Na Pomorzu najgorzej wypadły cenniki, które w ponad 70 procentach skontrolowanych punktów nie zapewniały klientowi odpowiednich informacji. Często podawano niedoważone porcje, zwłaszcza ryb, i mniejsze niż deklarowane porcje alkoholu. Problemem była też jakość podawanych potraw - inspekcja zakwestionowała z tego powodu aż 42 procent próbek.
- Kontrolowane w sezonie letnim placówki gastronomiczne, w których stwierdzono liczne nieprawidłowości, usytuowane były w popularnych miejscowościach turystycznych, gdzie dużą część konsumentów stanowią osoby przyjezdne, spoza województwa. Można domniemać, że część przedsiębiorców liczyła na łatwy i szybki zarobek pozyskiwany od klienta, który na co dzień nie korzysta z ich usług - ocenia Dariusz Klugmann z gdańskiej IH.
Inspektorzy wystawili na Pomorzu 29 mandatów na łączną sumę 9,2 tys. zł, do prokuratury i sądów trafiło 15 zawiadomień.
Gdańsk: Na Zaspie nie będzie małej gastronomii
Jakie są szanse na poprawę sytuacji?
- Co roku Inspekcja Handlowa sprawdza placówki gastronomiczne w letnich i zimowych kurortach. Ponadto kontrolowane są inne punkty gastronomiczne w całej Polsce, ale już nie tak często, jak te w sezonie. W tej chwili trwa kontrola placówek w miejscach letniego wypoczynku. Pod uwagę brane są wyniki poprzednich kontroli. Sprawdzane są miejsca, w których wcześniej stwierdzono nieprawidłowości. Także skargi konsumentów to dla inspektorów bardzo cenne źródło informacji - wyjaśnia Agnieszka Majchrzak z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Równocześnie swoje kontrole prowadzi sanepid. - Nie mamy jeszcze całościowych danych, bo sezon jest w pełni. Kompletne wyniki kontroli przedstawimy, gdy dobiegnie on końca - tłumaczy Anna Dec-Majdan z gdańskiej Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej.
Podczas Euro 2012 nasze puby będą pełne kibiców
Jak dotąd sanepid skontrolował na Pomorzu około 2350 punktów gastronomicznych, w tym 80 na Jarmarku św. Dominika.
- Podczas kontroli nałożono 277 mandatów karnych na łączną kwotę 51 960 zł - wyjaśnia Regina Szymańska z Oddziału Higieny Żywności, Żywienia i Przedmiotów Użytku gdańskiej WSSE. - Najczęściej stwierdzane nieprawidłowości to brak bieżącej czystości, przechowywanie żywności w niewłaściwej temperaturze i brak segregacji przy magazynowaniu artykułów spożywczych - wymienia.
- Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie konsumentów, którzy na własną rękę zauważą nieprawidłowości czy łamanie prawa. Prosimy o kontakt. Gdańska Inspekcja Handlowa na pewno zajmie się takimi przypadkami - zapewnia Klugmann.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?