Celem opublikowanego rozporządzenia jest przekształcenie Portu Gdynia w uniwersalny port multimodalny – węzeł transportowy korytarza Północ- Południe, który stanowi jeden z kluczowych elementów realizacji założeń: „Strategia rozwoju Portu Gdynia do 2027 roku”.
W granice portu włączone zostały także obszary strategiczne z punktu widzenia dalszego rozwoju, w tym również terenów uprzednio wykorzystywanych przez Stocznię Remontową Nauta S.A. oraz Dalmor S.A. obejmujących Molo Rybackie.
- Możemy dzisiaj te tereny już zacząć nabywać, mając prawo pierwokupu jednocześnie unikamy sytuacji spekulowania gruntami, z punktu widzenia terenów Nauty, które mamy już od dwóch lat, będziemy płacić niższy podatek od nieruchomości co wpłynie też na naszą sytuację ekonomiczną – komentuje Adam Meller- Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.
Objęcie granicą portu gruntów „Doliny Logistycznej”, zlokalizowanej w gminie Kosakowo, ma na celu stworzenie platformy logistycznej dla portu – zaplecza o działalności i funkcji składowo-przemysłowej. Takie powiększenie obszaru Portu Gdynia jest niezbędne z uwagi na dynamiczny wzrost przeładunków. Teren ten znajduje się w odległości około 1,5 km od zachodniej granicy portu i będzie stanowił enklawę z zapewnionym bezpośrednim dostępem do nabrzeży portowych po realizacji planowanej Drogi Czerwonej, na przedłużeniu ul. Janka Wiśniewskiego.
W trosce o rozwój portu oraz komfort mieszkańców zlokalizowanych w bliskim otoczeniu Portu Gdynia, w strukturę tkanki portowej włączony został obszar Mola Rybackiego położony w bezpośrednim sąsiedztwie pozyskanej od Stoczni Remontowej „Nauta” nieruchomości. Włączenie obszaru Mola Rybackiego w granice portu pozwoli na utworzenie naturalnej bariery, niwelującej wpływ działalności portowej na tkankę miejską. Na wspomnianym obszarze zaplanowane jest utworzenie polskiego Centrum Gospodarki Morskiej. Miejsce to służyć będzie koncentracji firm i przedsiębiorstw z branży morskiej, co przyczyni się do zrównoważonego rozwoju portu i miasta.
Ze względu na plan budowy Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia, o którym mowa w rządowym projekcie Programu rozwoju polskich portów morskich do roku 2020 (z perspektywą do 2030 roku), korekcie poddany został również obszar morski wód wewnętrznych. Lokalizacja falochronów osłonowych, wypracowana w koncepcji budowy Portu Zewnętrznego, wykraczała poza granice Portu Gdyni
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?