Gdyński port chce odkupić nabrzeże od Stoczni Marynarki Polskiej

Szymon Szadurski
Szymon Szadurski
Gdyński port chce odkupić od Stoczni Marynarki Wojennej i wyburzyć nabrzeże Gościnne (pierwsze z lewej)
Gdyński port chce odkupić od Stoczni Marynarki Wojennej i wyburzyć nabrzeże Gościnne (pierwsze z lewej) Tomasz Bołt
Zarząd Morskiego Portu Gdynia szykuje inwestycje, które umożliwią obsługę przy portowych nabrzeżach większych, niż dotychczas, statków. Trwają negocjacje ze znajdującą się w stanie upadłości likwidacyjnej Stocznią Marynarki Wojennej, aby odkupić od niej nabrzeże Gościnne.

Jeśli transakcja dojdzie do skutku, pirs ten zostanie wyburzony, co umożliwi budowę nowej, większej, mierzącej 490 m obrotnicy. Kolejnym krokiem będzie ponowne pogłębienie kanałów portowych do 15,5 m. Sytuacja taka umożliwi dalszy rozwój Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego (BCT) i Gdyńskiego Terminalu Kontenerowego (GCT).

- Pierwsze rozmowy z przedstawicielami SMW są obiecujące - mówi Janusz Jarosiński, prezes gdyńskiego portu. - Po wybudowaniu nowej obrotnicy obsługiwać będziemy mogli nawet 370-metrowe statki.

Czytaj także: W porcie gdyńskim rozbudują drogi i place

Obecnie do gdyńskiego portu wpływać mogą jednostki do 280 m długości i o zanurzeniu do 13 m. Wszystko to dzięki pogłębieniu do 13,5 m kanałów portowych, inwestycji realizowanej przy wsparciu Unii Europejskiej, kosztem ponad 100 mln zł, zakończonej w pierwszej połowie ubiegłego roku. Czas jednak płynie szybko i armatorzy budują coraz bardziej okazałe kontenerowce. Potentat na tym rynku, duński Maersk, dysponuje gigantami, mogącymi załadować niemal 15 tys. TEU (kontenerów 20-stopowych), jednak armator już zamówił statki 18-tysięczne. Nie próżnuje też konkurencja. Francuzi z CMA CGM dysponować będą wkrótce jednostkami 16,5-tysięcznymi. Nie ma najmniejszych szans, aby przy dzisiejszej infrastrukturze portowej takie statki wpływały do Gdyni. Obecnie, już po pogłębieniu kanałów, do nabrzeży dobijają jednostki po 5-6 tys. TEU. W tym tygodniu w BCT pojawił się kontenerowiec MSC Krystal, największy w historii terminala, którego pojemność wynosi jednak "zaledwie" ponad 5,7 tys. TEU. Dlatego Krzysztof Szymborski, prezes BCT, nie ma wątpliwości, iż kolejne inwestycje w gdyńskim porcie są konieczne.

Czytaj także: Gdynia. Setki milionów złotych na inwestycje w porcie

- Pogłębienie portu w Gdyni do 15,5 m i budowa nowej obrotnicy to kwestie strategiczne dla całej, polskiej gospodarki - mówi Krzysztof Szymborski. - Umożliwi nam to przyjmowanie statków wielkości 10-12 tys. TEU. Generalnie, w ciągu najbliższych trzech lat, flota kontenerowców urośnie o 5 mln TEU. W efekcie aż 20 procent statków osiągnie takie rozmiary, iż do Gdyni dziś te jednostki w żadnym wypadku by nie wpłynęły. Jeśli port nie zostanie pogłębiony, zostaniemy w tyle za konkurencją na Bałtyku, która już szykuje się na przyjęcie największych statków.

Krzysztof Szymborski podaje przykład Wilhelmshaven, nowego portu w Niemczech, chcącego rywalizować z Hamburgiem i Bremerhaven.

- Rozbudowywany jest ponadto terminal kontenerowy w Kłajpedzie na Litwie - mówi Krzysztof Szymborski.
Co prawda statki o zanurzeniu nawet do 16,5 m, w tym największe obecnie kontenerowce Maerska, wpływać mogą już dziś do Gdańska, jednak według specjalistów nie jest to argumentem, aby zaniechać kosztownych inwestycji w Gdyni.

- Zakup przez gdyński port pirsu od Stoczni Marynarki Wojennej, budowa nowej obrotnicy i rozsądne pogłębienie kanałów portowych w Gdyni to pomysł, który mi się podoba - mówi Tadeusz Aziewicz, ekonomista, poseł Platformy Obywatelskiej, wiceprzewodniczący sejmowej komisji Skarbu Państwa. - Inwestycja ta znacznie zwiększy potencjał gdyńskiego portu, który ma stosunkowo małe możliwości rozwoju przestrzennego. Myślę, że transakcja ta może być korzystna również dla wierzycieli Stoczni Marynarki Wojennej. Porty w Gdańsku i Gdyni rozwijają się dobrze, ale infrastruktura, którą dysponują, ciągle wymaga rozbudowy. Każdy z tych portów ma swoją specyfikę. W mojej ocenie inwestycja w Gdyni nie osłabi konkurencyjności portu w Gdańsku.

Czytaj także: Gdynia. Czy Stocznia Marynarki Wojennej dokończy korwetę Gawron?
Krzysztof Szymborski zauważa dodatkowo, iż to w Gdyni obsługiwanych jest najwięcej ładunków eksportowych i importowych polskich przedsiębiorstw, podczas gdy duża część przeładunków, obsługiwanych przez gdański port, to tranzyt do Rosji.

- Dlatego właśnie pogłębienie kanałów portowych w Gdyni jest tak bardzo istotne - mówi prezes BCT. - Jeśli do takiej inwestycji by nie doszło, według mnie biznes kontenerowy w Gdyni w ciągu 4-5 lat będzie zamierać. Wtedy obecny właściciel BCT, międzynarodowy operator ICTSI z Filipin, poważnie zastanowi się, czy po 2023 r. przedłużać wygasającą wtedy umowę na dzierżawę terminalu.

Póki co, BCT w ubiegłym roku zwiększył przeładunki o 30 proc., do 361 856 TEU. Firma podniosła też średnią wydajność suwnic z 21-23 ruchów na godzinę od 2003 r., kiedy ICTSI kupił BCT, do ponad 30 ruchów obecnie. To taki wskaźnik, jakim legitymują się najlepsze terminale w Azji i Europie. BCT do 2015 r. zainwestować chce znacznie ponad 150 mln zł, a do 2020 r. zwiększyć zdolność przeładunkową do 1,2 mln TEU.

- Jednocześnie wielką uwagę zwracamy na poprawę bezpieczeństwa pracy - mówi Krzysztof Szymborski. - Mam nadzieję, że będziemy mogli nadal rozwijać się w Gdyni.

Aby pogłębić dostęp do gdyńskiego portu do 15,5 m, przebudować będzie trzeba nabrzeża Helskie i Bułgarskie. W przypadku tego ostatniego tak już się dzieje.

Czytaj także: Okręt podwodny już na dziedzińcu AMW (ZDJĘCIA)

- W tym roku dobudowujemy ponad 190 m tego nabrzeża, jego konstrukcja będzie miała potencjalną głębokość 15,5 m - mówi Janusz Jarosiński. - W kolejnych latach przyjdzie czas na kolejne nabrzeża. Jesteśmy przygotowani na taki wydatek.

Warto dodać, że 170 m do nabrzeża Bułgarskiego dobudować chce także GCT, kontrolowany przez Hutchison Port Holdings.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Strefa Biznesu - Boże Ciało 2023. Gdzie i za ile wyjadą Polacy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie