Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Raport gdyńskiego Balticonu: W polskich portach przybywa ładunków w kontenerach

Jacek Sieński
W polskich morskich terminalach kontenerowych zwiększają się przeładunki kontenerów
W polskich morskich terminalach kontenerowych zwiększają się przeładunki kontenerów Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA
Polskie porty morskie stają się znaczącym centrum przeładunkowym na obszarze Unii Europejskiej. Za cztery lata obroty kontenerowe mają się w nich zwiększyć czterokrotnie. Tak wynika z raportu "Funkcjonowanie oraz perspektywy rozwoju rynku przewozów kontenerowych w Polsce do roku 2015", opracowanego przez spółkę Balquest dla firmy Balticon SA w Gdyni.

Zgodnie z prognozami, w 2015 roku w naszych portach może być obsłużonych od 1,2 mln do 2,6 mln TEU, czyli kontenerów 20-stopowych. Dla porównania - w 2009 roku przeładowano w nich w sumie około 670 tys. TEU. Ale już w w ubiegłym roku w portowych terminalach kontenerowych załadowano i wyładowano ich ze statków łącznie o ponad 50 proc. więcej. W terminalach DCT Gdańsk SA w Porcie Północnym i w Gdańskim Terminalu Kontenerowym, w porcie wewnętrznym, przeładowano razem 506 528 TEU. W 2009 roku było to 236 827 TEU. W porcie gdyńskim - w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym BCT i w Gdyńskim Terminalu Kontenerowym - GCT w 2010 roku obroty wyniosły łącznie pół miliona TEU i były o 30 proc. większe niż w poprzednim roku.
W 2010 roku na świecie przetransportowano statkami łącznie 138 mln TEU, co w stosunku do 2009 roku oznacza wzrost o 12,2 proc. Tymczasem prognozy gospodarcze przewidywały wzrost na poziomie 2,4 proc.

W minionej epoce politycznej i ekonomicznej Polska gospodarka funkcjonowała w systemie centralnego planowania i zarządzania. Ograniczało to możliwości działalności na światowym rynku. Na początku lat 90. nasz kraj włączony został do globalnego systemu wymiany handlowej. Wymusiło to dokonanie zmian w systemie transportowym. Jednym z efektów uczestnictwa Polski w handlu światowym jest wzrost znaczenia przewozów kontenerowych. Dlatego też nadrabiamy zaległości rozwojowe, poprzez budowanie morskich i lądowych terminali kontenerowych, autostrad, dróg ekspresowych i linii kolejowych oraz modernizowanie portów. Tworzone są sieci depot, czyli czasowego przechowywania kontenerów, systemy wymiany informacji i centra logistyczne.
- Statystyki wykazują, że rynek przewozów kontenerowych w Polsce rozwija się bardzo szybko - komentuje Tomasz Szmid, prezes Balticonu SA. - Wyższe obroty ładunkami w kontenerach w polskich portach są efektem zwiększenia ich przewozów morskich na świecie.

Na rosnące zapotrzebowanie na przewozy kontenerowe wpływa m. in. to, że coraz więcej przedsiębiorstw szuka możliwości obniżenia kosztów i przenosi całą lub część produkcji do krajów dalekowschodnich i bliskowschodnich. Do tego wysokie tempo wzrostu gospodarczego w państwach rozwijających się stymuluje zwiększanie ich popytu na towary produkowane w Europie, w tym w Polsce. Wzrostowi przewozów kontenerowych w naszym kraju sprzyja również rozbudowa infrastruktury drogowej i kolejowej. Do najważniejszych projektów usprawniających funkcjonowanie portów w Gdańsku i Gdyni należą realizowane już takie inwestycje jak autostrada A1 i droga ekspresowa S7 oraz linie kolejowe CE65 i E65.
Zdaniem prezesa Szmida, inwestycje drogowe i kolejowe przyczynią się do efektywniejszego wykorzystania polskiego systemu transportowo-logistycznego. Niezbędna jednak będzie także rozbudowa punktów przeładunkowych i dystrybucyjnych wewnątrz kraju, takich jak choćby centra logistyczne. Nowe i zmodernizowane połączenia drogowe i kolejowe, na linii północ-południe, pozwolą lepiej wykorzystać możliwości przeładunkowe portów w obszarze obsługi towarów tranzytowych. Balticon, jako największy polski operator kontenerowy, chce na tym bezpośrednio skorzystać. Dzięki debiutowi na NewConnect spółka pozyskała kapitał, który przeznacza na inwestycje zapewniające jej rozwój. Emisja akcji w ofercie prywatnej już pozwoliła uzyskać pieniądze na bieżące inwestycje. W 2012 roku Balticon planuje przeniesienie się na rynek główny Giełdy Papierów Wartościowych. Nie wyklucza przy tym następnej, większej emisji akcji.

Ostatnio Balticon podpisał umowę dotyczącą współpracy z Orient Overseas Container Lines - OOCL, chińską firmą zajmującą się przewozami morskimi kontenerów. Należy ona do czołowych operatorów kontenerowych na świecie. Zgodnie z umową, gdyńska spółka będzie obsługiwać logistycznie ładunki kontenerów OOCL w portowych terminalach kontenerowych w Gdyni, Gdańsku i Szczecinie.

Balticon jest firmą logistyczną, specjalizującą się w obsłudze kontenerów na obszarze Unii Europejskiej. Oferuje usługi związane z transportowaniem, magazynowaniem i wynajmowaniem kontenerów. Dysponuje specjalistycznym sprzętem do ich przeładunków. W ciągu 20 lat działalności spółka osiągnęła pozycję krajowego lidera w obsłudze ładunków skonteneryzowanych, przewożonych drogą morską.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki