Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trwają prace przy budowie hal w Gdyni, w których będą powstawały fregaty z programu "Miecznik". To najwyższy tego typu obiekt w Polsce

OPRAC.:
Kamil Kusier
Kamil Kusier
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
W hali produkcyjnej kończy się m.in. montaż termoizolacji dachu, trwają też prace instalacyjne, przygotowania do montażu bram wjazdowych, suwnic i przegrody akustycznej - poinformowało biuro prasowe PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni. W dwóch halach będą budowane fregaty w ramach programu "Miecznik".

Biuro prasowe PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni poinformowało o postępach inwestycji na terenie stoczni związanej z realizacją programu "Miecznik" - budowy trzech fregat dla Marynarki Wojennej RP.

W gdyńskiej stoczni powstają dwie hale: kadłubowa i produkcyjna. Pierwsza z nich - jak podano w komunikacie - będzie jedną z największych tego typu obiektów w Europie i najwyższą w Polsce.

- Wysokość hali, w której powstaną kadłuby fregat "Miecznik" to 43 metry, a wliczając zamontowany na dachu zespół urządzeń do wentylacji to nawet 46 metrów. Do prac instalacyjnych i tych związanych z obudową, wykorzystywane są podnośniki o wysięgu do 58 metrów. W tej chwili na budowie jest aż pięć z sześciu tego typu podnośników dostępnych w Polsce - podano w komunikacie.

Zaznaczono również, że w połowie lutego br. zamontowana została brama główna hali ważąca wraz z maszynownią 34 tony.

- Wymiary tej bramy – 43 m wysokości i 34 m szerokości - najlepiej porównać do powierzchni aż trzech standardowych boisk do koszykówki - wyjaśniono w komunikacie.

Ponadto we wnętrzu hali prowadzone są równolegle roboty instalacyjne – wentylacyjne, gazowe i elektryczne. W kwietniu 2024 roku - jak zapowiedziano - rozpoczną się prace przy wylewaniu posadzki.

Natomiast w hali produkcyjnej kończy się montaż termoizolacji oraz hydroizolacji dachu i okładzin ściennych. Trwają także prace instalacyjne oraz przygotowania do zaplanowanego na marzec montażu bram wjazdowych, suwnic oraz przegrody akustycznej. Rozpoczęto również wylewanie posadzki betonowej, na której w maju położona zostanie wierzchnia warstwa z żywicy.

- Już niedługo w tej hali zaczną pracę wszystkie wydziały wyposażeniowe PGZ SW. Stoczniowcy będą mieli w nich o wiele lepsze warunki pracy niż w starych pomieszczeniach a sześć nowych maszyn, jakie zostaną tu zamontowane, zapewni nam prawdziwy przeskok technologiczny w kilku obszarach produkcji - zapowiedział dyrektor operacyjny stoczni Maciej Poprawski.

Poinformowano, że przebudowywana jest też infrastruktura techniczna, nabrzeże oraz drogi wewnętrzne stoczni.

- Wykonujemy podbudowy oraz nawierzchnie chodników i dróg manewrowych. Stan zaawansowania szacujemy na około 25 proc. W miarę sprzyjających warunków atmosferycznych będziemy sukcesywnie oddawać kolejne, gotowe nawierzchnie - przekazał kierownik robót drogowych z grupy NDI Przemysław Młynarczyk.

W komunikacie przekazano, że największe w ponad 100-letniej historii PGZ Stoczni Wojennej inwestycje warte są ponad 300 mln złotych. Zakończenie prac związanych z budową hal przewidziane jest na lipiec 2024 roku.

Program "Miecznik" zakłada budowę trzech wielozadaniowych fregat dla Marynarki Wojennej. Umowa między Agencją Uzbrojenia MON i konsorcjum PGZ Miecznik została podpisana w 2021 r. Mierzące ponad 140 m okręty mają m.in. zabezpieczać szlaki żeglugowe i infrastrukturę energetyczną, a także wypełniać zadania w ramach Stałych Zespołów Okrętów NATO. Wejście pierwszej fregaty "Miecznik" do służby w Marynarce Wojennej RP planowane jest na 2029 r.

Głównym systemem uzbrojenia fregat będzie uniwersalna wyrzutnia pionowego startu zdolna do wystrzeliwania rakiet różnego typu, w tym pocisków manewrujących. Okręt będzie uzbrojony w rakiety CAMM, CAMM-ER, oraz - będące obecnie w fazie koncepcyjnej - pociski o zasięgu powyżej 100 km. Na "Mieczniku" znajdą się także armaty o zasięgu do 40 km i pociski przeciwokrętowe zdolne razić cele na odległość powyżej 200 km.

Trzy fregaty "Miecznik" powstaną w PGZ Stoczni Wojennej we współpracy z liderami przemysłu zbrojeniowego - oprócz Babcock są to: MBDA, Thales UK, Remontowa Shipbuilding - w ramach kontraktu udzielonego polskiemu przemysłowi stoczniowemu. (PAP)

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!

Źródło:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki