i w związku z tym otrzymali wezwanie, a jednocześnie nie złożyli reklamacji. WEIP zweryfikuje bazy danych parkometrów i wobec takich konsumentów nie podejmie windykacji oraz samodzielnie zwróci opłaty dodatkowe. Spółka zapewnia, że przypadku konsumentów, którzy taki bilet posiadali i składali reklamację, zawsze była uznawana.
  • W sytuacji, gdzie konsument przy składaniu reklamacji przedstawiał bilet, który nie posiadał numeru rejestracyjnego i był zakupiony za gotówkę, a jednocześnie nie znajdował się na podszybiu, przez co zarządca parkingu nie był w stanie stwierdzić, kto i dla jakiego pojazdu wykupił bilet pierwotnie. Zakładając uczciwość konsumentów WEIP nie podejmie windykacji i zwróci opłaty dodatkowe osobom, które załączyły taki bilet w prawidłowo złożonej reklamacji. Taki sposób rozpatrywania reklamacji został wprowadzony przez WEIP od początku 2023 r., zatem przysporzenie będzie dotyczyło przede wszystkim konsumentów, którzy korzystali z naszych parkingów w latach 2020 – 2022.

Jak zapewnia operator, osoby, których te sytuacje dotyczą, zostaną również o tym powiadomione indywidualnie.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki