Każdego roku na targi CILF przybywa prawie 2 tys. wystawców z ponad 50 krajów, a także 130 tys. odwiedzających z ponad 80 regionów. Na tak ważnej dla branży imprezie nie mogło zabraknąć Portu Gdańsk. Zaprezentował swoją ofertę handlową, również podczas odbywającego się Shenzhen World Port Chain Strategy Forum 2023. Stoisko Portu Gdańsk, na którym wystawiały się także firmy Adampol, Kador i Langowski Logistics, cieszyło się sporym zainteresowaniem odwiedzających. W spotkaniu handlowym zorganizowanym przez port i kooperujące z nim firmy uczestniczyło ponad 50 chińskich przedsiębiorstw.
- W trakcie spotkań, nasi rozmówcy byli zainteresowani powierzchniami magazynowymi już istniejącymi, ale także inwestycjami na gruntach portowych. Chińczycy byli ciekawi strategii, jaką przyjął Port Gdańsk w związku z pandemią i zmianą sytuacji geopolitycznej, spowodowaną agresją Rosji na Ukrainę. Byli pod wrażeniem tego, że dajemy sobie radę, nie tylko z utrzymaniem dotychczasowych wolumenów, ale przede wszystkim, że notujemy wzrosty przeładunków, podczas gdy większość portów europejskich ma spadki - podsumowuje wyjazd Michał Stupak z Departamentu Handlowego Portu Gdańsk.
Targi były także okazją do zapoznania się w infrastrukturą portową i logistyczną chińskich portów. Michał Stupak oraz Brigitte Zhang z biura Portu Gdańsk w Szanghaju odwiedzili porty Qinzhou oraz Guangzhou. Wizytowali również Nanningu, miasto położone 150 km od morza, gdzie znajduje się siedziba Beibu Gulf Ports (BGP), zrzeszającego trzy porty: Qinzhou, Beihai i Fanchengang. Warto zaznaczyć, że Porty Zatoki Beibu w 2022 roku przeładowały 370 mln ton ogółem, w tym 7 mln TEU.
Port Guangzhou, z którym w 2016 r. Port Gdańsk podpisał list intencyjny o współpracy, posiada aż 154 regularne linie kontenerowe (przeładowuje 24,4 mln TEU).
Port Gdańsk jest obecnie jedynym bałtyckim portem obsługującym regularne połączenia kontenerowe z portami chińskimi. W I kwartale tego roku zajął 8. miejsce w rankingu portów europejskich, wyprzedzając takie portowe tuzy, jak Marsylia, Barcelona, Konstanca czy Walencja. Port Gdańsk utrzymuje pozycję lidera kontenerowego na Bałtyku i 2. miejsce w przeładunkach ogółem. Ustępuje tylko portowi Ust Ługa, który jest głównym oknem eksportowym, jeśli chodzi o rosyjskie surowce energetyczne.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?