Projekt budowy terminala CO2 w porcie w Gdańsku trafił na kolejną odsłonę kluczowej listy PCI, która zawiera projekty przeznaczone do dofinansowania z Unii Europejskiej. Terminal będzie wspólnym przedsięwzięciem Orlenu, Lafarge i Air Liquide.
Lista PCI to lista strategicznych projektów energetycznych wspólnego zainteresowania UE. To przedsięwzięcia, co do których będzie przewidziana szybka ścieżka uzyskiwania niezbędnych zgód i pozwoleń oraz pozyskania dofinansowania z ramach programu Łącząc Europę (CEF Energy).
Strategia Orlenu zakłada, że do 2030 roku koncern będzie miał możliwość zagospodarowania około 3 mln ton dwutlenku węgla rocznie, w ramach własnych emisji i usługi komercyjnej. Jednym z elementów realizacji tego planu jest planowana budowa terminalu CO2 nad Bałtykiem, który byłby wykorzystywany zarówno na potrzeby grupy, jak i klientów zewnętrznych. Dwutlenek węgla byłby dostarczany do terminala z zakładów przemysłowych w centralnej i północnej części kraju, a stamtąd przewożony do miejsc sekwestracji pod dnem morza. Początkowo transport do terminala będzie realizowany koleją, ale docelowym rozwiązaniem jest budowa rurociągu przesyłającego CO2.
Terminal CO2 nad Bałtykiem, HUB L-CO2 Gdańsk, jest częścią szerszej inicjatywy o nazwie ECO2CEE, której celem jest rozwój infrastruktury dla transportu dwutlenku węgla w Europie Środkowej. Inicjatywa została wpisana na 5. listę Projektów Wspólnego Zainteresowania UE (Projects of Common Interest) obejmujących projekty infrastrukturalne kluczowe z punktu widzenia polityki energetycznej i klimatycznej Unii Europejskiej. ECO2CEE obecnie ubiega się o wpisanie na kolejną listę projektów PCI.
W listopadzie Orlen i Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz-System podpisali list intencyjny dotyczący podjęcia działań związanych z przygotowaniem warunków do wdrożenia technologii wychwytywania, przesyłu i sekwestracji CO2. W grę wchodzi m.in. transport rurociągami dwutlenku węgla z zakładów przemysłowych do miejsc magazynowania.
– Wdrożenie technologii wychwytywania, magazynowania i zagospodarowania dwutlenku węgla jest niezbędnym elementem transformacji krajowej gospodarki. Dla firm, które z powodów technologicznych, nie są w stanie wyeliminować emisji CO2, to jedyna możliwość ograniczenia ich śladu węglowego. Dlatego Orlen buduje silne kompetencje, które pozwolą w ciągu kilku lat zaoferować usługi związane z zagospodarowaniem dwutlenku węgla m.in.: dla branży chemicznej, cementowni oraz hut stali. Porozumienie pomiędzy Orlen i Gaz-Sysytem to ważny krok w kierunku wypracowania rozwiązań wspierających rozwój tej działalności w Polsce – mówi Daniel Obajtek, prezes zarządu Orlen.
We wrześniu PGNiG Upstream Norway z Grupy Orlen podpisało porozumienie z norweskim Horisont Energi AS, właścicielem koncesji na złożu Polaris na Morzu Barentsa, w którym może być magazynowany dwutlenek węgla. Pojemność złoża Polaris jest szacowana łącznie na ok. 100 milionów ton dwutlenku węgla, co umożliwi prowadzenie działalności magazynowej przez 12-25 lat. Porozumienie zakłada, że PGNiG Upstream Norway obejmie do 50 proc. udziałów w koncesji i będzie jej operatorem.
Doświadczenie zdobyte przy realizacji projektu Polaris będą mogły być wykorzystane przy świadczeniu komercyjnego sekwestrowania CO2 w Polsce, pod dnem Bałtyku. Bałtyckie możliwości magazynowania CO2 szacowane są na 1 mld ton.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?