Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Port Gdynia SA podpisał porozumienie ws. LNG. W planach m.in. budowa barki przystosowanej do bunkrowania gazem LNG innych statków

Marcinie Kowalski
Port Gdynia SA podpisał porozumienie ws. LNG. W planach budowa barki przystosowanej do bunkrowania gazem LNG innych statków
Port Gdynia SA podpisał porozumienie ws. LNG. W planach budowa barki przystosowanej do bunkrowania gazem LNG innych statków mat. prasowe
Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. podpisał porozumienie z PGNiG Obrót Detaliczny Sp. z o.o. i Gas-Trading S.A. z GK PGNiG we wtorek, 19 czerwca 2018 r., o wykorzystaniu paliwa LNG. Zakłada ono m. in. budowę barki przystosowanej do bunkrowania gazem LNG innych statków.

Projekt będzie realizowany w ramach programu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju - INNOSHIP. Zgodnie z dyrektywą w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, najpóźniej do końca 2025 roku, w portach morskich powinna powstać odpowiednia liczba punktów bunkrowania LNG, umożliwiając poruszanie się jednostek żeglugi śródlądowej lub statków morskich napędzanych LNG po całej sieci bazowej TEN-T. W przypadku Polski mają to być: Gdynia, Gdańsk i Szczecin oraz Świnoujście. Przy podpisaniu listu była również obecna pani minister Anna Moskwa - przedstawiciel Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Zobacz też: Port Gdynia z rekordowym wynikiem za 2017 rok. Port obsłużył ponad 21 mln ton ładunków. To wzrost o 9 proc.

- Dostrzegamy rosnące zapotrzebowanie ze strony armatorów, dlatego zdecydowaliśmy się na szersze wykorzystanie paliwa LNG w Porcie Gdynia. Chcemy budować konkurencyjność na arenie międzynarodowej poprzez rozwój technologii bunkrowania tego ekologicznego paliwa - dodał Adam Meller, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

- Możliwość bunkrowania paliwa LNG w Porcie Gdynia to kolejny przykład, ze musimy stale inwestować i tworzyć taką infrastrukturę portową, która zaspokoi wymagania armatorów i poszczególnych terminali - akcentował Grzegorz Dyrmo, Wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. - Jako Zarząd Portu jesteśmy gotowi na każdą implementację, która ma na celu wdrażanie nowych, innowacyjnych i ekologicznych technologii, stwarzając tym samym dobre warunki dla rozwoju biznesu.

Port Gdynia SA podpisał porozumienie ws. LNG. W planach budowa barki przystosowanej do bunkrowania gazem LNG innych statków
Port Gdynia SA podpisał porozumienie ws. LNG. W planach budowa barki przystosowanej do bunkrowania gazem LNG innych statków mat. prasowe

List intencyjny zakłada współpracę w kilku kluczowych obszarach. Firmy będą prowadzić prace nad technologiczną instrukcją bunkrowania statków i mobilnym punktem bunkrowania paliwem LNG w Porcie Gdynia oraz nad umożliwieniem armatorom bunkrowania z morza przy wykorzystaniu technologii ship-to-ship.

Przeczytaj więcej na temat gdyńskiego portu>

- Cieszymy się, że coraz więcej partnerów biznesowych w obrębie Morza Bałtyckiego jest zainteresowanych bunkrowaniem statków paliwem LNG. Popularyzacja gazu ziemnego przyniesie pozytywny efekt ekologiczny, ponieważ jest to jedno z najczystszych paliw dostępnych na rynku - podkreślił Henryk Mucha, Prezes PGNiG Obrót Detaliczny, jeden z sygnatariuszy listu.

List intencyjny zakłada również zobowiązanie ze strony spółki Gas-Trading S.A. do złożenia wniosku w ramach programu INNOship, prowadzonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Zobacz też: Port Gdynia w TVN Turbo. Odkrywamy nieznane kulisy pracy ludzi morza w Gdyni. Wizyta w porcie, stoczni i terminalu [zdjęcia, wideo]

- Gaz LNG ze względu na swoje właściwości fizyczno-chemiczne, jest jednym z najczystszych paliw, napędzających zarówno jednostki lądowe jak i morskie, co czyni go alternatywą dla obecnie stosowanych paliw - tłumaczył Tymoteusz Pruchnik, Prezes Gas-Trading S.A. - Emisja substancji szkodliwych do atmosfery jest zdecydowanie niższa, a w przypadku wycieku nie istnieje niebezpieczeństwo zanieczyszczenia wód. Widząc ogromny potencjał rozwoju rynku LNG w Polsce spółka Gas-Trading S.A. prowadzi działania mające na celu rozbudowę posiadanej floty cystern kriogenicznych oraz świadczenie usług umożliwiających bunkrowanie statków.

- W nadchodzących latach LNG jako alternatywne paliwo żeglugowe będzie zyskiwać na popularność - dodał Marcin Szczudło, Wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny Sp. z o.o., odpowiedzialny za obszar CNG/LNG.

POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki