Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

O fregatach w Stoczni Wojennej w Gdyni. Budowa "Mieczników" coraz bliżej. Studium wykonalności gotowe jeszcze w tym roku

Szymon Szadurski
Szymon Szadurski
Przedstawiciele konsorcjum zamierzającego zbudować trzy fregaty wielozadaniowe „Miecznik” dla Marynarki Wojennej RP przedstawili dziś, 21 października, w Gdyni kolejne szczegóły tego projektu.

Jak zapewnił podczas spotkania z dziennikarzami na terenie Stoczni Wojennej w Gdyni Cezary Cierzan, dyrektor biura projektów morskich Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A., przemysłowe studium wykonalności w sprawie budowy fregat jest na ukończeniu i złożone zostanie zamawiającemu, czyli przedstawicielom inspektoratu uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej już 10 grudnia tego roku.

- Studium wykonalności oprócz trzech projektów koncepcyjnych, platform oraz konfiguracji zintegrowanego systemu walki w pewnych wariatach uzbrojenia zawiera również trzy bardzo istotne elementy, czyli analizy techniczne, ekonomiczne, które mają określić dokładne koszty pozyskania tych okrętów oraz stosowne harmonogramy - mówi na temat budowy „Mieczników” Cezary Cierzan, dyrektor biura projektów morskich PGZ S.A. - Szczegółowo zdefiniujemy, w jaki sposób będziemy zarządzać tym programem, budować łańcuchy dostaw i kooperacji, ale również istotne aspekty, dotyczące zarządzania jakością.

Dyrektor Cezary Cierzan dodał, że bardzo ważnym elementem, który zakończy proces budowy, będą próby zdawczo-odbiorcze i kwalifikacyjne.

- Jeśli natomiast chodzi o projekt koncepcyjny, w tej chwili rozmawiamy z trzema dostawcami projektów platform - mówi Cezary Cierzan.

Jak sprecyzował Cezary Cierzan, są to koncerny z Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Niemiec.

- Każdy z tych partnerów zaoferował nam dostawę stosownych projektów koncepcyjnych, aby umożliwić zamawiającemu wybór bazujący na szczegółowych danych - mówił Cezary Cierzan.

Paweł Lulewicz, prezes zarządu PGZ Stoczni Wojennej, doprecyzował, że projekty koncepcyjne, przedstawione przez partnerów zagranicznych zawierają analizy techniczno-ekonomiczne oraz tzw. przemysłowe studium wykonalności.

- Nasi partnerzy zagraniczni, wspólnie z nami, czyli z konsorcjum, w skład którego wchodzi PGZ S.A., PGZ Stocznia Wojenna i Remontowa Shipbuilding z Gdańska, pracują nad trzema projektami koncepcyjnymi, przedstawiającymi platformę, czyli bazę okrętu, który w kolejnym etapie będzie wyposażony w zintegrowany system walki- mówi Paweł Lulewicz. - Do tych trzech projektów koncepcyjnych zostaną dołączone analizy techniczno-ekonomiczne i opracowania, z których będzie wynikać, jaka technologia, w jakich warunkach jest możliwa realizacja tych projektów jeśli chodzi o infrastrukturę i warunki ekonomiczne, zapotrzebowanie na zespół, jaki musi być do tego zaangażowany. Zostanie to spięte w całość, również z informacją na temat przemysłowego studium wykonalności, czyli co my, jako partnerzy, biorący udział w projekcie, musimy zrobić i wykonać w wymiarze infrastrukturalnym i kadrowym, automatyzacji procesów, żeby była możliwa realizacja każdego z tych trzech projektów w założonym terminie i budżecie.

Paweł Lulewicz zaprezentował też zespół, który będzie zaangażowany w realizację programu i wskazał główne obszary, w których podejmowane są obecnie działania optymalizacyjne – między innymi w zakresie rozwoju infrastruktury, technologii oraz kadr.

- Program „Miecznik” to niezwykle ambitny projekt, wymagający współpracy na wielu poziomach – zauważył Paweł Lulewicz. - Fundamentem jego realizacji jest posiadanie odpowiedniej infrastruktury, technologii oraz, przede wszystkim, profesjonalnej kadry. Wierzę, że doświadczenie zespołu zebranego w PGZ Stoczni Wojennej jest gwarantem sukcesu realizacji tego kluczowego programu dla polskich sił morskich RP.

Marcin Ryngwelski, prezes zarządu Remontowa Shipbuiling S.A. przybliżył, w jaki sposób doświadczenie zebrane przy realizacji wcześniejszych projektów może przełożyć się na efektywną realizację programu „Miecznik”.

- Udział w realizacji programu Miecznik jest dla nas zarówno zaszczytem jak i zobowiązaniem – mówił Marcin Ryngwelski. - Od wielu lat z sukcesem realizujemy programy modernizacji Marynarki Wojennej RP. Dlatego jesteśmy dobrze przygotowani do podjęcia się nowych zadań. Cieszymy się, iż nasze doświadczenie w budowie nowoczesnych okrętów zostało docenione przez zamawiającego i będzie wykorzystane przy tworzeniu trzech nowoczesnych fregat dla Marynarki Wojennej RP.

Program „Miecznik” obejmuje opracowanie, zbudowanie oraz dostarczenie w latach 2021-2034 trzech okrętów nawodnych klasy fregata wraz ze Zintegrowanym Systemem Walki (ZSW). Za realizację projektu odpowiada Konsorcjum PGZ-MIECZNIK w składzie: Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. oraz Remontowa Shipbuilding S.A. Realizacja projektu w Polsce pozwoli na wytworzenie około 2000 miejsc pracy w stoczniach, przedsiębiorstwach zbrojeniowych oraz innych sektorach przemysłu bezpośrednio zaangażowanych w program.

Przed sporządzeniem projektu nie są znane dokładne koszty budowy fregat. Jednak szacunki PGZ, opiewające na kwotę ośmiu miliardów złotych, powodują, że ma być to największe w historii zamówienie dla krajowego przemysłu zbrojeniowego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki