Po szesnastu latach przerwy na ulice Gdyni powrócą przegubowe trolejbusy [zdjęcia]

Szymon Szadurski
Szymon Szadurski
Pierwszy z kilkunastu przegubowych, supernowoczesnych trolejbusów Solaris Trollino 18 IV, dotarł już do Gdyni.

Jeszcze w tym roku wyruszy w trasę. Oznacza to, że po szesnastu latach przerwy pasażerowie w Gdyni ponownie zobaczą na jej ulicach na regularnym połączeniu kursowym trolejbus przegubowy!

Jak na razie Solaris Trollino 18 czwartej generacji był jedynie testowany, ale i tak wzbudził sporą sensację wśród pasażerów. Miłośnicy komunikacji umieścili nawet na swoim profilu film pokazujący, jak supernowoczesny pojazd prezentuje się i radzi sobie na linii 29. To o tyle istotne, że właśnie na tej trasie trolejbus musi pokonać spore przewyższenie, podjeżdżając ul. Gryfa Pomorskiego pod osiedle Fikakowo, używając do tego celu napędu pomocniczego, baterii litowo-jonowej. Na tym odcinku nie ma bowiem trakcji trolejbusowej. Mimo to Solaris Trollino 18, zresztą zgodnie z przewidywaniami i zapewnieniami producenta, doskonale sobie poradził.

- Widziałam go wieczorową porą na pętli przy ul. Lipowej, wracając z psem z lasu - mówi Monika Górecka, mieszkanka Fikakowa. - Trolejbus prezentuje się naprawdę pięknie. Jest w nim dużo więcej miejsca. Ma też charakterystyczny, nowy wyświetlacz.

Urzędnicy i organizatorzy komunikacji miejskiej w Gdyni nie zdecydowali się jednak, jak na razie, oficjalnie pochwalić nowym nabytkiem.

- Wszystko przyjdzie w swoim czasie - mówi pracownik Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej. - Solaris Trollino 18 będzie zaprezentowany z wielką pompą, a na jego pokładzie odbędzie się konferencja prasowa i przejazd dla dziennikarzy.

Pojazd zamówiony został w pakiecie z 29 innymi w kwietniu tego roku. Właśnie wtedy podpisana została umowa na dostarczenie trzydziestu supernowoczesnych trolejbusów do Gdyni z przedstawicielami polskiej firmy Solaris. W gronie tym znaleźć ma się aż szesnaście pojazdów przegubowych, które zadebiutują we flocie PKT. W ramach transakcji za ponad 95 milionów złotych Solaris dostarczy także nowe baterie litowo-jonowe, które pozwolą zmodernizować 21 pojazdów z obecnego taboru i przystosować je do pokonywania liczących wiele kilometrów odcinków bez konieczności korzystania z trakcji.

Czytaj także: Gdynia zainwestuje w nowoczesny tabor. Poznaj przyszłroczne wydatki miasta i budżet opiewający na ponad 1,85 miliarda złotych!

- Gdynia dostanie szczególne pojazdy, pełne najnowszych rozwiązań technicznych - mówił w kwietniu tego roku Zbigniew Palenica, wiceprezes Solarisa. - Będą Solarisami nowej, czwartej generacji. Podobne trolejbusy produkujemy dla 13 różnych krajów, między we Włoszech: w Mediolanie, Rzymie, Bolonii czy Parmie, jak również w Niemczech, Hiszpanii, czy na Łotwie.

Teleporada w jeden dzień?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie