Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Port Centralny pokazany w Singapurze potencjalnym inwestorom

JKL
materiały prasowe
Port Gdańsk został inicjatorem i organizatorem forum Singapore Maritime & Business Mixer. W ubiegłym tygodniu w Singapurze spotkali się czołowi przedstawiciele branży morskiej obu krajów, między którymi stosunki dyplomatyczne nawiązano 50 lat temu. Wydarzenie przyciągnęło ponad 250 osób związanych z lokalnych biznesem, szukających nowych kontaktów biznesowych i możliwości inwestycyjnych. Polskiej delegacji przedsiębiorców przewodził Marek Gróbarczyk, Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Maritime & Business Mixer był okazją do zaprezentowania potencjału Gdańska jako portu i jego planów rozwojowych. Pokazano m.in. projekt Portu Zewnętrznego.

- Jesteśmy bardzo podekscytowani, że możemy przedstawić założenia tego ogromnego projektu inwestycyjnego w Europie naszym partnerom z Singapuru - powiedział Marcin Osowski, wiceprezes ds. Infrastruktury w Porcie Gdańsk. - Te plany to przede wszystkim budowa Portu Centralnego, który ma przygotować port na zwiększenie przeładunków w kolejnych latach.

Strona polska liczy na zainteresowanie azjatyckich inwestorów udziałem w projekcie, który ma łącznie kosztować prawie 3 mld euro. Port Centralny zakłada rozbudowanie obecnej infrastruktury portowej i dodanie ponad 19 km nabrzeży użytkowych, 9 nowych terminali i 8,5 km falochronów. Inwestycja w rezultacie ma przynieść wzrost przeładunków w Porcie aż do 100 mln ton rocznie w przeciągu 10 lat.

Zobacz nasz serwis o gospodarce morskiej>>>

- Port Gdańsk jest najszybciej rozwijającym się portem w Europie. Przeładunki w 2018 roku zwiększyły się o 20 proc., w tym roku jest to już 9 proc., a celujemy w przeładowanie ponad 52 milionów ton - powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA. - Jesteśmy jedynym bałtyckim portem, do którego regularnie przypływają statki z Azji, w tym największe jednostki świata - w tym największy na świecie kontenerowiec MSC Gulsun. Mamy najszybsze i najbardziej opłacalne połączenie z Europą Wschodnią - przede wszystkim do Polski, Czech, Słowacji. Węgier, Białorusi i Ukrainy.

Polska delegacja wizytowała PSA International, który swoją główną siedzibę ma właśnie w Singapurze. W maju tego roku PSA we współpracy z Polskim Funduszem Rozwoju oraz IFM Global Infrastructure Fund zakupiła terminal DCT Gdańsk, największy terminal kontenerowy w Polsce. DCT dzięki kolejnym inwestycjom zwiększył roczne zdolności przeładunkowe z 2,2 mln do 2,8 mln TEU w tym roku. W przyszłym roku mogą one sięgnąć 3 mln TEU, a w kolejnych latach nawet 7 mln TEU. Będzie to możliwe m.in. po zrealizowaniu w porcie inwestycji zwiększających liczbę torów kolejowych wyprowadzających ruch kontenerowy z terminali.

Najważniejsze inwestycje w 2018 r. na Pomorzu:

POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki